اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

گلستان مقصد گردشگری

روستای «زیارت» گرگان؛ روستایی با چشم‌اندازهای بی‌نظیر و معماری ویژه سنتی/ روستای «زیارت» مکان فراموش‌نشدنی برای گردشگران + تصاویر

روستای «زیارت» به جهات برخورداری از آب و هوای مطلوب، چشم‌اندازهای زیبای طبیعی و سبک معماری ویژه سنتی آن یکی از مهمترین نقاط گردشگری استان گلستان به شمار می‌آید.

روستای «زیارت» گرگان؛ روستایی با چشم‌اندازهای بی‌نظیر و معماری ویژه سنتی/ روستای «زیارت» مکان فراموش‌نشدنی  برای گردشگران  + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، روستای «زیارت» در ارتفاع یک هزار متری از سطح دریا و در 15 کیلومتری جنوب شرق گرگان و در انتهای مسیر پارک جنگلی ناهارخوران واقع شده است.

این روستا در میان دو دامنه کوهستانی و جنگلی قرار گرفته است و دارای آب و هوای معتدل بوده به طوری که در فصل تابستان هوای آن خنک و در زمستان هوای آن سرد است.

این روستا از شمال به ناهارخوران و ارتفاعات بندسر و حمام شهر، از شرق به ارتفاعات خال دره، از غرب به ارتفاعات ادیم و مازوکش و کمرسر و از جنوب به آبشار و ارتفاعات پوشیده از جنگل محدود است.

این روستا از معماری و بافت ویژه نقاط کوهستانی که منحصر به فرد است همچنین پوشش زنان و مردان روستا از لباس‌های سنتی که توسط خود آنها تهیه و دوخته می‌شود استفاده می‌کنند در روستا غذاهای سنتی از قبیل آش رشته، شوربا، آش گزنه، ته‌چین، فسنجان و ... در مناسبت‌ها و مراسمات خاص استفاده می‌شود.

یکی از جالب‌ترین نقاط قابل توجه در بافت روستا (که در روستاهای دیگر مشاهده نمی‌شود) مشترک بودن حیاط منزل با معابر است به این معنا که فضای باز خصوصی با معابر روستا یکی است.

در داخل این معابر تنور، شیرآّب، حوضچه شستشو و سرویس بهداشتی و انبار مشاهده می‌شوند. نوع استفاده از مصالح و تکنولوژی ساخت مورد استفاده، ابنیه روستا را تاکنون از انواع حوادث غیرمترقبه طبیعی مصون نگه داشته است.

بناهای روستاها قاعدتا در دو اشکوب احداث شده که اشکوب اول به محل نگهداری دام طیور، انبارعلوفه و در برخی کارگاه تولید صنایع‌دستی اختصاص یافته و اشکوب دوم به محل سکونت ساکنان خانه تعلق دارد.

روستای «زیارت» به جهات برخورداری از آب و هوای مطلوب، چشم‌اندازهای زیبای طبیعی و سبک معماری ویژه سنتی آن یکی از مهمترین نقاط گردشگری استان گلستان به شمار می‌آید.

این روستا جدا از جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد یکی از محوطه‌های مهم تاریخی محسوب می‌شود، در ضلع شرقی روستا محوطه‌ای به نام پشت لام قرار دارد. در دهه 1360 مجموعه‌ای از اشیا فلزی در یک گور در محوطه مذکور به دست آمد که این مجموعه در موزه گرگان در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

زیرساخت‌های موجوددر روستا آب، برق و جاده آسفالته تامین شده است، همچنین عملیات گازرسانی به روستا در حال انجام است.

فصول گردشگری روستا: این منطقه در تمام فصول سال قابلیت جذب گردشگران را دارد.

انتهای پیام/2307/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول