اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

آیا سفر رئیس‌جمهور سودان به مصر تنش دو کشور را کاهش می‌دهد؟

پس از گذشت چندین ماه تنش در روابط مصر و سودان که به حد خروج سفیر سودان از قاهره در اوایل سال جاری میلادی رسید، رئیس‌جمهور سودان دو روز پیش به قاهره سفر کرد.

آیا سفر رئیس‌جمهور سودان به مصر تنش دو کشور را کاهش می‌دهد؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سفر «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان به قاهره روند گشایش در روابط دو کشور که با بازگشت اخیر سفیر سودان به قاهره و سفر «عباس کامل» سرپرست دستگاه اطلاعات مصر به خارطوم آغاز شده است، تقویت کرد.

اظهارات البشیر و السیسی در دیدار با یکدیگر مثبت بود و دو طرف به سخن درباره تحقق منافع مشترک دو کشور در زمینه‌های مختلف و تقویت روابط امنیتی و همکاری اقتصادی پرداختند اما با این حال دو طرف از مهم‌ترین مسائل اختلافی از جمله نزاع بر سر منطقه مرزی حلایب، شلاتین و ابو رماد غافل بوده و به صورت کم‌رنگ به پرونده سد النهضه اتیوپی پرداختند.

شاید یکی از نتایج این دیدار بنا به گفته ناظران، تقویت همکاری اقتصادی و افزایش دامنه سرمایه‌گذاری دو کشور باشد و در همین رابطه «نجیب ساویرس» بازرگان مصری نیز در صفحه توییتر خود درباره آینده درخشان همکاری سودان و مصر خبر داد و این مژده را داد که در ردیف اول سرمایه‌گذاران در سودان خواهد بود.

آرام کردن فضای تنش نتیجه فعلی دیدار السیسی و البشیر

رسانه‌های خبری به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش دادند که السیسی و البشیر در این دیدار پیشنهاد قاهره در خصوص تشکیل سازمان مشترک دو کشور برای مدیریت مثلث مرزی حلایب، شلاتین و ابو رمادی و دیگر مسائل اختلافی را بررسی کردند بی‌آنکه نتایج روشنی حاصل شود و لذا برخی ناظران در اینکه سفر البشیر به قاهره اهداف دو طرف را محقق کرده باشد، تردید دارند با این حال «عبدالله الأشعل» استاد حقوق بین‌الملل و معاون اسبق وزیر خارجه مصر معتقد است که نباید انتظار داشت این سفر نتایج آنی و سریع داشته باشد و  «تنها ثمره (کنونی) آن آرام کردن موقت فضای ملتهب و تنش بین دو کشور است.»

الاشعل در مصاحبه با شبکه الجزیره افزود که در واقع البشیر با سفر به قاهره خواست السیسی را با درخواست کشورش برای الحاق حلایب و شلاتین همگام سازد به خصوص اینکه این موضوع در جریان سفر «عباس کامل» به خارطوم نیز بررسی شد همچنانکه قاهره دو جزیره تیران و صنافیر را به عربستان اعطا کرده است.

معاون اسبق وزیر خارجه مصر تصریح کرد که با وجود مصری بودن حلایب و شلاتین اما بعید نیست که السیسی از این دو منطقه چشم‌پوشی کند به شرط آنکه البشیر نیز بتواند امتیاز قابل توجهی در مقابل آن ارائه کند و شاید طرح قاهره برای تشکیل سازمان مشترک جهت اداره این منطقه مقدمه‌ای برای اعطای آن به سودان باشد.

مرحله آینده سرنوشت روابط دو کشور را معلوم می‌کند

بر خلاف نقطه نظرات الاشعل، «عباس محمد» روزنامه‌نگار و پژوهشگر سودانی معتقد است که خوش‌بینی به نتایج این دیدار باید با احتیاط باشد و انتظار می‌رود که بحران اعتماد بین دو کشور که در مرحله گذشته به وجود آمده، پشت سر گذاشته شود.

محمد می‌گوید که عامل تعیین‌کننده در تحقق اهداف مورد نظر از این سفر، این است که دو طرف به این نتیجه برسند که روابط استراتژیک بین آنها مبتنی بر برابری و احترام متقابل به رویکردها و اختیارات حاکمیتی دو کشور در مسائل مختلف سیاست خارجی باشد که انتظار می‌رود مرحله آینده آن را تعیین نماید.

به عقیده وی تا اراده سیاسی جدی بین دو طرف برای کنار گذاشتن اختلافات وجود نداشته باشد، گشایش حقیقی در روابط دو کشور به وجود نخواهد آمد.

این پژوهشگر سودانی همچنین اظهار داشت که پذیرش بررسی مسئله حلایب و شلاتین گام مثبتی در مسیر تلاش برای حل این پرونده حساس برای دو طرف است اما سرنوشت این پرونده در این مرحله یکسره نخواهد شد و چه بسا در آینده تعیین می‌شود.

هماهنگی مصر و سودان درباره لیبی

«مجدی شندی» سردبیر روزنامه «المشهد» مصر گفت که سفر البشیر به قاهره بیانگر نزدیکی بین دو کشور است.

بر خلاف الأشعل و عباس که معتقدند سفر البشیر نتایج سریعی نخواهد داشت اما «مجدی شندی» سردبیر روزنامه مصری «المشهد» می‌گوید که ما شاهد هماهنگی مشترک دو کشور در پرونده لیبی، سد النهضه و همکاری مشترک دو طرف در زمینه مبارزه با تروریسم خواهیم بود.

شندی همچنین پیش‌بینی کرد که سودان از شکایت علیه مصر در شورای امنیت صرف‌نظر کرده و دو طرف به بررسی راه‌های استفاده مشترک از مثلث حلایب و شلاتین از طریق پروژه‌های مشترک بپردازند.

انتهای پیام/


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول