اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سکانسی از فراموشی تاریخی

فعلا سینما آری تئاتر نه/ وقتی هنر برای ارشاد پول‌سازی می‌کند

ظاهراً تئاتر اصفهان از دید شهرداری در تالار هنر مختصر شده و اقدام خاصی برای افزایش سالن‌های تئاتر صورت نگرفته، این در حالی است که اخیراً شهرداری بودجه‌هایی را برای افزایش سالن‌های سینما صرف کرده است.

فعلا سینما آری تئاتر نه/ وقتی هنر برای ارشاد پول‌سازی می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کمتر کسی اعم از تماشاگر، هنرمند، مسؤول و... است که به هر نحوی در فضای تئاتر اصفهان قدمی برداشته باشد و نداند بزرگ‌ترین نیاز و معضل تئاتر اصفهان سالن نمایش است، معضلی که سالیانی است که اهالی تئاتر با آن رو به رو است و نه تنها هنرمندان تئاتر بلکه کم‌کم هنرمندان رشته‌های دیگر هنری نیز از این مشکل آگاه‌اند.

رادمهر کشانی یکی از هنرمندان تئاتر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، دیدگاهش را از نیازهای تئاتر اصفهان این‌چنین اظهار کرد: بزرگ‌ترین نیاز تئاتر اصفهان سالن اختصاصی برای اجرای نمایش است؛ تئاتر مدرن در حال تغییر سمت و سوی خود است و از سالن‌های قاب صحنه‌ای به سمت بلک باکس‌ها می‌رود.

وی افزود: منظور من از بلک‌باکس سالن‌های پلاتو کوچک مثل پلاتو تالار هنر نیست چراکه این سالن آن‌قدر کوچک است که نمی‌توان کاری در آن انجام داد و بیشتر پلاتوی تمرین است؛ نیاز به بلک باکس حرفه‌ای داریم تا بتوانیم شیوه‌های مختلف و مدرن تئاتر را در آن به اجرا در بیاوریم که این فضا در اصفهان وجود ندارد.

این در حالی است که چندی پیش نیز خبر تبدیل پلاتوی مجتمع فرهنگی فرشچیان به سالن بدن‌سازی نیز دل اهالی تئاتر را به درد آورد؛ در سال‌های اخیر نیز راهکار مدیرکل سابق اداره ارشاد برای افزایش سالن‌های تئاتر ورود شهرداری به عرصه سالن سازی و تجهیز توسط ارشاد بود و همچنین به دنبال استفاده از سالن‌های مدارس و ادارات برای تمرین اهالی تئاتر بودند.

* سالن تئاتر یا سالن جُنگ

هوشنگ جمشیدیان کارگردان تئاتر در خصوص سالن تئاتر مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان گفت: سالن‌های موجود و به خصوص سالن مرکزی شهر که باید به عنوان تئاتر شهر معرفی شود و مخاطب بداند که در آنجا تئاتر حرفه‌ای و دائمی اجرا می‌شود با سپردن به بخش خصوصی فضای هنری و فرهنگی خود را از دست داده است و به یک سالن جُنگ‌واره و اجرای نمایش‌های بعضاً مبتذل و سخیف تبدیل شده است.

با روی کار آمدن مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز هنوز رویکرد و اقدام خاصی در این خصوص شاهد نبودیم و تنها اتفاق خوشایندی که در ماه‌های قبل رخ داد اجرای نمایش در سالن آمفی‌تئاتر هنرستان هنرهای زیبا بود، علاوه بر آن نگارستان امام خمینی(ره) و همچنین در برخی موارد خاص اجرای نمایش‌نامه‌خوانی‌هایی در سالن اداره کل راه و شهرسازی تا کمی از بار کمبود سالن نمایش در اصفهان بکاهد.

کارگردان تئاتر در خصوص سالن تئاتر مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان در همین مورد خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌های جدید سالن‌هایی مثل فرهنگ‌سراها، مدارس و ارگان‌ها که قابلیت اجرای نمایش را دارد به سالن‌های نمایش شهر اضافه شده است اما آن‌چه که به عنوان سالن استاندارد تئاتر شناخته می‌شود 2 سالن مجتمع استاد فرشچیان و تالار هنر است.

* سینما آری تئاتر نه!

یکی دیگر از بخش‌هایی که در این میدان می‌توانند کاری کنند شهرداری است، اما تئاتر اصفهان از دید شهرداری اصفهان سالیانی است در تالار هنر مختصر شده و اقدام خاصی برای افزایش سالن‌های تئاتر از طرف شهرداری صورت نگرفته است؛ این در حالی است که اخیراً شهرداری بودجه‌هایی را برای افزایش سالن‌های سینما صرف کرده و در سال 97 نیز برای این کار مبلغی را در نظر گرفته است، اما تئاتر اصفهان همچنان مهجور است.

وی افزود: قرار بوده است مجموعه تماشاخانه و تئاتر اصفهان در مجموعه شهید کشوری ساخته شود که فعلاً زمین آن مشخص شده است و تا ساخته و آماده شود ممکن است سالیان سال طول بکشد اما به دلیل کمبود امکانات همتی برای ساخت این مکان نیست؛ البته همه دغدغه ساخته شدن آن را دارند اما فعلاً در حال تجهیز همین سالن‌هایی که داریم هستیم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی اصفهان گفت: 14 مجوز داریم تا در 14 منطقه استان تماشاخانه‌های محلی درست کنیم و در همین راستا نیز تماشاخانه «ارغوان» شهرضا و «لاله» در نجف‌آباد به عنوان مُسَکن راه‌اندازی شد اما آنچه که نیاز است اعتبار است.

وی در خصوص آمادگی هنرمندان برای اقدام خودجوش خاطرنشان کرد: اگر شهرداری زمین بلاعوض در اختیار ما قرار دهد هنرمندان می‌توانند به صورت خودجوش سالن را در این زمین‌ها بسازند؛ یک زمانی قول‌هایی داده شد اما عملی نشد و اگر این اتفاق بیفتد هنرمندان ما آمادگی دارند از طرفی نقشه، طرح و شرکت سازنده را نیز ما پیش‌بینی کردیم و فقط در حد 200 متر زمین نیاز داریم.

* هنرمندان برای ارشاد پول‌سازی می‌کنند

کشانی در ادامه بیان داشت: اصفهان باید یک سالن اختصاصی برای تئاتر داشته باشد تا در دست بچه‌های هنری و انجمن نمایش باشد تا بتوانند بدون چشم داشت ارگان‌ها و نهادها کار تئاتر انجام دهند؛ در حال حاضر فضا به سمتی رفته است که بچه‌های تئاتر باید برای ارگان‌ها پول‌سازی کنند، الآن هنرمندان تئاتر باید کار کنند تا سالن فرشچیان که از اداره ارشاد است درآمد کسب کند و پول آن را به اداره ارشاد دهند و از این طریق بتواند مخارجش را بدهد.

وی خاطرنشان کرد: عملکرد در اصفهان بر عکس شده است، درست این است که ادارات دولتی و نهادهای عمومی برای فرهنگ‌سازی و ایجاد اشتغال برای هنرمندان که به رشد فرهنگ جامعه کمک می‌کنند هزینه کنند اما این اتفاق نمی‌افتد؛ متولی اصلی فرهنگ اداره ارشاد است و زیرمجموعه آن می‌شود انجمن نمایش، باید سالن دولتی وجود داشته باشد و تحویل انجمن نمایش که یک سندیکای هنری است تحویل داده شود و این انجمن آن را به خوبی مدیریت کند و آن را منطقی و حرفه‌ای مدیریت کند.

وی عنوان کرد: منتقد سر سخت این موضوع هستم که سالن تئاتر اصلی شهر به بخش خصوصی واگذار شود؛ باید شهر ما یک سالن دولتی داشته باشد که تئاتر حرفه‌ای و تئاتری که به رشد فرهنگ شهر کمک می‌کند و به نوعی ویترین فرهنگ شهر به حساب می‌آید در آن اجرا شود که در حال حاضر وجود ندارد.

کارگردان تئاتر ابراز کرد: تئاتر خصوصی باید در جایگاه خود باشد و افراد و هنرمندان خودشان فضایی ایجاد کنند و در آن فضاها کارهای فرهنگی را گسترش دهند اما اینکه سالن دولتی نداشته باشیم معضل بزرگی است.

سیستم اجرای نمایش و ارتباطاتی که با مردم و فرهنگ جامعه دارد به شکلی است که اگر قسمتی از آن لنگ بزند و با مشکل رو به رو شود بقیه وجوه را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد و این یعنی اگر کمبود سالن نمایش حل نشود در موضوعات دیگر هنر نمایش مثل کیفیت تئاتر، اقتصاد تئاتر، عملکرد هنرمندان و نهایتاً تماشاگران آن تأثیر منفی خواهد گذاشت که البته بهتر است بگوییم گذاشته است و این تأثیر بیشتر و بیشتر می‌شود.

* تئاتر اصفهان مخاطب اصلی خود را از دست داده است

وی تأکید کرد: این کمبود سالن نمایش موجب شده تا در سال‌های اخیر تئاتر اصفهان در جشنواره‌ها حرفی برای گفتن ندارد و در پایتخت تئاتر اصفهان را به فضاهای جنگی و تئاترهای کمدی سطح پائین می‌شناسند و این به خاطر سیاست‌گذاری غلطی است که در سال‌ها اخیر در اصفهان شکل گرفته است و همه فکر می‌کنند اصفهان فقط می‌تواند تئاتر کمدی کار کند و نه تئاتر علمی.

کشانی در خصوص تماشاگران تئاتر تشریح کرد: در سال‌های اخیر تئاتر اصفهان مخاطب اصلی خود را از دست داده است و مخاطب جمع دوستان را گسترش داده است، یک فرد برای نخستین بار تئاتری ایجاد می‌کند و دوستان و نزدیکانش به دیدن تئاتر وی می‌روند اما مطمئناً این افراد تئاتر دیگری را تماشا نمی‌کنند و تنها زمانی که این دوست هنرمندشان تئاتر اجرا می‌کند به تماشای تئاتر دوستشان می‌آیند، به این ترتیب تماشاگران تئاتر را افزایش ندادیم و تنها با تئاتر اصولی و حرفه‌ای مخاطب را به تئاتر بازگردانیم.

انتهای پیام/چ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول