اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

پشت پرده اختلاف «آتامبایف» و «جین بیک‌اف»؛ آیا قرقیزستان آبستن بحران سیاسی است؟

در پی نشست سراسری حزب حاکم «سوسیال دموکرات» در یکی از هتل‌های «بیشکک» و انتخاب «الماس‌بک آتامبایف» رئیس‌جمهور سابق قرقیزستان به عنوان دبیر این حزب پیرامون اختلافات رو به افزایش بین وی و «سورانبای جین بیک‌اف» رئیس جمهور کنونی نظرات مختلفی در حال مطرح شدن می‌باشد.

پشت پرده اختلاف «آتامبایف» و «جین بیک‌اف»؛ آیا قرقیزستان آبستن بحران سیاسی است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، در پی نشست سراسری حزب حاکم «سوسیال دموکرات» در یکی از هتل‌های «بیشکک» و انتخاب «الماس‌بک آتامبایف» رئیس جمهور سابق قرقیزستان به عنوان دبیر این حزب پیرامون اختلافات رو به افزایش بین وی و «سورانبای جین بیک‌اف» رئیس جمهور کنونی نظرات مختلفی در حال مطرح می‌باشد. 

نشست سراسری حزب «سوسیال دموکرات» 31 مارس سال جاری برگزار شد. انتخاب رهبر رسمی این حزب تنها مسئله در دستور کار این نشست بود. با وجود این‌که این نشست پشت درهای بسته برگزار شد، اعضای ناراضی آن کم و بیش و خود آتامبایف طی کنفرانس مطبوعاتی، اطلاعاتی در اختیار رسانه‌ها قرار دادند.

گفتنی است آتامبایف قبل از رفتن خود از سمت ریاست جمهوری در اواخر اکتبر سال گذشته اعلام کرده بود که به عنوان رهبر حزب سیاسی به عرصه سیاسی کشور باز می‌گردد.

نشست سراسری حزب «سوسیال دموکرات» برای دسامبر سال 2017 برنامه ریزی شده بود. بعد به تدریج، از یک به ماه دیگر به تعویق انداخته می‌شد. اما با در نظر گرفتن سخنان آتامبایف در مورد اختلاف با رئیس جمهور کنونی، خواست وی برای تأثیر روی سیاست خارجی، داخلی و حتی روی خود جین بیک‌اف می‌توان گفت قرقیزها در انتظار بحران‌های سیاسی هستند.

اختلافات بین آتامبایف و جین بیک‌اف

مهم‌ترین سؤالی که نخبگان جامعه قزاق را نگران می‌کرد این بود که آیا بین آتامبایف و جین بیک‌اف اختلافی وجود دارد یا نه؟ و این نشست به  این سؤال جواب مثبت داد.

همان‌طور که معلوم است با حمایت همه جانبه آتامبایف، جین بیک‌اف به پست ریاست جمهوری دست یافت. آتامبایف در زمان ریاست جمهوری خود دائما برای جین بیک‌اف تبلیغ می‌کرد. چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری، بر اساس نظر‌سنجی‌ها تقریبا 5 درصد رأی دهندگان برای انتخاب جین بیک‌اف آمادگی داشتند. آتامبایف طی چند هفته جایگاه جین بیک‌اف را در رتبه بندی تا 54 درصد افزایش داد و «آموربیک باباناف» رقیب اصلی رئیس جمهور فعلی را  تمسخر و از کشور بیرون کرد.

آتامبایف فکر می‌کرد بتواند از طریق جین بیک‌اف کشور را مدیریت کند. طی نخستین ماه‌ها جین بیک‌اف استقلال خود را نشان نمی‌داد و مسیر رئیس جمهور پیشین را طی کرد. اما در فوریه سال جاری، جین بیک‌اف در طی نشست شورای امنیت  رؤسای نهادهای اجرای قانون را تحت انتقاد شدید قرار داد و به فساد مالی متهم ساخت.

این سخنان با اظهارات قبلی آتامبایف مبنی بر تغییر کامل اوضاع مربوط به فساد مالی در قرقیزستان به شدت متناقص بود. ظاهرا، برای آتامبایف سخنان جین بیک‌اف در نشست شورای امنیت شوک بود و وی منتظر شنیدن چیز دیگری بود.

آتامبایف در این باره در یک نشست مطبوعاتی تأکید کرد: به من متن دیگری را در نشست شورای امنیت دادند. من این را به وی گفتم. پرونده‌های فساد مالی بزرگ در زمان آتامبایف شروع شده بودند. عمدا همه چیز به سمت دیگر جهت‌دهی داده می‌شود. رئیس جمهور باید با دقت بیشتر اسناد را مطالعه کند.

 انتخابات پارلمانی در سال 2020

آتامبایف در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به انتخابات پارلمانی که در سال 2020 برگزار خواهد شد، اعلام کرد: من حزب را برای انتخابات سال 2020 آماده خواهم کرد. ما به دو حزب مانند «سوسیال دموکرات» که ایدئولوژی خود را دارد نیاز داریم. در این اوضاع، حزب «سوسیال دموکرات» باید برای توسعه کشور در مسیر دموکراتیک مسئولیت بپذیرد.

وی تأکید داشت: من به سیاست باز می‌گردم تا زمان‌های تاریک برنگردند.

«رینا پریجی‌وایت»، خبرنگار معروف قرقیزی که در حوزه سیاسی هم فعالیت داشت با اشاره به این نشست حزب «سوسیال دموکرات» اظهار داشت: این که نشست پشت درهای بسته برگزار شد چیز اتفاقی نیست و به این معنی است که حرف‌هایی زده شده که نمی‌خواستند مردم بشنود. اما ما به هر حال خواهیم دانست در مورد چه چیز‌ی صحبت شده، چون چیزی پنهان نمی‌ماند.

وی با اشاره به انتقاد آتامبایف از رئیس جمهوری فعلی، تأکید کرد: آتامبایف به طور علنی چندین بار رئیس جمهور جین بیک‌اف، به قول خودش «دوستش» را تحقیر کرد. وی مدعی شد که دفتر ریاست جمهوری راهبرد ملی رئیس جمهوری عوض کرد، که نسخه جدید آن پروژه «جامعه پاک» (پروژه دیجیتال سازی خدمات دولتی) در خود ندارد.

همچنین آتامبایف جین بیک‌اف را به مطالعه نکردن متن‌های سخنرانی خود متهم کرد. به نظرم، این اتهام بی اساس است، جین بیک‌اف در سیاست تازه کار نیست، وی نمی‌توانست چیزی را که با آن موافق نیست به زبانش بیاورد.

«ایریس‌بک آمورزاکاف»، خبرنگار معروف قرقیزی دیگر با اشاره به این‌که جین بیک‌اف سیاست خود را پیش خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: آتامبایف اعلام کرد که «اصیل‌بک جین بیک‌اف»، نماینده پارلمان و برادر رئیس جمهور فعلی باید از سمتش برکنار شود تا برای شایعات منبع نباشد. احساس می‌شود که آتامبایف از برادر رئیس جمهور که سیاست‌مدار قوی و صریحی است، می‌ترسد.

وی در ادامه یادآور شد: نشست حزب «سوسیال دموکرات» نشان داد که جین بیک‌اف قصد اطاعت از رئیس جمهوری سابق ندارد  و سیاست خود را نه به نفع محافل مشخص شده از طرف آتامبایف، اما به نفع مردم پیش خواهد برد. فکر می‌کنم، باید در آینده نزدیک منتظر اقدامات دیگری از طرف جین بیک‌اف باشیم. رئیس جمهور باید برای این کار تمام رؤسای نهادهایی نیرویی را که به آتامبایف وفادار هستند، عوض کند.

«علیک‌بک جکشین‌کولاف» وزیر امور خارجه سابق قرقیزستان با اشاره به شروع فرایند خودنابودی حزب «سوسیال دموکرات»، تصریح کرد: امروزه می‌توان با اطمینان زیاد گفت که در داخل حزب «سوسیال دموکرات» شکاف واضح صورت گرفت. اولا، نشست طرفداران آتامبایف را نمی‌توان گفت که این نشست سراسری یک حزب است. در استوارنامه هر حزب نظم و ترتیب انتخاب نمایندگان هر نمایندگی حزب در استان‌ها و شهرستان‌ها بیان شده است.

به گفته وی، طبق این استوارنامه نمایندگی‌های محلی حزب باید نمایندگان خود را انتخاب کرده و به نشست سراسری بفرستند. اما بنابر گزارشات رسانه‌ها، سازمان‌دهندگان خودشان فهرست نمایندگان را تشکیل و تأیید کردند. یعنی آن‌ها کسانی را که مناسب می‌شمردند شامل و کسانی که نامناسب می‌شمردند حذف می‌کردند. این شدیدترین نقض استوارنامه حزب است که مشروعیت انتخاب شدن آتامبایف به عنوان رهبر «سوسیال دموکرات» زیر سؤال می‌برد.

وی در این باره ادامه داد: آتامبایف مثل این‌که از اوضاع فعلی استرس دارد و مثل همیشه احساساتی است، به خاطر همین اشتباهات جدی سیاسی را مرتکب می‌شود. تلاش وی برای کنترل رئیس جمهور منتخب و مشروع و تأثیر روی سیاست، شکست می‌خورد.

جکشین‌کولاف خاطرنشان کرد: آتامبایف احساس می‌کند که حمایت خود را از دست می‌دهد و به خاطر همین سعی دارد همه را در همه چیز متهم کرده و از خود و اطرافیانش دفاع کند. اگر آتامبایف این روال را ادامه دهد، وی همه چیز را حزب، تأثیر روی جامعه و نخبگان سیاسی  از دست خواهد داشت. بالاخره جوابگوی اقدامات خود هم خواهد شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول