اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت

روزهای آرام دانشگاه‌ها/ از درخواست حدادعادل به وزیر علوم تا وقت‌کشی مسئولین دانشگاه تربیت مدرس

هفته نخست اردیبهشت‌ماه در دانشگا‌ه‌ها در شرایط آرامی گذشت.

روزهای آرام دانشگاه‌ها/ از درخواست حدادعادل به وزیر علوم تا  وقت‌کشی مسئولین دانشگاه تربیت مدرس

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، جلسه 151 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل و با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل این وزارتخانه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حداد عادل گزارشی از اقدامات انجام‌شده و برنامه‌های پیش روی این شورا ارائه کرد.

در این گزارش با تشریح ساختار شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی، بازنگری 110 برنامه درسی و تدوین 72 برنامه تحول یافته در قالب 19 کارگروه و 246 عضو، با برگزاری بیش از 1200 جلسه نیز مورد اشاره قرار گرفت.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به تلاش شورا برای واگذاری موضوع تحول و ارتقاء در علوم انسانی به جامعه علمی کشور، هماهنگی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌منظور نیل به نتیجه مطلوب مورد تأکید قرار گرفت.

در ادامه این گزارش و در بخش مربوط به اصول و راهبردهای تحول و ارتقاء علوم انسانی مواردی مانند استمرار در بازنگری در علوم انسانی، توجه به معنای تحول در هر رشته درسی، استفاده از تجربه و توان همه مؤسسات علمی و پژوهشی، عدم مخالفت با دستاوردهای علوم انسانی، رایج و اجتناب از سطحی‌نگری و شتاب‌زدگی در این مسیر نیز مورد اشاره قرار گرفت.

در انتهای این گزارش هم اعلام شد تا کنون 13 کتاب درسی توسط شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی منتشر شده و بیش از 200 کتاب دیگر نیز در دست انتشار است.

منصور غلامی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: آموزش عالی مصرف‌کننده تولیدات و فرآورده‌های تحول و ارتقاء در علوم انسانی است.

وی افزود: تربیت اعضای هیئت علمی توانمند برای تدریس سرفصل‌های بازنگری شده یک گام مهم است که باید برای آن برنامه‌ریزی شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: زحمات زیادی کشیده شده و نتایج خوبی هم حاصل‌شده و امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌های این جریان استمرار پیدا کند.
پس از سخنان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر حداد عادل هم طی سخنانی گفت: انقلاب اسلامی به‌عنوان پیش‌زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی، نمی‌تواند نسبت به موضوع مهم علوم انسانی بی‌تفاوت باشد.

وی افزود: تاریخ 4 سده اخیر غرب نشان می‌دهد که علوم انسانی غربی در یک زمینه منقطع از وحی و الهیات اصیل رشد و نمو کرده و از این منظر تفاوت اساسی با نگاه اسلام به علوم انسانی دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بارها گفته‌ایم و تکرار می‌کنیم که تحول و بازنگری در علوم انسانی بدون همکاری و هماهنگی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ممکن نیست.

رئیس شورای تخصصی و تحول ارتقاء علوم انسانی گفت: با توجه به سیاست وزارت علوم در اعطای اختیارات بیشتر به دانشگاه‌ها، تقاضا داریم 16 رشته درسی موردبازنگری از حیطه برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها مستثنی شوند.

وی افزود: تقاضای دیگر آن است که در نشست‌های فصلی روسای دانشگاه‌ها، وقت مناسبی برای تشریح دستاوردها، برنامه‌ها و اقدامات شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی تخصیص یابد.
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم هم در این جلسه گفت: شورای سیاست‌گذاری و شورای گسترش آموزش عالی در یکدیگر ادغام خواهند شد.

وی افزود: هدف از این کار کاستن از جلسات بیهوده و روان‌سازی امور است.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: تعامل با شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی هدف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

در ادامه جلسه نیز برخی از اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: استفاده از تمام ظرفیت‌های جامعه علمی کشور، توجه بیشتر به تألیف متون آموزشی، اجتناب از برخی دوباره‌کاری‌ها، توجه به پژوهش و تحقیقات، تربیت مدرس برای تدریس برخی سرفصل‌های جدید، انتقاد از برخی موضع‌گیری‌های سیاسی و شتاب‌زده در موردبازنگری در علوم انسانی، انطباق هرگونه برنامه آموزشی با سند آمایش آموزش عالی، ایجاد اتاق‌های فکر به‌منظور نظریه‌پردازی کلان در حوزه علوم انسانی و مسئله محور کردن آموزش علوم انسانی.
پس از سخنان اعضا، حداد عادل نیز ضمن ابراز امیدواری نسبت به استمرار این جلسات گفت: از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخواست داریم تا یک بازرس ویژه با حکم ایشان به‌منظور بازرسی دقیق از نحوه اجرای برنامه‌های تحول در علوم انسانی منصوب شود.
وی افزود: مشارکت بیشتر بدنه کارشناسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در روند بازنگری در علوم انسانی نیز لازم است.
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در پایان این جلسه گفت: نظارت بر روند اجرای مصوبات و برنامه‌ها و بازخورد گیری از این اقدامات لازم است.

* ایجاد «مجموعه فناوری نوآوری» ویژه دانشجویان واحد علوم و تحقیقات

قاسم عموعابدینی قائم مقام واحد علوم و تحقیقات در نخستین گردهمایی انجمن‌های علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: واحد علوم و تحقیقات از استارتاپ‌های دانشجویی حمایت می‌کند.

وی با اشاره به نقش کانون‌های دانشجویی و هسته‌های علمی در هدایت دانشجو در مسیر علم و فناوری، گفت: فضای دانشگاه در سایه حضور و فعالیت‌های گروهی و ارزش‌آفرین دانشجویان در حوزه علمی و فناوری است که ارزشمندتر می‌شود.

عموعابدینی با بیان اینکه انجمن‌های علمی می‌توانند در تربیت مدیران پژوهش و علم و ایجاد هسته‌های علمی، نقش بسزایی داشته باشند، خطاب به فعالان این انجمن‌ها تاکید کرد: به صورت عملیاتی در انجمن‌ها فعالیت کنید و برنامه‌های نوآورانه، و کاربردی ارائه دهید.

قائم مقام واحد علوم و تحقیقات افزود: واحد علوم و تحقیقات همانند یک شهر علم است، چرا که تمامی امکانات یک شهر علم در آن وجود دارد. این واحد می‌تواند با برنامه‌ریزی درست با پارک‌های علم و فناوری دنیا برابری کند. باید تلاش کنیم تا زیست‌بوم واحد علوم و تحقیقات را مانند زیست‌بوم یک شهر علم کنیم.

وی در پایان از اختصاص فضایی برای فعالیت انجمن‌های علمی در سایت واحد علوم و تحقیقات خبر داد و افزود: منظور از فضای فعالیت، اختصاص دفترهای جداگانه نیست بلکه در صدد هستیم تا سالنی را برای فعالیت انجمن‌های علمی تخصیص دهیم.

* وقت کشی مسئولین دانشگاه تربیت مدرس در اجرای حکم قطعی دیوان عدالت اداری

درحالیکه دیوان عدالت اداری در سوم دی‌ماه حکم قطعی در ارتباط با استخدام پیمانی بورسیه‌های دانشگاه تربیت مدرس را صادر کرده است اما با گذشت بیش از 4ماه، مسئولین این دانشگاه از اجرای حکم قطعی این محکمه استنکاف کرده‌اند، به طوریکه قاضی اجرای احکام دیوان عدالت اداری ناگریز اخطار اول را برای مسئولین این دانشگاه برای اجرای حکم مذکور در 8 اسفند 1396 صادر کرد.

نشانه‌ها حاکی از این است که مسئولین دانشگاه حتی پس از وصول اخطار اول در 8 اسفند 1396 و پیگیری‌های مستمر بورسیه‌ها هنوز هم هیچگونه اقدامی در راستای اجرای حکم مذکور صورت نداده‌اند و فقط در پی اتلاف وقت هستند تا شاید با طولانی و فرسایشی کردن آن بورسیه‌ها مایوس شده و از پیگیری حقوق قانونی خود منصرف شوند.

بر اساس روند، دیوان عدالت اداری در صورت استنکاف مسئولین دانشگاه از اجرای حکم سه بار به آنها اخطار خواهد داد و سپس رئیس دانشگاه را احضار و در صورت استنکاف، حکم انفصال از خدمت را برای وی صادر خواهد کرد.

به نظر می رسد با توجه به تعداد دانشجویان بورسیه که در حال حاضرسرگردان و بیش از سه سال است بلاتکلیف مانده‌اند، اگر دیوان عدالت اداری و قاضی  اجرای احکام این پروسه را حدالمقدور کوتاه کرده و تکلیف قانونی رئیس مستنکف دانشگاه را معلوم کند، دیگر بقیه دانشگاه ها چنین رفتار خلاف اخلاق و قانون و فرسایشی کردن پروسه را در پیش نخواهند گرفت. در غیر این صورت باید منتظر بود دانشجویان بورسیه و خانواده هایشان سال ها  در این پروسه فرسایشی همچنان بلا تکلیف بمانند که این واقعا دور از انصاف و عدالت اسلامی است.

* انتصابات آموزش عالی

فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حکمی حمیدرضا خالدی را به عنوان سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال منصوب کرد.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی حجت اله ایوبی را به سمت «سرپرست کمیسیون ملی یونسکو در ایران» منصوب کرد.

فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد در احکام جداگانه‌ای عامل خزانه دار و مدیر کل امور مالی واحدهای علوم و تحقیقات و تهران شمال را منصوب کرد.

غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با صدور حکمی محمدهادی عسگری را به عنوان مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب کرد.

سید علی طباطبایی رئیس سازمان جهاددانشگاهی تهران، طی حکمی حسن فارسی جوکار را به عنوان سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی تهران منصوب کرد.

* آئین‌نامه جایزه بین‌المللی امام خمینی (ره) تصویب شد

جلسه 229 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست علی‌اکبر ولایتی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه گزارش طرح جامع واکاوی حیات طیبه علمای جهان اسلام ارائه شد.
در این طرح تحقیقاتی که مرحله اول آن به علمای شیعه دوازده امامی اختصاص دارد، مواردی مانند سبک زندگی علماء، مبارزات و فعالیت‌های سیاسی و خدمات فرهنگی علمای شیعه دوازده امامی مورد پژوهش قرارگرفته است.

پس از ارائه این گزارش، ولایتی در سخنانی گفت: روش‌شناسی و تبیین جامع هدف از این تحقیق ضروری و لازم است.
وی افزود: باید مواردی مانند زهد و ساده زیستی، مردی بودن به‌ عنوان اصلی‌ترین نقاط قوت علمای شیعه مورد توجه جدی قرار گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: خدمات سیاسی و فرهنگی علمای شیعه مانند مبارزات ضد استعماری و استبدادی و نقش آنان در پیشرفت علوم باید مورد واکاوی دقیق قرار گیرد.

پس از سخنان ولایتی، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود درباره توجه به کیفیت در کنار گستردگی کمی کار، هم‌افزایی و تعامل با سایر پژوهشگران این حوزه، گسترش کار به علمای سایر فرق اسلامی و توجه به اتحاد اسلامی در تدوین این طرح تحقیقاتی پرداختند.

دستور بعدی جلسه 229 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، بررسی آئین‌نامه جایزه بین‌المللی امام خمینی (ره) بود، که پس از ارائه مفاد این آئین‌نامه اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود درباره در نظر گرفتن ابعاد جامع شخصیت امام خمینی (ره)، دقت در تعیین اعضای شورای سیاست‌گذاری و توجه به ولایت فقیه به‌عنوان رکن اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) پرداختند.

پس از بحث و بررسی اعضاء پیرامون این آئین‌نامه جایزه بین‌المللی امام خمینی (ره)، این آئین‌نامه به تصویب کمیته فرهنگ و تمدن رسید و مقرر شد برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود.

در ادامه جلسه نیز گزارش کوتاهی از همایش گرامیداشت عطار نیشابوری توسط رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ارائه شد.

دستور بعدی جلسه 229 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران بررسی اقدامات انجام شده و برنامه‌های پیش روی همایش علوم مهندسی در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران بود که نماینده دانشگاه صنعتی شریف به‌عنوان نهاد برگزارکننده این همایش، گزارشی در این زمینه ارائه کرد.

پس از ارائه این گزارش، علی‌اکبر ولایتی در سخنانی گفت: دسته‌بندی مدون و علمی علوم با توجه به نظرات افرادی نظیر فارابی می‌تواند مسیر حرکت را تسریع و تسهیل کند.
وی افزود: جریان‌های علمی مسلمان مانند اخوان‌الصفا را می‌توان در زمره نخستین نظریه‌پردازان حوزه علم و فناوری در جهان اسلام دانست.

* آیین‌نامه جامع سرای دانشجویی دانشگاه آزاد ابلاغ شد

ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد در بخشنامه‌ای به روسای واحدهای مراکز استان، واحدهای جامع مستقل، واحدها، مراکز آموزشی و سازمان سما دانشگاه آزاد، «آیین‌نامه جامع  سرای دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی» را ابلاغ کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول