اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

در نشست «تأملی بر مفهوم شهر هوشمند با تأکید بر مردم هوشمند» مطرح شد

ایجاد شهر هوشمند با تأکید بر مردم هوشمند/ در شهر هوشمند مشارکت شهروندان به معنای مشارکت در رشد جامعه است

در نشست «تأملی بر مفهوم شهر هوشمند با تأکید بر مردم هوشمند» نقش مردم و نگاه به آنان در شهر الکترونیک و شهر هوشمند مورد بررسی قرار گرفت.

ایجاد شهر هوشمند با تأکید بر مردم هوشمند/ در شهر هوشمند مشارکت شهروندان به معنای مشارکت در رشد جامعه است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، دو مفهوم شهر هوشمند و شهر الکترونیک ارتباطی ناگسستنی با یکدیگر دارند که ناشی از عامل پراهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده که به عنوان حلقه واسط این دو است.

در دیدگاه‌های مختلف به مفهوم شهر هوشمند چند نکته مشترک وجود دارد که شامل استفاده از فناوری‌های دیجیتال و آی‌سی‌تی به عنوان اصلی‌ترین فناوری در شهر هوشمند، لزوم ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز و نقش شهروندان هم به عنوان هدف نهایی خدمات و هم به عنوان مشارکت‌کننده در هوشمند شهر است.

در واقع شهر هوشمند شهری است که مشکلات عمومی را از طریق راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و براساس رویکرد چندذینفعی و مشارکت‌های مبتنی بر شهرداری حل می‌کند و دارای 6 بعدی اصلی اقتصاد هوشمند، پویایی و حمل و نقل هوشمند، محیط هوشمند، حاکمیت هوشمند، زندگی هوشمند و مردم هوشمند است.

به همین منظور بعدازظهر امروز دویست و پنجاه و پنجمین نشست دفتر مطالعات فرهنگی اجتماعی شهرداری با موضوع «تأملی بر مفهوم شهر هوشمند با تأکید بر مردم هوشمند» در سالن قدیم جلسات شورای شهر مشهد برگزار شد.

براساس این گزارش، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرویس‌های شهر هوشمند سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد با بیان اینکه ایجاد شهر هوشمند با تأکید بر مردم هوشمند است، گفت: شهر هوشمند براساس تعریف استاندارد اتحادیه اروپا ابعاد مختلفی دارد که بر 6 وجه متصور است.

محمدرضا سمیعی با تأکید بر اینکه باید به مردم هوشمند یا شهروند هوشمند توجه زیادی شود، افزود: بُعد مردم هوشمند در استاندارد بین‌المللی نیز مطرح شده و باید برای آن برنامه‌ریزی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در همین راستا با پارک علم و فناوری قراردادی منعقد شده است تا وضعیت ما در این 6 محور بررسی شده تا پژوهش‌های مورد نیاز مشخص شود.

سمیعی با اشاره به اینکه شهر هوشمند فقط مبتنی بر فناوری اطلاعات نیست، تشریح کرد: با این وجود فناوری اطلاعات به عنوان یکی از ابزارهای مهم نقش خود را ایفا کرده و سایر نگاه‌ها به موازات آن باید دنبال شود.

وی در همین خصوص اضافه کرد: قرارداد دیگری نیز با دانشگاه فردوسی منعقد شده است تا شاخص‌های هر یک از معاونت‌ها احصا شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرویس‌های شهر هوشمند سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر چه در بسیاری از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات شهرداری نقص وجود دارد اما ما در موقعیت بدی قرار نگرفته‌ایم.

سمیعی افزود: زیرساخت‌های ارتباطی، دیتا سنتر استاندارد، فیبر نوری و شبکه بی‌سیم مهیا است و در حال حاضر در حال ایجاد زیرساخت IOS هستیم و با ایجاد این زیرساخت پروژه‌های مختلف شهر هوشمند را می‌توان پیش برد.

وی با اشاره به اینکه یکی از زیرساخت‌های شهر هوشمند حکمروایی است، توضیح داد: حکمروایی یکی از شاخص‌ترین کلیدواژه‌های مدیریت شهری بهره‌ور است که در همین محور باید فرآیندها را احصا و مهندسی مجدد الکترونیکی کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرویس‌های شهر هوشمند سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد با تأکید بر اینکه باید تمرکز ویژه‌ای برای همرکاری شهروندان صورت گیرد، اظهار کرد: تمام شهر و بخش‌های شهرداری باید روی این موضوع کار کنند.

سمیعی یادآور شد: اصلی‌ترین متولی این امر در شهرداری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری است که باید روحیه مشارکت شهروندان را افزایش داده و برای آموزش و توانمندی آنان فعالیت کند.

در ادامه این نشست نیز عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی مشهد گفت: در فرآیند میل به توسعه شهری یکی از مفاهیم جدی شهر الکترونیک است  که در ابتدا باید به این نکته توجه شود اگر بتوانیم خدمات و فرآیندها را با استفاده استفاده از فناوری اطلاعات سریعتر انجام دهیم تعاریفی که از شهر هوشمند داریم محقق خواهد شد.

حامد بخشی بیان کرد: در حرکت از شهر الکترونیک به شهر هوشمند، توجه به مردم را نه به عنوان مصرف‌کنندگان منفعل که باید به آن‌ها خدمات ارائه شود بلکه به عنوان مشارکت‌کنندگان فعالی که سازنده شهر هستند در نظر می‌گیرید.

وی افزود: مردم هوشمند یکی از ارکان شهر هوشمند هستند که حکم مصرف‌کننده زندگی هوشمند را ندارند بلکه خود رکنی از این شهر هستند.

بخشی با اشاره به اینکه شهر هوشمند باید به صورت بهینه از سرمایه‌های موجود در خود استفاده کند، تشریح کرد: تمام تعاریف بر این منعکس هستند تا از سرمایه‌های موجود در شهر به نحوی بهتر و کارآمدتر استفاده شود.

وی یادآور شد: وقتی صحبت از منابع در شهر هوشمند می‌شود، توجه ما به سمت سرمایه‌های فیریکی و اقتصاد است.

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی مشهد با بیان اینکه مفهوم فعالیت در مشارکت نهفته است، اظهار کرد: وقتی می‌گوییم مشارکت شهروندان، به معنای درگیر شدن آنان و تعاملشان با مدیریت شهری است.

بخشی با اشاره به اینکه رکن مردم هوشمند به معنی شهروندان و کلیه افرادی است که در شهر هستند، ادامه داد: صحبت از مشارکت شهروندان به معنای همراهی و اطاعت‌پذیری آنان از برنامه‌ها است در حالیکه در شهر هوشمند مشارکت شهروندان به معنای مشارکت در رشد جامعه است.

وی با اشاره به خطری که شهر هوشمند را مورد تهدید قرار می‌دهد، بیان کرد: اگر به جای اینکه به سمت هوشمند شدن شهر حرکت کنیم، به سمت الکترونیکی شدن شهر حرکت کنیم، شهر هوشمند مورد تهدید جدی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/70056

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول