اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

در گفت‌وگو با فارس اعلام شد

اجرای ۹ تور عکاسی در مناطق محروم/ «مازندران» مقصد بعدی عکاسان است

حیدر رضایی مدیر پروژه عکاسی گروهی از مناطق محروم گفت: تا کنون ۹ تور عکاسی از مناطق محروم کشور برگزار کرده‌ایم و دهمین تور را ماه آتی در استان مازندران برگزار می‌کنیم.

اجرای ۹ تور عکاسی در مناطق محروم/ «مازندران» مقصد بعدی عکاسان است

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، پروژه عکاسی گروهی از مناطق محروم به ابتکار حیدر رضایی و با حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره)، از اواسط سال 1394 با هدف انعکاس دردها و نیازهای مناطق محروم و کسب حمایت‌های مادی و معنوی برای رفع مشکل مردمان این مناطق برگزار می‌شود. جدیدترین دوره این تورها،‌ نوروز امسال در مناطق محروم استان گلستان برگزار شد.

رضایی درباره پیشینه برگزاری این تورها اظهار داشت: زمانی که با سرویس خبرگزاری مهر همکاری داشتم، این پروژه آغاز شد و در نظر داشتیم برای ارتقای دانش عکاسان استانی، فضای عکاسی توأم با آموزش را فراهم کنیم.

وی افزود: اما از آنجایی که خبرگزاری توانایی مالی لازم برای اجرای این طرح را نداشت، دنبال اسپانسری بودیم که بتواند از عکاسان حمایت کند،‌ البته نه هر اسپانسری! چون فضای تورهای عکاسی غالباً در مناطق گردشگری می‌گذرد، اما ما به دنبال یک حامی بودیم که بتواند در زمینه مناطق محروم به ما کمک کند.

این عکاس اظهار داشت: در سال 1394 و با حضور آقای پرویز فتاح در ریاست کمیته امداد امام خمینی(ره)، فضای رسانه‌ای حاکم بر این کمیته متحول شد و از پیشنهاد ما استقبال کردند و رفت و آمد و اسکان عکاسان را برعهده گرفت.

رضایی با بیان اینکه تا کنون از 9 تور عکاسی در مناطق محروم برگزار شده است،‌ ادامه داد: نخستین تور عکاسی را از مناطق محروم اردبیل شروع کردیم و پس از آن در دیگر استان‌ها از جمله کردستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و گلستان ادامه دادیم.

وی در پاسخ به این پرسش که انتخاب عکاسان برای همراهی با تور چگونه صورت می‌گیرد، گفت: بدون هیچ‌گونه نگاه سلیقه‌ای، سیاسی، حزبی و جناحی فراخوان عمومی منتشر می‌کنیم و آن را برای همه رسانه‌های مجازی و مکتوب می‌فرستیم. البته یک گزینش صورت می‌گیرد چون بیش از 30 عکاس را نمی‌توانیم همراه خود کنیم.

مدیر پروژه عکاسی گروهی از مناطق محروم ادامه داد: حتی گستره را بیشتر کردیم و به عکاسان آزاد و مستقل را هم پذیرفتیم. به همین دلیل در گروه هم عکاسان حرفه‌ای حضور دارند، هم نیمه‌حرفه‌ای، هم آماتور. چون توجهمان به عکاسانی است از لحاظ حماتی و هدایتی به این تورها نیاز دارند.

* تفاوت مستندنگاری با سیاه‌نمایی

رضایی در پاسخ به این پرسش که عکاسی از مناطق محروم با سیاه‌نمایی چه تفاوتی دارد، اظهار داشت: در رسانه‌ها روی این قضیه باید تمرکز بیشتری شود تا مراکز قدرت و ثروت برای لاپوشانی کوتاهی‌های خود روی اصطلاح «سیاه‌نمایی» نتوانند مانور دهند.

وی ادامه داد: سیاه‌نمایی بدین معناست که یک واقعیت معمولی را منفی نشان دهیم و حتی غلو‌شده‌اش این است که واقعیت مثبت را سیاه نمایش دهیم. اما ما در تورهای عکاسی از مناطق محروم، اتفاقی که رخ داده را بدون موضع منعکس می‌کنیم، این مستندنگاری است نه سیاه‌نمایی!

این عکاس ادامه داد: نگاه ما جناحی و سیاسی و ... نیست، کاملاً انسانی است. در مناطق محروم، اخلاص، ایمان و وفاداری وجود دارد، بنابراین نمی‌توان گفت چون وارد مبحث محرومیت شده‌ایم، قصد سیاه‌نمایی داریم! ما واقعیت مناطق محروم را بدون کم و کاست نشان می‌دهیم تا هم مناطق بهتر شناسایی شوند، هم از خیران بتوان کمک بیشتری گرفت.

مدیر پروژه عکاسی گروهی از مناطق محروم تأکید کرد: متأسفانه خشکسالی بسیار گسترده شده و نمی‌توان تبعات آن را کتمان کرد. بنابراین عکاسان ما کار فرهنگی جهادی انجام می‌دهند، بدون هیچ نگاه منفی و غلو، تا شاید بتوانند کمکی به مناطق محروم کرده باشند.

رضایی در پاسخ به این پرسش که پروژه بعدی عکاسی از مناطق محروم چه زمانی و در کدام استان برپا می‌شود، گفت: قصد ما این است که اگر بتوانیم هر ماه این تورها را با مشورت مدیران کمیته امداد و شناسایی درست مناطق محروم برگزار کنیم. ان‌شاءالله‌ در اردیبهشت راهی مناطق محروم استان مازندران می‌شویم.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول