اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گیلان

اوضاع نابسامان فرهنگی و عمرانی حرم مطهر شهدای گمنام شاندرمن

کمبود بودجه یکی از مشکلات مسئولین برای ساخت یادمان است اما عدم برنامه‌‌ریزی مشخص و عدم حل مشکلاتی جزئی ازجمله تابلوی راهنما نشان از فراموشی مسئولان و متولیان فرهنگی مربوطه به این شهدای گران‌قدر است

اوضاع نابسامان فرهنگی و عمرانی حرم مطهر شهدای گمنام شاندرمن

به گزارش خبرگزاری فارس از ماسال، فلسفه تدفین شهدای گمنام در اماکن سیاحتی و محیط‌های آموزشی گره در مباحث فرهنگی آن خورده است از همین رو فرضیه تشکیل هیئت‌امنای حرم‌های شهدای گمنام برنامه‌ریزی برای حضور جوانان در این برنامه‌هاست.

پارک‌ها و برخی اماکن فرهنگی و گردشگری ازجمله این اماکن است که با محوریت تبدیل این مناطق به قطب‌های فرهنگی و معرفتی تشییع و تدفین شهدای گمنام در این اماکن  صورت می‌گیرد و از همین رو  نیازمند فراهم شدن زمینه‌های حداقلی برای استفاده علاقه‌مندان و مشتاقان است.

پارک ساحلی شاندرمن از توابع شهرستان ماسال، یکی از این اماکن مقدس و آرامگاه دو شهید گمنام 17 و 20 ساله است که به ترتیب در عملیات‌های والفجر یک و خیبر و در مناطق عملیاتی فکه و جزیره مجنون به درجه رفیع شهادت رسیدند.

 

امروز سالروز تشییع پیکر دو شهید گلگون کفن در شاندرمن است که با گذشت دوسال از این مراسم باشکوه، وضعیت حرم مطهر شهدای گمنام این بخش بسیار نامناسب و دور از رسم میهمان‌نوازی است.

در روزهای نخست تدفین داربستی برای سقف موقت به بهانه برگزاری مراسم در محل تدفین وجود داشت که هم‌اکنون خبری از این سقف موقت هم نیست و مزار ساده‌ای بدون هیچ یادبود و حتی تابلو زیارت‌نامه شهدا غربت شهدای این بخش را فریاد می‌زند.

*شهرداری برای ساخت یادمان حرم مطهر شهدای گمنام شاندرمن اعلام آمادگی کرد

فرمانده سپاه ماسال در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در ماسال با اشاره به برگزاری چندین جلسه هیئت‌امنای شهدای گمنام شاندرمن اظهار کرد: شهرداری در حال آماده‌سازی طرح ساخت حرم مطهر شهدای گمنام شاندرمن است.

حمید جانباز افزود: تاکنون هیئت‌امنای شهدای گمنام شاندرمن دو جلسه در ماه جاری برگزار کرده و طرح ساخت یادمان شهدا در حال بررسی است.

وی با اشاره به تصویب طرح کلی ساخت یادمان شهدا گفت: طرح مهندسی سازه در دست طراحی است و به‌زودی اجرایی خواهد شد.

فرمانده سپاه ماسال با اشاره به اختصاص مبلغ 30 میلیون تومان اعتبار برای ساخت حرم مطهر شهدای گمنام شاندرمن از سوی کمیته برنامه‌ریزی شهرستان در فرمانداری بیان کرد: شهرداری برای اجرای پروژه ساخت حرم شهدای گمنام شاندرمن اعلام آمادگی کرده و فرمانداری و هیئت‌امنا نیز پشتیبانی‌های لازم را انجام می‌دهد.

جانباز با بیان اینکه در زمان تدفین شهدای گمنام شاندرمن وعده‌ای از قرارگاه خاتم‌الانبیا مبنی بر نصب سازه پیش‌ساخته داده شد گفت: به دلایل مختلف این پروژه به تأخیر افتاد و پس‌ از آن با تشکیل هیئت‌امنا مراحل و برنامه‌های ساخت یادمان شهدای گمنام شاندرمن به تصمیم هیئت‌امنا وابسته شد.

 

*مردم و خانواده شهدا عکس وضعیت اسفبار حرم مطهر شهدا را برای سردار باقرزاده فرستادند

یکی از اعضای هیئت‌امنای حرم مطهر شهدای گمنام شاندرمن در گفتگو با خبرگزاری فارس در ماسال اظهار کرد: 23 اسفند دومین سالگرد تدفین این شهداست و متأسفانه پس از تشییع این شهدا تاکنون هیچ‌گونه اقدامی برای ساخت یادمان صورت نگرفته است.

مرتضی عبدی تصریح کرد: مدتی پس از تدفین شهدا تصمیم بر این شد که هیئت‌امنایی برای این حرم مطهر تشکیل تا کار ساخت یادمان انجام بگیرد، چندی بعد نیز با حضور فرماندار، بخشدار و امام‌جمعه هیئت‌امنایی برای حرم مطهر شهدای گمنام شاندرمن تشکیل شد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات هیئت‌امنای حرم مطهر شهدای گمنام شاندرمن گفت: پس از برگزاری جلساتی، طرحی ارائه و تصویب و تصمیم بر این شد که یادمانی برای این شهدای گران‌قدر ساخته شود، برآورد هزینه‌ای صورت گرفت و اعضا منتظر اعتبار و بودجه بودند اما دیگر عکس‌العملی از سوی مسئولین دیده نشد.

عضو هیئت‌امنای حرم مطهر شهدای گمنام شاندرمن با اشاره به نارضایتی شهروندان و خانواده‌های شهدا از عدم ساخت یادمان شهدای گمنام گفت: مردم چند تصویر از مزار شهدای گمنام شاندرمن به سردار باقرزاده فرستادند و از نداشتن یادمان برای این شهدا گلایه کردند و سپس مبلغ 20 میلیون تومان از طرف فرمانده سپاه برای ساخت یادمان شهدای گمنام شاندرمن به‌حساب سپاه ماسال واریز شد.

عبدی با ابراز نارضایتی از اینکه از این مبلغ هیچ ریالی خرج یادمان شهدای گمنام نشد و حتی یک تیر چراغ‌برق نیز برای این یادمان گذاشته نشد افزود: پس از مدتی متوجه شدیم یادمان شهدای ماسال و شاندرمن باهم ساخته خواهد شد اما متأسفانه این امر نیز انجام نشد و اهالی شاندرمن نیز از این موضوع ناراحت هستند.

وی با اشاره به نارضایتی خانواده‌های شهدا از عدم ساخت یادمان شهدای گمنام این بخش گفت: در ماه‌های اخیر نیز تعدادی از خانواده‌های شهدا به فرمانده سپاه گیلان اعتراض کردند که چرا برای این شهدا کاری انجام نمی‌شود.

عضو هیئت‌امنای حرم مطهر شهدای گمنام شاندرمن با اشاره به تشکیل هیئت‌امنای جدید برای حرم مطهر شهدای شاندرمن تصریح کرد: حدود یک ماهی است که مسئولین جلساتی را با سازوکار و اعضای جدیدی تحت عنوان هیئت‌امنا برگزار کردند و تعدادی از اعضای ابتدایی هیئت‌امنا حذف شدند و گفتند که سازمان حفظ آثار سازوکار جدیدی را پیش‌بینی کرده است.

عبدی با بیان اینکه در دو جلسه ابتدایی دعوت نشده است گفت: در جلسه سوم هیئت‌امنا از من دعوت شد و در این جلسه متوجه شدم که نامه‌ای از طرف سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در فروردین سال 96 مبنی بر تشکیل هیئت‌امنا به بخشدار شاندرمن ابلاغ شد اما آن نامه در بهمن‌ماه امسال با 10 ماه تأخیر پاسخ داده شد و عذری که بخشدار برای این امر آورده بود درگیری‌های انتخاباتی بود.

*دستگاه‌های اجرایی نسبت به ساخت حرم شهدا بی‌رغبت نیستند/ نبود یا کمبود منابع مالی مانع ساخت یادمان شهدا

امام‌جمعه ماسال در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در ماسال با تأکید بر مطالبه‌گری برای ساخت یادمان شهدای گمنام شاندرمن اظهار کرد: باید برای این شهدای گران‌قدر یادمانی درخور و شأن این شهدا ساخته شود اما عدم مسقف کاری و ساخت یادمان شهدای گمنام به دلیل بی‌توجهی مسئولین به مقام شهدا نیست.

سید هادی موسوی با اشاره به اینکه سپاه یکی از اعضای هیئت‌امنای شهدای گمنام است افزود: نمی‌توان سپاه را متهم به کم‌لطفی و بی‌توجهی کرد، سایر مجموعه‌ها نیز نسبت به این امر دید مغرضانه ندارند.

وی با تأکید بر اینکه تمامی دستگاه‌ها ارج‌وقرب شهدا را حفظ می‌کنند و نسبت به ساخت حرم شهدا بی‌رغبت نیستند گفت: اگر تاکنون قدمی برای ساخت یادمان شهدای گمنام برداشته نشده ممکن است به دلیل نبود یا کمبود منابع مالی باشد.

امام‌جمعه ماسال با بیان اینکه آرامش و آسایش امروز مدیون شهداست تصریح کرد: شهدا که با پای خود به این مکان نیامدند بلکه پیگیری مردم و مسئولین موجب شد تا ابدان مبارک این شهدا به این بخش اختصاص پیدا کند، پس همان انگیزه برای ساخت یادمان نیز وجود دارد.

موسوی با بیان اینکه مطمئن است عدم ساخت یادمان شهدا از روی بی‌توجهی و کم‌لطفی مسئولین نیست گفت: این شهدا برای ما عزت آورده‌اند و مطمئناً مشکلاتی درراه ساخت یادمان وجود داشته که تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

*تا هفته دولت سال 97 یادمان شهدای گمنام را می‌سازیم/شهرداری مجری ساخت یادمان شهدای گمنام

بخشدار شاندرمن نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در ماسال با اشاره به تشکیل و برگزاری هیئت‌امنای شهدای گمنام شاندرمن اظهار کرد: 40 میلیون بودجه برای ساخت یادمان شهدای گمنام شاندرمن تصویب‌شده که 20 درصد آن تخصیص پیداکرده است.

سید رضا صفوی با اشاره به اینکه مجری ساخت یادمان شهدای گمنام شهرداری است افزود: قول می‌دهیم تا هفته دولت سال 97 کار ساخت یادمان شهدای گمنام شاندرمن به اتمام برسد.

وی با تأکید بر اینکه هیئت‌امنای شهدای گمنام شاندرمن در بهار 96 تشکیل شد گفت: بودجه‌ای که از قبل در کمیته برنامه‌ریزی در نظر گرفته‌شده بود به‌تازگی تخصیص پیداکرده است و زمانی که پیشرفت فیزیکی سازه را آغاز کنیم بقیه بودجه نیز تخصیص پیدا می‌کند.

طبیعتاً کمبود بودجه یکی از مشکلات مسئولین برای ساخت یادمان است اما عدم برنامه‌ای مشخص و عدم حل مشکلاتی جزئی ازجمله تابلوی راهنما نشان از فراموشی مسئولان و متولیان فرهنگی مربوطه به این شهدای گران‌قدر است و باتوجه به وعده و وعیدهای داده شده انتظار میرود فعالیتهای حداقلی برای ساخت یادمان شهدای گمنام از سوی مسئولان صوت گیرد.

انتهای پیام/3390

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول