اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

نشست خبری همایش بین‌المللی عطار نیشابوری برگزار شد

بلخاری: برگزاری همایش بین‌المللی عطار در تهران و نیشابور/ تجلیل از 12 استاد در سال 97

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در نشست خبری همایش بین‌المللی عطار نیشابوری گفت: این همایش از روز جمعه 24 فروردین ماه تا دوشنبه 27 فروردین در دو شهر تهران و نیشابور برگزار خواهد شد.

بلخاری: برگزاری همایش بین‌المللی عطار در تهران و نیشابور/ تجلیل از 12 استاد در سال 97

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست خبری همایش بین‌المللی عطار نیشابوری ظهر امروز در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با حضور مهدی محقق و حسن بلخاری  رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

همایش عطار، نخستین بار توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل– دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. 

* محقق: در هر گوشه کشورمان دارای دانشمندانی هستیم

بر اساس این گزارش محقق در این نشست خبری با اشاره به اینکه 250 مقاله به مناسبت برگزاری این همایش نوشته شده، اظهار داشت:‌در نخستین دوره از برگزاری همایش‌ها در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی شخصیت عطار انتخاب شد که در این باره حدود 250 مقاله نوشته شده است که در این میان مقالات خارجی به زبان‌های انگلیسی و ترکی دیده می‌شود که امیدواریم این شیوه را هر ساله شاهد باشیم.

به گفته وی بسیاری از دانشمندان ما هستند که در داخل کشور خودمان شناخته شده نیستند و دانشجویان آنها را نمی شناسند. ما در راستای برگزاری این همایش به دانشمندی در تبریز رسیدیم که کتاب او پس از صنعت چاپ در اروپا، چاپ شده است اما در داخل کشورمان شناخت دقیقی از او نداریم.

وی در ادامه گفت: در هر گوشه کشورمان دارای دانشمندانی هستیم که مایه افتخار کشور و نسل جوان هستند.

* بلخاری: برگزاری همایش بین‌المللی عطار در تهران و نیشابور/ رونمایی از 4 اثر

بلخاری در ادامه این نشست به نفس برگزاری همایش اشاره کرد و اظهار داشت: نطفه وایده اولیه برگزاری چنین همایش‌هایی که عطار نخستین آن است و قرار است هر سال یکی از شخصیت‌های بزرگ ایرانی و اسلامی را مطرح کند در مؤسسه مطالعات اسلامی شکل گرفت. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در کنار مؤسسه قرار گرفت تا نخستین همایش به شکل تخصصی به عطار نیشابوری بپردازد.

وی افزود: همایش از روز جمعه 24 فروردین ماه در نیشابور آغاز می‌شود و با توجه به اینکه شنبه در تقویم ملی کشورمان به نام روز عطار نامگذاری شده نشست ویژه‌ای بدین مناسبت برپا خواهد شد. روز یکشنبه برنامه‌ای نخواهیم داشت اما روز دوشنبه 27 فروردین از ساعت 14 تا 19 دو پنل علمی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و در تالار شهید مطهری به عطار می‌پردازد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی عطار را بنیانگذار طرح عرفان نظری دانست و تصریح کرد: او به وسیله تشبیه و تمثیل با عامه مردم در حوزه خواص و عوام ارتباط بیشتری ایجاد کرد. از این رو عطار را ستاره بی‌نظیر عرفان، حکمت و اندیشه اسلامی ایرانی می‌شناسیم. لذا انتخاب او به عنوان اولین شخصیت به همین دلیل بود.

وی گفت: این همایش به شکل بین‌المللی برگزار خواهد شد و از کشورهایی چون ژاپن، ترکیه، بنگلادش، پاکستان، افغانستان و ... مقالاتی ارائه می‌شود و برخی از نویسندگان آن در پنل‌های تهران و نیشابور به ارائه سخن می‌پردازند.

این مقام مسئول اضافه کرد: 300 مقاله به دبیرخانه همایش واصل شده است. 123 مقاله با بررسی و داوری دقیقی که توسط بزرگان حکمت صورت گرفت انتخاب شد و در نهایت از میان 123 مقاله 20 اثر انتخاب شدند که در 2 نشریه حکمت‌نامه و نامه چاپ خواهد شد.

* نسخه الکترونیکی 123 مقاله منتشر می‌شود

بلخاری تصریح کرد: داوری‌های دقیقی صورت گرفت. بنابراین در کنار چاپ آثار 123 مقاله را طی نشستی که در نیشابور داریم به شکل چکیده توزیع خواهیم کرد و در کنار برگزاری آن نشست علمی در تهران و نیشابور برگزار شده و قرار است 4 کتاب منتشر شود. از جمله آنها می‌توان به چکیده مقالات همایش، بازنشر کتاب اشترنامه به تصحیح آقای محقق که اثر کمیاب و نایابی است.کتاب شرح احوال عطار نیشابوری و خسرونامه.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اعلام کرد: همزمان با انتشار کتاب نرم‌افزاری را منتشر خواهیم کرد که شامل 123 مقاله به صورت کامل و در قالب چاپ الکترونیکی خواهد بود.

وی افزود:‌امیدواریم روز دوشنبه در کنار رونمایی از آثار ذکر شده رونمایی از تندیس عطار نیشابوری را در سطح انجمن داشته باشیم. شهرداری تهران وعده این امر را داده است و ما تصمیم داریم برای هر همایش تندیس آن شخصیت را در انجمن نصب کنیم.

بلخاری به پیامی که از سوی دکتر حسن روحانی به همایش ارسال شده، گفت: رئیس‌جمهور پیامی را به همایش ارسال کردند که در نیشابور و تهران قرائت خواهد شد.

* بلخاری در پاسخ فارس: در سال 97 از 12 استاد داخلی و بین‌المللی تجلیل می‌کنیم

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در اختتامیه همایش تجلیلی از یک عطارپژوه صورت می‌گیرد یا نه،‌گفت: در مراسم روز دوشنبه در تهران مراسم تجلیلی نخواهیم داشت اما پیشنهاد مناسبی است که در همایش‌های آتی آن را مدنظر خواهیم داشت ولی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در سال 97 قصد دارد از 12 استاد داخلی و بین‌المللی (10 استاد داخلی و 2 استاد بین‌المللی) همچون سیمین دانشور، تجلیل کنند.

محقق در پایان این مراسم اظهار داشت: تاکنون در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی 170 مراسم تجلیل برای مفاخر و بزرگان ایران برگزار شده است و این نشان می‌دهد ما جناحی عمل نمی‌کنیم. ما حتی از برخی اساتید اهل تسنن تجلیل کرده و بانوان را در مراسم خود نادیده نگرفته‌ایم، بلکه از وجود کسانی که به علم و فرهنگ مملکت خدمت کرده باشند تجلیل خواهیم کرد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول