اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

در نشست افتتاحیه نمایشگاه موزه لوور مطرح شد

حضور «۲ اثر ایرانی موزه لوور» در تهران/ مارتینس: «نمایشگاه موزه لوور» آمیزه‌ای از باستان‌شناسی و هنر معاصر است

رئیس موزه ملی کشور گفت: ۲ اثر ایرانی از موزه لوور در «نمایشگاه موزه لوور تهران» به نمایش در خواهد آمد که یکی از آنها تبری مفرقی و دیگری بیرقی از منطقه لرستان است.

حضور «۲ اثر ایرانی موزه لوور» در تهران/ مارتینس: «نمایشگاه موزه لوور» آمیزه‌ای از باستان‌شناسی و هنر معاصر است

به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری فارس، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی کشور در نشست خبری افتتاحیه موزه لوور در تهران،گفت: نمایشگاه موزه لوور قرار است تاریخچه‌ای از گذر زمان را نشان دهد.

نوکنده ادامه داد: این اولین بار است که امکان به نمایش در آمدن آثار آمریکا و اروپا در کشورمان فراهم شده است.

وی، معرفی فرهنگ و هنر تمدن‌های دیگر را از جمله رسالت‌های موزه ملی خواند و اظهار داشت: از سال 2001 تا کنون بیش از 30 نمایشگاه در اروپا و آمریکا برگزار کرده‌ایم؛ در نتیجه این نمایشگاه‌ها موجب ارتباطات فرهنگی، افزایش سفر به ایران و آشنایی جهانیان با فرهنگ کشورمان شده است.

رئیس موزه ملی کشور با بیان اینکه همواره این پرسش وجود داشت که چرا تنها آثار ایران در دیگر کشورها به نمایش درمی‌آید، افزود:‌ این نمایشگاه موجب نمایش تمدن دیگر کشورها در کشورمان شده است.

وی با بیان اینکه از سال 94 تا کنون 3 نمایشگاه خارجی در موزه ملی برگزار شده است، تصریح کرد: نمایشگاه موزه لوور نیز چهارمین نمایشگاه خارجی است. در این نمایشگاه 56 اثر از روم، یونان، بین‌النهرین، ایتالیا و فرانسه به نمایش درآمده‌اند.

رئیس موزه ملی کشور با اشاره به دو اثر ایرانی موجود در این موزه تصریح کرد: یکی از این آثار، تبری مفروقی از منطقه چغازنبیل است که حاصل کاوش باستان‌شناس فرانسوی است. اثر دیگر نیز بیرقی از منطقه لرستان است که از طریق خرید یک مجموعه خصوصی وارد موزه لوور شده است.

نوکنده خاطرنشان کرد: این نمایشگاه دارای 18 تابلو از عکاسی هنرمند کشورمان عباس کیارستمی است؛ وی این عکس‌ها را گرفته و تابلوها را نقاشی کرده و ساخته است.

وی با اشاره به سفر مارتینس رئیس موزه لوور به تهران در سال 94، ادامه داد: در این سفر در خصوص برگزاری این نمایشگاه مذاکره شد و کارشناسان دو کشور برای انتخاب آثار و برگزاری این نمایشگاه تلاش کردند.

رئیس موزه ملی کشور در خصوص علت کمبود تعداد آثار ایرانی در این نمایشگاه گفت: چرا که هدف از این نمایشگاه، نمایش آثار تمدن‌های دیگر بوده است.

نوکنده خاطرنشان کرد: این اولین بار است که در موزه ملی نمایشگاهی با این وسعت برگزار می‌شود.

رئیس موزه ملی کشور از برگزاری نمایشگاهی در هلند در خرداد ماه و نمایشگاه دیگری در مهرماه در بریتانیا که ایران  جزء شرکت‌کنندگان این نمایشگاه است، خبر داد.

وی در پایان از همکاری حامیان مالی همچون شرکت توتال، رنو، بانک آینده و همکاری وزارت خارجه کشورمان و سفارت فرانسه برای برگزاری این نمایشگاه تشکر کرد.

* نمایشگاه موزه لوور آمیزه‌ای از باستان‌شناسی و هنر معاصر است

در ادامه این نشست مارتینس رئیس موزه لوور ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: تمدن و تاریخ ایران تأثیر زیادی بر کشورهای اروپایی داشته است.

مارتینس ادامه داد: در قرن 19 تفاهم‌نامه‌هایی بین دو کشور منعقد شد که نتیجه آنها کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده بود. با توافقات انجام شده روابط میان ایران و فرانسه تجلیل شد.

وی اضافه کرد: همچنین شاهد اکتشافات فرانسوی‌ها در نیشابور در سال‌های 2004 بوده‌ایم؛ نمایشگاه امروز نتیجه توافق انجام شده در سفر رئیس‌جمهور ایران به فرانسه در سال 2016، است.

رئیس موزه لوور با بیان اینکه در این نمایشگاه تنوع آثار موجود در موزه لوور به نمایش درآمده‌اند،‌ اظهار داشت: موضوع اصلی این نمایشگاه ایجاد ارتباطات فرهنگی میان دو کشور است و این ارتباط در قالب آثار گوناگون به نمایش درآمده‌اند.

مارتینس خاطرنشان کرد: این نمایشگاه آمیزه‌ای از باستان‌شناسی و هنر معاصر است. در این نمایشگاه شاهد گشایش هنر معاصر هستیم؛ نمایشگاه موزه لوور آثاری از مصر باستان، روم، بین‌النهرین و آثار سلطنتی فرانسه را به نمایش گذاشته است.

وی افزود: این نمایشگاه یک همکاری و تعامل بین دو کشور است و در راستای همکاری‌های دو طرفه نمایشگاهی از آثار ایران در پاریس با عنوان امپراطوری گل‌های سرخ برگزار خواهد شد.

رئیس موزه لوور خاطرنشان کرد: نمایشگاه امپراطوری گل‌های سرخ از آثار دوران هخامنشی خواهد بود.

وی گفت: به علاوه یک سایت در خراسان وجود دارد که امکان همکاری باستان‌شناسان ایرانی و فرانسوی در آن فراهم شده است.

رئیس موزه لوور با بیان اینکه حفظ و نگهداری و نمایش آثار حاصل یک کار جمعی و مشترک است، تصریح کرد: برگزاری این نمایشگاه بدون همکاری همتایان ایرانی ما ممکن نبود.

وی همچنین ضمن تشکر از دست‌اندرکاران ایرانی افزود: از تمامی مسئولان کشور ایران که فرصتی برای برگزاری چنین نمایشگاهی در ایران را به ما دادند تشکر می‌کنیم.

وی در پایان از بنیاد میراث ایران، بانک آینده، شرکت توتال و رنو برای حمایت مالی از برگزاری نمایشگاه موزه لوور تشکر کرد.

در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا کارگر رئیس کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی گفت: کشور ایران برای فرانسه در عرصه‌ فرهنگ جایگاه ویژه ای قائل است. فرانسه تنها کشوری است که از دریچه فرهنگ وارد ایران شده است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه از اهمیت زیادی به علت تأثیرگذاری آن در جامعه امروز برخوردار است،‌ اظهار داشت: همکاری دو موزه ملی ایران و موزه لوور باعث همنشینی فرهنگی و تمدنی میان دو کشور شده است. برای اولین بار است که ایران میزبان چنین شخصیت‌های فرهنگی از کشور فرانسه است که موزه لوور زمینه آن را ایجاد کرده است.

وی در پایان برای افزایش دیپلماسی کاربردی فرهنگی کشورمان با دیگر کشورها ابراز امیدواری کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول