اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

رسانه قطری گزارش داد

«فتنه‌انگیزی» سلفی‌های مورد حمایت سعودی در الجزایر

رهبر یک جریان سلفی الجزایری مورد حمایت عربستان به تازگی بیانیه‌ای صادر کرده که منجر به تنش در این کشور شده است.

«فتنه‌انگیزی» سلفی‌های مورد حمایت سعودی در الجزایر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بیانیه‌ای که شیخ و رهبر یکی از جریان‌های سلفی در الجزائر صادر کرده بار دیگر و هراس‌ها از بازگشت تفکر فرقه‌ای افراطی در این کشور مانند دهه 90 میلادی را زنده کرده؛ موضوعی که در آن زمان با عوامل سیاسی دیگر همراه و در نهایت به بحرانی خونین ختم شد.

بر اساس گزارش روزنامه قطری «العربی‌الجدید» چاپ لندن، در بیانیه مذکور که شیخ «محمد فرکوس» از رهبران جریان‌های سلفی صادر کرده، آمده است: جماعت اهل سنت شامل صوفیه، اباضیه و دیگر رویکردهای عقلانی جدید مانند «التبلیغ و اخوان» و دیگر جنبش‌های گروهی و سازمان‌دهی شده نمی‌شود.

 این بیانیه به آغاز درگیری غیرعلنی میان جریان سلفی و حکومت الجزایر که معتقد است نقش سیاسی‌اش تمام شده، تبدیل شده است. مراجع دینی و طرف‌های سیاسی و مدنی در این کشور نسبت به اقدامات مراجع این جریان که معروف به «السلفیة العلمیة» هستند و از سوی جریان‌های سعودی حمایت می‌شوند و نیز فتنه فرقه‌ای در الجزائر هشدار داده‌اند.

55 نفر از علما و مراج دینی از الجزائر از جمله « یوسف عبد اللاوی» عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان، « عبد الرزاق قسوم» رئیس جمعیت علمای الجزائر بیانیه‌ای صادر و در آن فراهم کردن محیط برای ترویج فرقه‌گرایی و تکفیر در الجزائر و همزمان با چالش‌های داخای و خارجی را محکوم کردند.

در پاسخ حکومتی سریع به بیانیه شیخ سلفی ذکر شده (محمد فرکوس )، «محمد عیسی» وزیر امور دینی و اوقاف الجزائر در یک کنفرانس دینی اعلام کرد که دولت مسئولیت مقابله با تفکرات فرقه‌ای را بر عهده خواهد گرفت.

انتهای پیام/ص


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس


 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول