اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

مبدع مالچ طبیعی MNF در گفت و گو با فارس:

مالچ طبیعی که بسیاری از معضلات ریزگردها را حل می‌کند، ۵ سال در پیچ و خم ادارات دولتی خاک می‌خورد

مبدع مالچ طبیعی MNF اظهار داشت: پس از گذشت دو سال پیگیری مسئولان سازمان جنگل‌ها به ما می‌گویند نتوانستیم روی مالچ شما کارکنیم و باید 100 میلیون تومان به حساب این سازمان واریز کنید تا 4 سال دیگر نتیجه‌ را اعلام کنیم!

مالچ طبیعی که بسیاری از معضلات ریزگردها را حل می‌کند، ۵ سال در پیچ و خم ادارات دولتی خاک می‌خورد

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، چیزی حدود 13 سال است که پدیده ریزگردها در کشور فعال شده‌اند و نفس جنوبی‌ها را گرفته‌است، راه‌های متفاوتی برای مقابله با ریزگرها پیشنهاد و اجرا شده است، اما هیچ کدام تاکنون نتوانسته آسمان جنوبی‌ها را آبی کند. اما امید کشمیری مبدع مالچ طبیعی MNF در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس،گفت: با شروع پدیده ریزگردها و برای مهار آن ایده‌ای به ذهنم رسید و با کمک گروه مجربی از اساتید دانشگاه پس از هفت سال تحقیق و پژوهش به ترکیبی به نام مالچ طبیعی MNF دست پیدا کردیم که می تواند راهگشای بسیاری از معضلات موجود در مقابله با ریزگردها باشد.

وی افزود: پس از رسیدن به مالچ طبیعی MNF حدوداً پنج سال زمان ما صرف مستندسازی شده و این مالچ در پژوهشکده‌های مختلف درزمینهٔ مقاومت در برابر سرما و گرما،رطوبت، رشد گیاه و سمی نبودن آزمایش شد.

مبدع مالچ طبیعی MNF با اشاره به اینکه این مالچ به‌صورت پایلوت در منطقه گرمسار بر روی تپه‌های ماسه‌ای آزمایش‌شده است، اظهار داشت: این منطقه برای این انتخاب شد که آب و هوایی شبیه استان سیستان و بلوچستان دارد.

کشمیری با اشاره به اینکه مالچ طبیعی MNF علاوه بر گرمسار، در 12 هکتار از اراضی دریاچه ارومیه (بندر شرفخانه) با انتخاب مشاور محیط زیست از میان 76 شرکت و دانشگاه نیز آزمایش‌شده است، گفت: هر دو پایلوت گزارش رسمی کارشناس رسمی منابع طبیعی را دارد.

به گفته مبدع مالچ طبیعی MNF این آزمایش از سوی هشت شرکت دانشگاه با پاشش مالچ بر روی خاک دریاچه ارومیه انجام گرفت و جالب اینجاست که پس از حدود 3 سال این مالچ باوجود تراکم نمک و بارندگی‌ها هنوز در آن منطقه باقی است درحالی‌که مالچ‌های پلیمری که همزمان با این مالچ در همان منطقه آزمایش‌شده بودند پس از دو ماه به‌طورکلی از بین رفتند.

کشمیری بابیان اینکه مالچ طبیعی MNF را در دریاچه ارومیه به ضخامت‌های مختلف پاشش کردیم گفت: این مالچ حدوداً بالای 5 سال عمر داشته و هیچ مشابهی در دنیا ندارد.

وی ادامه داد: مالچ طبیعی MNF در مقابل مالچ‌های دیگر که کمتر از یک سال دوام‌دارند و مضرات مختلفی برای طبیعت و انسان به همراه داشته؛ بسیار کم‌خطر است چراکه گرمای کمتری جذب می‌کند و در تابستان بخارات مضری از آن متساعد نمی‌شود و البته موجب آلودگی زمین و آب‌های زیرزمینی نخواهد شد.

مبدع مالچ طبیعی MNF تصریح کرد: این مالچ برای چهار هدف طراحی‌شده که شاخص‌ترین آن مدیریت آ‌ب بوده است، چراکه مالچ‌های پلیمری و نفتی در هر یک واحدشان برای آمده شدن پاشش به حدود 5 تا 25 لیتر آب شیرین نیاز دارند درحالی‌که هر یک واحد مالچ طبیعی MNF تنها 800 سی‌سی آب مصرف می‌کند که این میزان آب می‌تواند از آب‌های املاح دار و یا آب بازیافت فاضلاب تأمین شود.

به گفته کشمیری نوع پوششی مالچ طبیعی MNF باعث می‌شود جلوی فرسایش بادی گرفته‌شده و به علت طبیعی بودن آن با آسودگی می‌توانیم آن را در زمین‌های کشاورزی، شنزارها و حتی تالاب‌ها استفاده کنیم.

مبدع مالچ طبیعی MNF گفت: به دلیل دوام بالای این مالچ می‌توان در کانون‌های بحرانی و فوق بحرانی ریزگرد از آن استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه کاشت نهال در کانون‌های بحرانی و فوق‌ بحرانی بیابانی در حال حاضر با مشکلاتی روبرو است، گفت: درخت‌ها و نهال‌هایی مثل تاغ که برای مقابله با ریزگرد در بیابان‌ها کاشته می‌شوند، در زمان کاشت به مدت دو سال نیاز به آبیاری دستی دارد

کشمیری ادامه داد: به‌طور مثال هر نهال تاغ در یک ماه حداقل به 80 لیتر آب نیاز دارد و در واقع برای هر هزار هکتار کاشت نهال تاغ 160 میلیون لیتر باید استفاده می‌شود و با پاشش این مالچ طبیعی به مدت دو سال می‌توانیم از مصرف 160 میلیون لیتر آب صرفه‌جویی کنیم.

به گفته این پژوهشگر می‌توان بعد از دو سال بر روی این مالچ، کاشت نهال صورت گیرد و تا به ثمر رسیدن نهال‌ها، دوام خواهد داشت علاوه براین جلوی تبخیر آب را به حد قابل‌توجهی خواهد گرفت که به نفع رشد نهال خواهد شد.

وی معتقد است: میزان آبی که قرار است به آبیاری نهال‌های کاشته شده در مناطق بحرانی اختصاص داده شود را می‌توان طی دو سال در بخش کشاورزی استفاده کنیم که زمین‌های کشاورزی به دلیل خشک‌سالی به کانون ریزگرد تبدیل نشود.

کشمیری با یادآوری این نکته که در حال حاضر به دلیل خشک شدن سفره آب‌های زی زمینی؛ درختچه‌های تاغ 40 ساله در برخی مناطقی ورامین خشک‌شده و تبدیل به کانون‌های بحرانی ریز گرد شده است، گفت: به دلیل نبود آب در آن مناطق پاشش مالچ طبیعی MNF بهترین راه برای کنترل ریزگردها در این مناطق مالچ‌پاشی است.

مبدع مالچ طبیعی MNF رنگ روشن این مالچ را باعث کاهش دما دانست و گفت: این نوع مالچ علاوه بر رنگ روشنش رطوبت را بسیار زیاد در خود  حفظ کرده و  توانایی جذب 100 درصدی آب را دارد، که این مسئله باعث ادامه رشد گیاهان در منطقه مالچ‌پاشی شده می‌شود.

کشمیری افزود: تثبیت ماسه‌های روان و مهار ریزگردها از این طریق می‌تواند جلوی فرسایش خاک را بگیرد و رونق کشاورزی با مدیریت منابع آب از این طریق بیشتر خواهد شد.

مبدع مالچ طبیعی MNF بابیان اینکه نزدیک به 5 سال است سازمان منابع طبیعی و سازمان محیط زیست به‌صورت شفاف با این مالچ آشنا شده‌اند، ابراز داشت: متأسفانه برای استفاده از این مالچ طبیعی که حاصل کار جمعی دانشمندان ایرانی است، سنگ‌اندازی می‌شود.

وی بابیان این نکته که سه سال پیش مالچ طبیعی MNF به همراه معرفی‌نامه دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع تقدیم سازمان تحقیقات جنگل‌ها شده است، گفت: مسئولان این سازمان به ما گفتند حدود 4 سال طول می‌کشد روی نتیجه‌بخش بودن این مالچ تحقیق و پژوهش کنند.

مبدع مالچ طبیعی MNF ادامه داد: حال پس از گذشته دو سال پیگیری به ما می‌گویند نتوانستیم روی مالچ شما کارکنیم و باید 100 میلیون تومان به‌حساب سازمان جنگل‌ها واریز کنید تا 4 سال دیگر پاسخ نتیجه‌بخش بودن این آزمایش‌ها را به شما بدهیم.

کشمیری اظهار داشت: این مالچ طبیعی MNF را با هزینه شخصی و با صرف 4 میلیارد تومان تولید و آزمایش کرده‌ام درحالی‌که می‌توانستم در سوئیس و آمریکا این کار را انجام دهم و پس از آزمایش مثبت آن را به‌راحتی به کشورهای عربی بفروشم اما عرق وطن‌پرستی باعث شد که حدود 5 سال معطل سازمان‌های دولتی باشم.

وی معتقد است: استفاده از این مالچ دست مسئولین را برای استفاده بهینه از آب شیرین در منطقه جنوب کشور که با بحران کم‌آبی روبرو هستند، باز می‌کند اما تنگ‌نظری‌ها باعث شده این دستاورد ملی نادیده گرفته شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول