اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

کارشناس منابع طبیعی مطرح کرد

ایران رویشگاه گونه‌های بی نظیر گون جهان

کارشناس طرح‌های مرتع‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: کشور ایران با داشتن 850 گونه گیاهی گون که برخی این گون‌ها در هیچ جای دیگر نروئیده جزو رویشگاه‌های بی‌نظیر جهان محسوب می‌شود.

ایران رویشگاه  گونه‌های بی نظیر گون جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، آیت اله سید علی طهماسبی بعد از ظهر امروز در آیین روز درختکاری، اظهار کرد: درختکاری به احیای هوای پاک کمک می‌کند و باید از این منابع خدادادی نهایت استفاده را ببریم.

وی با بیان اینکه مراتع و جنگل‌ها زمینه زندگی با طراوت، لذت‌بخش و سعادت‌مندانه را در روی زمین فراهم می‌کند، گفت: هیچ کاری برای مردم پاکیزه‌تر از زراعت و درختکاری نیست، از نظر اسلام قطع درختان و شکستن شاخه درخت از گناهان محسوب می‌شود.

امام جمعه گلپایگان با اشاره به اینکه برخی افراد سود جو برای تأمین منافع خود به بهانه کم‌آبی به قطع  درختان و تخریب جنگل‌ها اقدام می‌کنند، گفت: وجود درختان روی زمین که خدا باران را برای زمین می‌فرستد، اثرات بروز ریزگردها در نبود درختان روی زمین است.

وی با اشاره به اینکه برای تأمین آب درختان ضروری برنامه‌ریزی مدون انجام شود، گفت: برای سالم نگه‌داشتن طبیعت تلاش شود زیرا حفظ درختان و منابع طبیعی به معنای حفظ زندگی است.

طهماسبی تأکید کرد:  تخریب و قطع درختان مساوی  تخریب زندگی آیندگان است زیرا درخت نشانه رگ حیات انسان است.

در ادامه سیروس آزادی اظهار کرد: با توجه به کاهش نزولات آسمانی بحران کم آبی کشور و به تبع  استان اصفهان را در بر گرفته است.

وی افزود: بنا به نظریه کارشناسان اقلیم‌شناسی با قرار گرفتن موقعیت جغرافیایی ایران در قاره خشک تا 20 سال آینده روند کاهش کم آبی ادامه خواهد داشت.

کارشناس طرح‌های مرتع‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه نمی‌توان تغییر اقلیم را جلوگیری کرد و با هر تلنگری سیستم زمین دچار تحول خواهد شد، افزود: آنچه که مهم قابلیت تغییر دادن زمین است زیرا در خلقت این زمین تغییر تعبیه شده است.

وی ادامه داد: بازتاب انرژی خورشید از دهه 1905 سبب گرمایش کره زمین  و در نتیجه ذوب شدن یخ‌های قطب جنوب و سرانجام طغیان  آب دریاها را به همراه خواهد داشت.

آزادی با بیان اینکه یکی از پدیده‌های مهم که در شهر گلپایگان و خوانسار با آن مواجه هستیم تشکیل بخش اعظمی از اراضی به پوشش گیاهی گون‌زارها است و این یک  نعمت بزرگ خدادادی که  از آن برخوردار هستید، افزود: کشور ایران به نام کشور گون‌ها معروف است و بر اساس آمار 850  گونه گون در ایران شناسایی شده که برخی این گونه در هیچ جای جهان روئیده نشده است.

وی تأکید کرد: پس از بروز خشک‌سالی آفات سوسک سبب نابودی این گونه گیاهی شده است و باید برای جلوگیری در بروز این آفت تلاش شود،  بروز این آفت خاص تمام استان است.

کارشناس طرح‌های مرتع‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: تعدادی از 850 گونه گون کشور از جمله گون کتیرای زرد و  سفید و گونه گون گزی قابل استفاده در بخش داروئی است.

وی افزود: به دلیل بروز آفت سوسک در گونه گون‌ها با بهره‌برداری آن مخالف می‌شود و مجوز صدور برای بهره‌برداری صورت نباید گیرد و ضروری منابع طبیعی فعلی حفظ  و از  تاراج آن جلوگیری شود.

آزادی گفت: در کشور سه ناحیه رویش طبیعی از جمله تیپ البرز، شیب جنوبی زاگرس تا خلیج‌فارس از مناطق سر سبز  و تیپ سوم ایران بین البرز و زاگرس که خشک و نیمه‌خشک است.

کارشناس طرح‌های مرتع‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه با حمایت مسؤولان نه تنها در این هفته بلکه در تمام سال منابع طبعی حفظ  و  به عنوان پایه  توسعه قرار داده شود، افزود: با تفکر و اندیشه جهادی در حفظ منابع طبیعی به مردم و همگان در حفظ درختان و صرفه‌جوئی در آب توصیه شود.

انتهای پیام/63071/پ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول