اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مقام سابق آمریکایی :

تعمیق پیوندهای اقتصادی با ایران، به غرب اهرم نفوذ خواهد داد

دستیار سابق هماهنگ‌کننده اجرای برجام در آمریکا در یادداشتی به کشورهای غربی توصیه کرده که برای به دست آوردن اهرم نفوذ در قبال ایران، پیوندهای اقتصادی با این کشور را گسترش دهند.

تعمیق پیوندهای اقتصادی با ایران، به غرب اهرم نفوذ خواهد داد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام دولت سابق آمریکا بر لزوم تقویت و تعمیق پیوندهای اقتصادی با ایران تاکید کرده تا به گفته او با این کار ضمن دریافت «امتیازهای خاص» از جمهوری اسلامی، کشورهی غربی اهرم نفوذ در قبال ایران پیدا کنند.

«وای. جی فیشر» که تا سال 2016 به عنوان دستیار هماهنگ‌کننده اجرای برجام در آمریکا فعالیت داشته، در یادداشتی در فایننشال تایمز تاکید کرده که دولت آمریکا باید هر چه زودتر تعاملات اقتصادی از قبیل فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ و ایرباس به ایران را تسهیل کند.

او در این یادداشت  با اشاره به مواضع تند «جان بولتون» و «مایک پامپئو» در قبال ایران، هشدار داد که چنین مواضعی منجر به مسیر تقابلی با ایران خواهد شد.

او می‌نویسد: «یک رویکرد استراتژیک متفاوت مورد نیاز است و آن افزایش تجارت در ازای امتیازات خاص در قبال موشک‌های بالستیک و مداخلات منطقه‌ای ایران است».

از نظر این مقام سابق آمریکایی، «به جای تداوم اقدامات سخت علیه ایران که شاید سبب تقویت تندروهای این کشور شود، غرب باید در ازای دریافت امتیازهای خاص، ب دنبال تقویت پیوندهای اقتصادی(با ایران) باشد».

فیشر ادامه داد: «این رویکرد شاید خارج از روال به نظر برسد اما راهی منطقی برای توسعه و گسترش منافع غرب است. چنین کاری، پاداش و جایزه دادن به ایران نخواهد بود بلکه برعکس آن صادق است. تعمیق پیوندهای اقتصادی به آمریکا و اروپا اهرم نفوذ بیشتری روی رفتار جمهوری اسلامی خواهد داد».

دستیار سابق هماهنگ‌کننده اجرای برجام در آمریکا همانند دیگر مقام‌ها و رسانه‌های غربی در این گزارش، ترسیم ادعایی از مقام‌های ایرانی به دو دسته «تندرو» و «میانه رو» را تکرار کرد.

وی در بخشی از این یادداشت می‌نویسد: «افزایش تجارت(غرب) با ایران، دولت حسن روحانی را به داشتن روابط خوب با آمریکا و اروپا، وابسته‌تر خواهد کرد».

فیشر سپس بر لزوم انجام دو اقدام فوری در قبال ایران تاکید دارد.

از نظر او، « اول، کنگره آمریکا باید شرط تایید کردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را که در قانون بازنگری در توافق هسته‌ای ایران (اینارا) بردارد تا دیگر آقای ترامپ علنا مجبور به ادامه حمایت از توافق نشود. سپس، مقام‌های آمریکا و اروپا باید بی سر و صدا و در ازای دریافت امتیازهای خاص از ایران از قبیل موشک‌های بالستیک، طرحی مشترک برای رفع برخی از محدودیتهای باقی مانده علیه این کشور ترسیم کنند».  

وی افزود: «دولت ترامپ باید شروع به تایید تعاملات مجاز با ایران از قبیل فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ و ایرباس به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی بکند. به موازات این اقدام و همزمان با ان، آمریکا و اتحادیه اروپا باید جلوی انتقال منابع مالی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بگیرند».

انتهای پیام/


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول