به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجتالاسلام محمدحسین حسینزاده بحرینی پیش از ظهر امروز در اولین هماندیشی بررسی راهکارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی «حمایت از کالای ایرانی» که در سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: حمایت از کالای داخلی، شعار همه اقتصادهای موفق در تاریخ کشورهای پیشرفته است و بدون تردید، اقتصادی را پیدا نمیکنید که جزو کشورهای پیشرفته باشد، اما در حمایت از تولید داخلی خودش تلاش نکرده باشد.
وی افزود: منظور از تولید داخلی اعم از کالا و خدمت است، هر کالایی که در کشور تولید میشود، اعم از اینکه کالا باشد یا خدمت، دو نوع غیرت لازم دارد که سبب پیشرفت کشور شود، یکی غیرت در تولید آن کالا یا خدمت و دوم غیرت در مصرف آن کالا و خدمات است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری یکی از سالها را با شعار حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی آغاز کردند، ادامه داد: رهبری شبیه فرمایشاتی که دیروز داشتند با یک تفاوت مهم در آن سال مطرح کردند، ایشان در آن سال و سال جاری مکانیسم دیوار غیرت ملی را بنا کردند که اگر ساخته شود، از هر تعرفهای برای اقتصاد کشور بهتر کار میکند.
حسینزاده بحرینی با بیان اینکه دیوار غیرت ملی یک حد آستانه دارد، یادآور شد: حد آستانهای که در دیوار غیرت ملی فعال میشود و مانعیت خودش را برای ورود کالا و خدمت خارجی انجام میدهد، این است که کالای تولید داخل حداقل کیفیت را داشته باشد.
وی اضافه کرد: هیچ اقتصادی و هیچ مردم باغیرتی، اگر کالای داخلیهای آنها حداقل کیفیت را داشته باشد به آن کالا اقبال نمیکنند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس بیان کرد: آنچه در سخنرانی رهبری به آن توجه شد، این بود که مردم هم به عنوان تولیدکننده و هم به عنوان مصرفکننده مخاطب هستند، در چند سال گذشته مردم به عنوان تولیدکننده مخاطب رهبری قرار نگرفته بودند.
حسینزاده بحرینی با بیان اینکه در دنیا دو مدل هدفگذاری در تولید و صادرات داریم گفت: بعضی از کشورها وقتی صحبت از حمایت از کالا و خدمات داخلی کردند، ابتدا بازار داخلی خودشان را هدف گرفتند، بعد به بازار خارجی نگاه کردند و ابتدا خارجیها را از بازارشان اخراج کردند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: کاری که کشورهای پیشرفتهتر انجام میدهند، این است که ضمن اینکه بازارشان را در تصرف خودشان دارند، به دلیل اینکه تولید انبوه میکنند و باید این تولید انبوه در کشورهای دیگر مصرف شود، بازارهای دیگر را نیز تسخیر میکنند.
حسینزاده بحرینی با بیان اینکه این دو نگاه، نگاه استراتژی جایگزینی واردات و استراتژی توسعه صادرات یا صادراتمحوری است، اظهار داشت: در هر دو نوع نگاه دو پیش شرط افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمامشده وجود دارد.
وی با بیان اینکه این دو پیش شرط زیاد دارای بُعد فرهنگی نیست، گفت: نمیخواهم بگویم که فرهنگ در ایجاد این دو پیش نیاز، موثر نیست، اتفاقا بسیار موثر است، حس مسئولیتپذیری کارگر، تولیدکننده و مصرفکننده خودش را در فرهنگسازی نشان میدهد، اما نتیجهاش فرهنگی نیست و کاملا اقتصادی است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بازار داخل را از دست دادهایم و در تسخیر بازارهای خارجی هم موفق نبودهام، همان طور که رهبری فرمودند، ما مشکل غیرقابل حل نداریم، اما مهم این است که مشکلاتمان را بشناسیم.
انتهای پیام/ج/