اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

شریعتی نیاسر:

ماموریت گرا کردن دانشگاه‌ها؛ سیاست و اولویت مهم وزارت علوم است

معاون آموزشی وزیر علوم، مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها را سیاست و اولویت مهم وزارت علوم اعلام کرد و گفت: مراکز آموزش عالی نباید خود را مستعد هر کاری بدانند؛ بلکه باید مأموریت ویژه خود را متناسب با نیازهای جامعه داشته باشند.

ماموریت گرا کردن دانشگاه‌ها؛ سیاست و اولویت مهم وزارت علوم است

به گزارش رگروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم در آیین تکریم محمد سبحان اللهی، رئیس سابق دانشگاه خوارزمی و معارفه عبدالرحیم نوه ابراهیم، سرپرست این دانشگاه، ضرورت های اجرایی و تاکیدات قانونی برای انجام سطح بندی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را مورد تاکید قرار داد و گفت: مواردی از قبیل اطلاع مدیران دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از جایگاه خود در آموزش عالی کشور، ایجاد رقابت سالم میان دانشگاه‌ ها و مراکز آموزش عالی و توجه به نقاط ضعف و قوّت و تلاش موثر مدیران مراکز آموزش عالی برای ارتقای وضعیت دانشگاه خود را می توان از جمله اهداف این طرح عنوان کرد.

وی به طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی اشاره و تصریح کرد: در این طرح، با هدف ارتقای کیفی، مؤسسات آموزش عالی به دو دسته توسعه یافته و در حال توسعه تقسیم شده‌ اند که مؤسسات در حال توسعه باید مورد حمایت ویژه قرار گیرند تا در حوزه عملکردی، سطح کیفی آنها افزایش یابد.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین کمک به توسعه هدفمند آموزش عالی براساس جایگاه دانشگاه ‌ها و مراکز آموزش عالی، تقویت همکاری های علمی و بین المللی و بهره وری بیشتر دانشگاه‌ ها در نظام تصمیم گیری کشور را از دیگر اهداف این طرح برشمرد.

شریعتی نیاسر با اشاره به کثرت مراکز آموزش عالی و همچنین افزایش پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف گفت: کثرت جمعیت دانشجویی از جنبه ای موجب خیر و برکت است و از این فرصت می توان در جهت اعتلای کشور استفاده کرد؛ اما بخش منفی آن اینجاست که اگر این رشد کمی با یک رویکرد کارشناسانه همراه نباشد بر کیفیت آموزش عالی کشور تاثیر سوء می گذارد.

وی با ارائه آماری از وضعیت دانشجویان دکتری در حال تحصیل در دانشگاه های کشور گفت: از تعداد 4 میلیون و 600 دانشجوی کشور، حدود یکصد هزار نفر دانشجوی دکترا هستند که اکثراً تمایل دارند عضو هیات علمی دانشگاه ها شوند.

شریعتی نیاسر اضافه کرد: پذیرش اعضای هیات علمی سالانه حداکثر 2 هزار و 500 نفر است که حدود 20 هزار نفر متقاضی دارد که 15 هزارنفر آن در جامعه به کارهای دیگر مشغول هستند که سرمایه گذاری دولت با این هدف در خصوص دانشجویان دکترا صورت نگرفته است و به همین خاطر در سال تحصیلی جدید پذیرش دانشجوی دکتری را محدود کرده ایم.

وی افزود: یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی که به وزارت علوم واگذار شده است؛ دستیابی مراکز علمی معتبر کشور به تراز جهانی است که رسیدن به این هدف نیازمند توجه ویژه به جایگاه دانشگاه‌ها در نظام های رتبه بندی است که در همین راستا، رتبه بندی مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی کشور از سال 1393 آغاز شد.

شریعتی نیاسر گفت: سطح بندی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از خرداد 93 با سطح بندی موسسات آموزش عالی غیر دولتی آغاز شد و نتایج آن در بهمن ماه 94 اعلام شد که براساس آن تمام مراکز آموزش عالی غیر دولتی در پنج سطح تقسیم بندی شدند.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی که به معاونت آموزشی وزارت علوم واگذار شده است، ارتقای 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه به تراز جهانی است که در این خصوص با فراخوانی که به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کل کشور ابلاغ شد، 22 دانشگاه و مرکز پژوهشی اعلام آمادگی کرده و برنامه خود را ارائه کردند که برنامه 16 موسسه برگزیده شد که دانشگاه خوارزمی هم در میان این مراکز بود.

شریعتی نیاسر افزود: این طرح از مهم‌ترین طرح‌هایی است که می‌تواند آینده آموزش عالی را در سطح جهانی مطرح کند.

وی همچنین اجرایی کردن سند آمایش آموزش عالی را از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت علوم در حوزه آموزشی عنوان کرد و گفت: در این راستا نظام آموزش عالی کشور به 10 منطقه تقسیم شده است و طرح مدیریت منطقه‌ای با هدف تمرکززدایی از بخش ستادی آموزش عالی و هم ‌افزایی در مناطق 10 گانه، تدوین شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

شریعتی نیاسر در پایان مراسم با تقدیر از زحمات سبحان اللهی لوح تقدیر و هدیه وزیر علوم را به وی و همچنین حکم سرپرستی نوه انراهیم را اعطا کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول