اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

فارس گزارش می‎دهد

تحقق درآمد و توسعه پایدار با گسترش بوم گردی در گلستان/ بی‎تمایلی سرمایه‎گذاران برای ساخت هتل در گلستان

در سال‎های گذشته اگرچه مسوولان حوزه گردشگری استان بر حمایت سرمایه‎گذاران برای ساخت هتل و مراکز اقامتی تأکید داشتند اما ظاهرأ سرمایه‎گذاران چندان تمایلی برای ورود به این حوزه از خود نشان ندادند از این رو بوم گردی«طبیعت گردی» به عنوان یک راه کوتاه‌مدت برای جذب توریست مورد توجه بسیاری از مسوولان در سراسر کشور قرار گرفت.

تحقق درآمد و توسعه پایدار با گسترش بوم گردی در گلستان/ بی‎تمایلی سرمایه‎گذاران برای ساخت هتل در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، با نزدیک شدن به ایام عید باستانی نوروز، بدون تردید یکی از دغدغه‎ مهم مسوولان در نقاط مختلف کشور بحث فراهم کردن امکانات رفاهی لازم برای گردشگران است، در این میان گلستان با دارا بودن اقلیم خاص و انواع جاذبه‎های تاریخی و طبیعی می‎تواند به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگران داخلی و خارجی محسوب شود.

در سال‎های اخیر اقدامات مناسبی در خصوص معرفی گلستان به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در سطح کشور انجام شد تا جایی که آمار 304 هزار نفر اقامت کننده و 973 هزار نفر بازدیدکننده در نوروز 1394  به یک میلیون و 75 هزار اقامت کننده و 6 میلیون نفر بازدید کننده در نوروز 1396 افزایش یافت، بدون تردید معرفی جاذبه‎های گلستان و فراهم شدن امکانات در افزایش این آمار نقش مهمی داشته‎اند با این وجود هنوز گلستان فاصله زیادی با استانداردهای لازم در خصوص فراهم کردن امکانات لازم برای جذب گردشگر دارد.

به اعتقاد کارشناسان حوزه گردشگری هنوز شهرهای مختلف استان با وجود داشتن ظرفیت‎های مناسب برای جذب گردشگر و توریست هنوز از داشتن یک مرکز اقامتی مناسب برای گردشگران محروم است در واقع تا زمانی که این زیرساخت‎ها فراهم نباشد نمی‎توان به گردشگری به عنوان یک منبع درآمدزا و اشتغالزا برای گلستانی که در شاخص‎های اقتصادی از رتبه‎های خوبی برخوردار نیست، امیدوار بود.

در سال‎های گذشته اگر چه مسوولان حوزه گردشگری استان بر حمایت سرمایه‎گذاران برای ساخت هتل و مراکز اقامتی تأکید داشتند اما ظاهرأ سرمایه‎گذاران چندان تمایلی برای ورود به این حوزه از خود نشان ندادند از این رو بوم‌گردی «طبیعت‌گردی» مورد توجه بسیاری از مسوولان در سراسر کشور قرار گرفت چرا که در بوم‌گردی  موضوع مهم پایداری زیست بوم و آشنایی با فرهنگ مناطق گردشگری است و از سویی توسعه بوم‌گردی می‎تواند به عنوان جایگزینی برای منابع درآمدی روستاییان و هم چنین ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای آنها محسوب شود.

مسوولان گلستانی نیز در سال‎های اخیر تلاش‎های فراوانی برای توسعه بوم‎گردی در استان دارند تا با حداقل سرمایه‎گذاری و هزینه بتوانند گلستان را به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری معرفی کنند.

*اخذ 60 مجوز بوم‌گردی در گلستان/ گستان پایتخت بوم‌گردی کشور

در همین رابطه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: سال‎های گذشته، وقتی یک گردشگر وارد استان می‎شد تنها می توانست از هتل به عنوان اقامت خود استفاده کند از آنجایی که خیلی از شهرستان‎های استان ما از داشتن هتل محروم بودند این امر یک ضعف و خلأ در حوزه گردشگری محسوب می‎شد.

ابراهیم کریمی اظهار کرد: فراهم کردن امکانات ارزان قیمت اقامتی مانند بوم‌گردی موجب شده تا امروزه گردشگر تنها هتل را به عنوان  مرکز اقامتی خود نداند.

وی با بیان اینکه در آینده‎ای نزدیک گلستان به پایتخت بوم‌گردی کشور شناخته خواهد شد افزود: 60 مجوز بوم‌گردی در یک سال اخیر برای روستاهای گلستان اخذ شده است که در 12 روستا بهره‎برداری شده و بقیه نیز تا پایان سال 1397 به بهر‎ه‎برداری خواهند رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان ادامه داد: با توسعه بوم‌گردی در شهرهای مختلف استان همچون مراوه‌تپه، کلاله و گمیشان دغدغه اقامت گردشگران را نخواهیم داشت در واقع بوم‌گردی مورد استقبال افراد خارج از کشور نیز قرار گرفته است.

کریمی خاطرنشان کرد: هنوز کارهای زیادی در حوزه گردشگری وجود دارد که باید انجام شود اما در حال حاضر بوم‌گردی یک راه کوتاه‌مدت برای جذب توریست است.

*برنامه‌ریزی برای ساخت 3 هتل در گنبدکاووس

یکی از مراکز گردشگری بزرگ و شگرف در گلستان، برج قابوس است، در حالیکه بلندترین برج آجری جهان می‎تواند یکی از جاذبه‎های مورد علاقه گردشگران خارجی و داخلی محسوب شود اما هیچ مرکز اقامتی مناسب در کنار این برج وجود ندارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با بیان اینکه سرمایه‎گذاران چندان تمایلی برای ورود به ساخت هتل در گنبدکاووس ندارند، گفت: متأسفانه سرمایه‎گذاران ما ترجیح می‎دهند اراضی کشاورزی خود را وسعت داده یا نسبت به ساخت یک مرکز تجاری اقدام کنند باید فرهنگ‌سازی لازم در خصوص سرمایه‌گذاری ایجاد شود تا نگاه‌ها تغییر یابد.

کریمی افزود: در گنبدکاووس سه هتل برای ساخت برنامه‌ریزی شده است که یکی از این هتل‎ها 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و سال بعد یک هتل  چهار ستاره در این شهرستان مورد بهره‎برداری قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: تمام هتل‎ها در گلستان دارای طرح توسعه هستند و این امر به آن معناست که در بحث اقامت، توجیه توسعه  مراکز اقامتی وجود دارد.

*37 روستای هدف گردشگری در گلستان

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان حجم سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان را بالغ بر 400 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: گلستان در حوزه سرمایه‎گذاری در بخش گردشگری رتبه اول کشور را داراست بدون تردید خروجی این سرمایه‎گذاری‎ها در سال‎ها آتی دیده می‎شود.

کریمی از انعقاد تفاهم‌نامه‎ای با بنیاد مسکن استان در خصوص تسهیلات ارزان قیمت بوم‌گردی به روستاییان خبر داد و گفت: افرادی که تمایل به فعالیت در حوزه بوم‌گردی دارند تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنها قرار می‎دهیم.

وی با بیان اینکه 37 روستا در گلستان به عنوان روستاهای هدف گردشگری معرفی شده‎اند، گفت: اولویت در معرفی روستاهای هدف گردشگری این است که با خردجمعی این مسیر را به جلو ببریم نباید انتظار داشت تمام روستاهای استان به عنوان هدف گردشگری معرفی شوند افراد روستا نیز باید با شناخت ظرفیت‎های گردشگری روستای خود همکاری لازم در این رابطه را داشته باشند.

کریمی ابراز کرد: گردشگر تنها به فردی که برای تفرج به منطقه‎ای سفر کرده گفته نمی‎شود بلکه گلستان قابلیت‎های زیادی در جنبه‎های مختلف جذب توریست از جمله توریست درمانی، ورزشی و آموزشی دارد.

براساس این گزارش، توسعه ناشی از صنعت گردشگری به علت بهای تمام شده پایین آن نسبت به بقیه صنایع از اهمیت برخوردار است چرا که توسعه ناشی از صنایع تولیدی می‎تواند الزامأ پایدار نباشد اما اغلب برنامه و پروژه‎ها در حوزه گردشگری از جمله بوم‌گردی در راستای حفظ و توسعه محیط زیست است بنابراین با تمرکز و تبلیغ جاذبه‎های طبیعی و گردشگری می‎توان توسعه و درآمد پایدار را شاهد بود.

انتهای پیام/40/83017

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول