اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

مسعود نجابتی در بازدید از نمایشگاه «نقش نشان»:

متهم‌نشدن به کپی‌کاری در عصر تولیدات انبوه گرافیکی دشوار است

مدیر گروه هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح در بازدید از نمایشگاه «نقش نشان» گفت: به حدی از اشباع بصری رسیده‌ایم که امکان رسیدن به نتیجه‌ای منحصر‌به‌فرد و متهم‌نشدن به کپی‌کاری، امر دشواری است.

متهم‌نشدن به کپی‌کاری در عصر تولیدات انبوه گرافیکی دشوار است

به گزارش خبرگزاری فارس، نخستین نمایشگاه انفرادی حامد مغروری تحت عنوان «نقش نشان» از هفته سوم فروردین در فرهنگسرای اشراق شهر قم برپا شده و طی آن یکصد نشان طراحی‌شده توسط این گرافیست تا 5 اردیبهشت به نمایش در آمده است.

 

 

مسعود نجابتی، مدیر گروه هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح ضمن بازدید از این نمایشگاه، در جلسه نقد و بررسی آثار شرکت کرد و گفت: حامد مغروری از هنرمندان جوان و متعهد و عضو فعال جبهه فرهنگی انقلاب است و در همه زمینه‌های گرافیک با موفقیت ورود کرده است.

وی سپس به موضوع نمایشگاه «نقش نشان» پرداخت و ادامه داد: طراحی نشانه از موضوعات دشوار هنر گرافیک است. طراحی حرفه‌ای «نشانه» از عهده هر کسی برنمی‌آید و میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه در هر دوره‌ای، بیش از یک یا دو طراح نشانه قابل پیدا نمی‌کنیم و جزء موضوعات دشوار است.

این مدرس گرافیک گفت: چه بسا یک نشانه بیش از یک ماه وقت طراح را بگیرد، بدون این که به چشم بیاید؛ به‌خصوص در زمان فعلی که نشانه، به یک فضای تصویرسازی نزدیک شده، عناصر تزیینی به تناسب چاپ اضافه شده و رنگ بر خلاف گذشته‌ها نقش جدی بازی می‌کند، موشن به نشانه اضافه شده و این‌ها همه باعث شده که کار طراح دشوار‌تر شود.

وی افرود: ولی سخت‌تر از همه این است که ما در عرصه‌ای زندگی می‌کنیم که رسیدن به نتیجه‌ای که قبلا شباهت نداشته باشد و متهم نشویم به این که کپی کرده‌ایم، کار خیلی دشواری است؛ چون واقعا در عصری هستیم که عصر تولید پدیده‌های انبوه است و به هر تفکر و اتفاقی که طراح می‌رسد، قبل ‌از ‌آن وجود داشته است و در هر اتودی که به نتیجه می‌رسیم و تصور می‌کنیم که بکر است، بعد از این‌که روی کاغذ به تصویر می‌کشیم؛ متوجه می‌شویم که شبیه به آن وجود دارد و واقعا به حدی از اشباع بصری رسیده‌ایم که رسیدن به یک نشانه منحصر به فرد و خلاق، بسیار کم است و از این‌رو، کار برای طراح، کمی مشکل‌تر از قبل شده است.

نجابتی در ادامه به موضوع تکرار در آثار هنری اشاره کرد و گفت: در فضای مجازی، طراح‌ها را به کپی کردن متهم می‌کنند؛ ولی صادقانه عرض کنم که این‌طور نیست. خیلی وقت‌ها طراح از این‌که این ایده قبلا کار شده، غافل است؛ حتی در مورد حرفه‌ای‌ها هم اتفاق می‌افتد و در این مورد در دیگر کشورها شاهد چنین اتفاق‌هایی هستیم و علت این‌که نشانه‌های نوشتاری نسبت به نشانه‌های تصویری بیشتر شده، به دلیل همین نکته است. بدون اغراق، حامد مغروری از پس این موضوع خوب بر آمده، علاوه بر این‌که پرداخت خوب و ایده‌های خوبی برای کار در نشان دارد.

وی سپس به آثار مغروری اشاره کرد و افزود: من فکر می‌کنم یکی از ویژگی‌های مهم آثار ایشان این است که تقریبا می‌توانیم بگوییم که مشابه ندارد یا نمی‌توانیم ایشان را متهم کنیم که مثلا این کار تکراری است و واقعا می‌کوشد با مشق نظری بسیار، این احتمال را به حداقل ممکن برساند و شاهد آثاری هستیم که بکر هستند و من با توجه به سابقه‌ای که دارم، معادلی برایش سراغ ندارم و این ویژگی مهم کارهای ایشان است.

مدیر گروه هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح در ادامه به ظرافت‌های تولید نشان در نمایشگاه «نقش نشان» اشاره کرد و گفت:‌ در این نمایشگاه وقتی خوب دقت می‌کنیم؛ رد پایی از خوشنویسی، دست آزاد و کارهای هندسی را می‌بینیم، که تقریبا جزء روش‌های مرسوم این کار هستند؛ حتی روش‌های خلاقی مثل اسمبلاژ و کلاژ هم در آثار دیده می‌شود. در مجموع، تجربه متنوعی را در آثار وی شاهد هستیم؛ علاوه بر این‌که بسیار در اجرا پر کار و توانمند است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول