اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نیویورک‌تایمز: بیش از 100 چهره آمریکایی خواستار حمایت ترامپ از برجام شدند

یک روزنامه آمریکایی نوشت که بیش از 100 چهره سیاسی و نظامی آمریکایی با امضای بیانیه‌ای ضمن اشاره به منافع پایبندی آمریکا به برجام ، از رئیس‌جمهور آمریکا خواستند که به توافق هسته‌ای با ایران پایبند باشد.

نیویورک‌تایمز: بیش از 100 چهره آمریکایی  خواستار حمایت ترامپ از برجام شدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی با عنوان اینکه کارشناسان آمریکایی توضیح می دهند که چرا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا باید از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کند، بر ادامه پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرد.

در این گزارش به قلم ریک‌گلداستون آمده است که توافق هسته‌ای ایران که ترامپ و مشاورانش آن را مورد حمله قرار داده‌اند، روز دوشنبه حمایت قاطعی از بیش از 100 نماینده امنیت ملی را کسب کرد. این افراد معتقدند که آمریکا با خروج از برجام هیچ دستاوردی نخواهد داشت.

این افراد شامل 50 نظامی بازنشسته و دست‌کم چهار نفر از سفرای اسبق آمریکا در فلسطین اشغالی بودند. در بیانیه‌ای که به همین منظور از جانب این گروه موسوم به ائتلاف ملی جلوگیری از  دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای منتشر شده، 10 دلیل ذکر شده که بر طبق آنان توافق هسته‌ای با ایران به بهترین شکل به نفع آمریکاست.

مواردی مانند اعمال نظر ناظران سازمان ملل مبنی بر اینکه توافق کارایی دارد، اهمیت حفظ روابط نزدیک با هم‌پیمانان اصلی اروپا که از توافق حمایت می‌کنند، احتمال توافق هسته‌ای با کره‌شمالی و اینکه امکان دارد اگر کره‌ایها به این نتیجه برسند که آمریکا به توافق های جهانی پایبند نیست، وارد مذاکره نشوند در این بیانیه آمده است.

امضا کنندگان اعلام کرده‌اند که آقای ترامپ باید به تعهد آمریکا به توافق هسته‌ای پایبند باشد. چنین عملکردی می تواند برای آمریکا مزایای قابل توجهی داشته باشد و به آمریکا در زمینه مذاکره با کره شمالی قدرت بدهد.همچنین به افزایش اعتبار آمریکا و نفوذ به عنوان رهبر جهانی کمک می‌کند. خروج از توافق هدف امنیت ملی را تامین نمی‌کند.

امضاکنندگان این بیانیه شامل چهره‌های جمهوری‌خواه و دموکرات می‌شوند که تجارب طولانی در زمینه سیاست خارجی دارند. «برنت اسکوکرافت» مشاور پیشین امنیت ملی، «مایکل ف.هایدن» رئیس پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا و سازمان سیا، «ریچارد جی لوگار» و «سم نان» سناتورهای پیشین، «اریک تی. اولسون» فرمانده سابق نیروهای ویژه، «ویلیام جی فالون» فرمانده  پیشن یگان مرکزی آمریکا از جمله این افراد هستند.

همچنین «رایان کراکر» سفیر پیشین آمریکا درافغانستان، پاکستان، سوریه، کویت و لبنان، ‌«دانیل کورتسنر» که در اسرائیل، مصر، «جیمز کانیگهام» سفیر آمریکا در سازمان ملل، اسرائیل و افغانستان، «توماس پیکرینگ» یکی از مقامات اسبق  وزارت خارجه که در اسرائیل، روسیه، هند، السالوادور، نیجریه، اردن و سازمان ملل فعالیت داشته و «ویلیام هاروپ» که در اسرائیل و نیز در سمت بازرس ویژه وزارت خارجه اقدام کرده است.

این بیانیه‌ در شرایطی که کمتر از 2 ماه قبل از اینکه ترامپ درباره توافق هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری کند، منتشر شد. چند ماه پیش «ریچارد نفیو»، مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا گفته بود که  توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، احتمالاً بعد از ماه می 2018 دوام نخواهد آورد.

دونالد ترامپ پس از اینکه تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید کرد گفت ممکن است آخرین بار باشد که این کار را می‌کند. او به متحدان اروپایی آمریکا ضرب‌الاجل داد قبل از فرا رسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌های ایران (چهار ماه بعد) «نقائص برجام» را اصلاح کنند.

شرایطی که ترامپ برای نگاه داشتن آمریکا در برجام تعیین کرده از نگاه بسیاری از کارشناسان غیرعملی است. 

انتهای‌پیام/


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول