اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

هشدار چین درباره اقدامات جدایی‌طلبانه تایوان

نخست وزیر چین هشدار داد این کشور هیچ رفتار جدایی‌طلبانه‌ای را از سوی تایوان نمی‌پذیرد و از حق حاکمیت چین دفاع خواهد کرد.

هشدار چین درباره اقدامات جدایی‌طلبانه تایوان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چین هشدار داد هیچگونه رفتار جدایی‌طلبانه تایوان را نمیپذیرد و از حاکمیت چین با هدف اتحاد دوباره جزیره‌ای که برایش مقدس است، تلاش خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، لی که‌کیانگ نخست وزیر چین طی سخنانی در پارلمان این کشور گفت پکن روابط مسالمت‌آمیز را در تنگه تایوان توسعه می‌دهد و اتحاد دوباره مسالمت‌آمیز چین را پیش می‌برد. 

وی افزود «ما می‌خواهیم در محافظت از حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین استوار باشیم و هرگز هیچ نقشه‌ای برای جدایی یا فعالیتی برای استقلال تایوان را تحمل نمی‌کنیم».

که‌کیانگ در ادامه افزود، از آنجایی که چینی‌ها در دو طرف تنگه تایوان زندگی می‌کنند، پیوند خویشاوندی مشترکی در دو سو وجود دارد. وی به روابط تاریخی میان دو کشور نیز اشاره کرد و گفت چین و تایوان با هم آینده را می‌سازند.

پکن حکومت تایوان را غیرقانونی نامیده و خواهان بازگشت این سرزمین به خاک اصلی چین است و آمادگی خود را برای استفاده از زور در صورت لزوم اعلام داشته‌ است.

طی هفته‌های اخیر سنای آمریکا علی رغم انتقادات چین، لایحه‌ای را به منظور بهبود روابط نزدیک‌تر با تایوان تصویب کرده است. مصوبه موسوم به «قانون مسافرت تایوان» به همه مقامات دولت آمریکا در هر سطحی اجازه خواهد داد به تایوان سفر کرده و با همتایان تایوانی خود دیدار کنند. همچنین  این لایحه به مقامات عالی‌رتبه تایوان اجازه ورود به آمریکا برای دیدار با مقامات آمریکایی را می‌دهد. 

وزارت خارجه چین فورا درباره تصویب لایحه سنای امریکا برای روابط نزدیک‌تر با تایوان، اظهار ناخرسندی کرد و از آمریکا خواست با مسئله تایوان به خوبی برخورد کند تا تاثیری بر روابط چین و آمریکا نداشته باشد. 

سه ماه پیش از این چین به آمریکا و تایوان گفت، کشتی‌های جنگی آمریکا نباید در سواحل تایوان پهلو بگیرند. پکن تهدید کرده بود در صورت حضور کشتی نظامی آمریکایی در سواحل تایوان، به آنجا حمله می‌کند. همچنین یک دیپلمات چینی در سفارت این کشور در آمریکا گفته بود به اطلاع مقام‌های آمریکا رسانیده در صورتی‌که این کشور کشتی‌های جنگی خود را به تایوان اعزام نماید، چین به آنجا حمله خواهد کرد. 

سال گذشته بعد از آنکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با رئیس جمهور تایوان گفت‌وگویی تلفنی داشت، وزارت خارجه چین نسبت به نقض سیاست ۳۷ ساله واشنگتن مبنی بر عدم تماس مستقیم رؤسای جمهوری آمریکا و تایوان اعتراض کرد و گفت پکن قویا با هرگونه تماس یا همکاری نظامی میان آمریکا و تایوان مخالف است.

پکن همواره هشدار داده است، سیاست «چین واحد» برای روابط با آمریکا، مساله‌ای حیاتی است. چین همچنین به ترامپ هشدار داده بود که هیچ احتمالی برای مذاکره درباره موقعیت سیاسی تایوان وجود ندارد.

انتهای پیام/م


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول