اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لندن: ایده مسکو درباره تولید گاز اعصاب در انگلیس، مضحک است

وزیر خارجه انگلیس در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی گفت که رئیس جمهور روسیه دستور حمله با گاز اعصاب در سالزبری انگلیس را داده بود و ایده تولید این گاز در انگلیس از سوی مسکو، ایده مضحکی است.

لندن: ایده مسکو درباره تولید گاز اعصاب در انگلیس، مضحک است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس گفت این ایده روسیه که آزمایشگاه انگلیس منبع تولید گاز سمی اعصاب است، ایده‌ای مضحک است.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی سی، وزیر خارجه انگلیس در واکنش به ایده روسیه که نمونه گاز اعصاب استفاده شده در سالزبری انگلیس علیه جاسوس سابق روس‌تبار گفت این مسئله‌ از سوی کشوری که خود را در این اتفاق بی‌گناه می‌داند، نمی‌تواند مطرح شود. 

جانسون همچنین گفت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دستور حمله با گاز اعصاب را در سالزبری صادر کرده است. وی تاکید کرد انگلیس ثروت‌های فاسدی را که در انگلیس در ارتباط با بوتین به دست آمده باشد، بلوک می‌کند. 

جانسون گفت کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی روز دوشنبه (فردا) به بریتانیا خواهند آمد تا نمونه گاز استفاده شده در سالزبری را بررسی کنند. 

وزیر خارجه انگلیس همچنین گفت لندن به روس‌ها هر فرصت ممکنی را برای اینکه یک فرضیه جایگزین درباره قضیه سالزبری ارائه دهند، داد اما روس‌ها هیچ اقدامی نکردند و پاسخ آنان ترکیبی از حرف‌های مضحک و امتناع بود. 

وزیر خارجه انگلیس همچنین مدعی شد روسیه ذخیره تسلیحات شیمیایی دارد و طی ده ساله گذشته گاز اعصاب نوویچوک را تهیه و ذخیره کرده است. همچنین وی گفت لندن مدارکی دارد که روسیه گاز اعصاب را با هدف ترور به دیگر کشورها منتقل می‌کرده است. 

جانسون پیش از این دولت روسیه را قلدر نامیده بود و گفت به دلیل مقابله انگلیس با روسیه در صحنه‌های مختلف بین‌المللی، مسکو اقدام به حمله با گاز اعصاب به «سرگئی اسکریپال» کرد.

هفته پیش یک جاسوس دوجانبه سابق روسیه به همراه دخترش در مرکز خریدی در شهر سالزبری انگلیس با گاز اعصاب مسموم شدند. این فرد «سرگئی اسکریپال» نام دارد که پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال 2010 با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. در سال 2006 یک دادگاه روسیه‌ای اسکریپال را به دلیل همکاری با سرویس MI6 در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرده بود.

انگلیس این اتفاق را اقدامی از جانب روسیه دانسته و بعد از آن اعلام کرد 23 دیپلمات روس از انگلیس اخراج می‌شوند. همچنین سفر وزیر خارجه روسیه به انگلیس لغو شد. روسیه در مقابل این اتهامات را رد کرده و گفته است انگلیس با این اتهامات قصد در انحراف جامعه جهانی دارد. انگلیس همچنین اقدامات سختگیرانه بیشتری برای روسیه در نظر گرفت. در مقابل روسیه هم از اخراج 23 دیپلمات انگلیسی و همچنین مجوز تاسیس کنسولگری انگلستان در سن‌پترزبورگ را نیز لغو کرد.

انتهای پیام/


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول