اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بودجه نظامی هنگفت آمریکا دیگر توان رقابت با سامانه‌های پیشرفته روسیه را ندارد

رئیس‌جمهور روسیه اخیراً در تازه‌ترین سخنرانی خود از پیشرفته‌ترین سامانه‌های موشکی کشورش رونمایی کرد و متعاقب آن اظهاراتی را مطرح کرد که واشنگتن علیرغم بودجه نظامی هنگفت خود قادر به مقابله با این سامانه‌ها نیست.

بودجه نظامی هنگفت آمریکا دیگر توان رقابت با سامانه‌های پیشرفته روسیه را ندارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه روز پنج‌شنبه هفته گذشته در سخنرانی سالانه خود موسوم به نطق «وضعیت کشور» که در ساختمان مجمع فدرال روسیه برگزار شد، از چندین سامانه نظامی جدید و فوق پیشرفته رونمایی کرد.

 

بعد از این سخنرانی، پوتین در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «ان بی سی نیوز» گفت، تسلیحات روسیه به قدری پیشرفته است که پولی که مالیات‌دهندگان آمریکا صرف دفاع موشکی کرده‌اند را «به باد می‌دهد».

آمریکا بودجه سنگینی را همیشه صرف هزینه‌های نظامی و دفاعی آمریکا می‌کند و چندی پیش نیز بودجه 700 میلیارد دلاری برای برنامه‌های نظامی آمریکا به تصویب درآمد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدن، به دنبال تقویت بودجه دفاعی ایالات متحده آمریکا بوده است و در بودجه پیشنهادی خود به کنگره درخواست افزایش 10درصدی بودجه دفاعی را مطرح کرده است.

وی تمامی تلاش خود را به کار گرفت تا با کاهش بودجه بخش‌های دیگر مثل کمک‌های خارجی، این افزایش بودجه را تأمین کند.

حدود دو ماه پیش، وب‌سایت وزارت دفاع آمریکا بخشی از سند راهبرد دفاعی آمریکا را منتشر کرد که در آن روسیه و چین در رأس تهدیدها علیه امنیت ملی آمریکا قرار گرفته بود. 

بنا بر آنچه که در این سند آمده بود، در راهبرد دفاعی جدید آمریکا نوشته شده بود که چین و روسیه به طور خاص به دنبال توسعه توانایی‌های نظامی خود و به چالش کشیدن توان نظامی آمریکا هستند.

«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا نیز تأکید کرد که واشنگتن از این پس به جای مبارزه با تروریسم، بر رقابت با قدرت‌های بزرگ به عنوان نقطه اصلی امنیت ملی آمریکا متمرکز می‌شود.

در این مصاحبه، پوتین مستقیماً به سوالی درباره اینکه آیا این موشک بالستیک بین قاره‌ای آزمایش موفقیت‌آمیزی داشته یا خیر، پاسخ نداد.

 

پوتین در این خصوص گفت: «تمامی سامانه‌های تسلیحاتی که امروز درباره آن حرف زدم به سادگی از سامانه‌های دفاع موشکی پیشی می‌گیرد ولی هنوز باید روی برخی از این سامانه‌ها  کار شود اما بقیه از قبل در اختیار ارتش قرار گرفته است و آماده برای استفاده در رزم است».

 

رئیس‌جمهور روسیه بار دیگر در خصوص آزمایش موفقیت‌آمیز موشک بالستیک بین قاره‌ای هسته‌ای گفت: «تمامی این آزمایشات موفقیت‌آمیز بوده است. هرکدام از این سامانه‌های تسلیحاتی در مرحله متفاوتی از آمادگی قرار دارند. یکی از آنها از قبل در مرحله رزم بوده است و در اختیار ارتش است». 

روسیه بارها درباره سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا که در اروپا مستقر شده است، هشدار داده بود و آن را خطری برای منافع این کشور قلمداد کرده بود.

پوتین در اینباره گفته بود: همواره تلاش‌هایی برای برهم زدن توازن راهبردی وجود دارد، نخستین و مهمترین این تلاش‌ها مرتبط با طرح‌های امریکا درباره سپر موشکی ضد بالستیک، از جمله برای اروپا است.

با اینحال، مقامات آمریکایی به ان بی سی گفتند که پیشرفت تسلیحاتی، شگفت‌برانگنیز نیست و اظهارات پوتین را برای مصرف داخلی دانستند و مدعی شدند که حرفهای وی برای بهبود جایگاهش است که اواخر این ماه، انتخابات ریاست‌جمهوری را در پیش دارد.

«جرمی بش» که ریاست ستاد مشترک آمریکا در وزارت دفاع را برعهده دارد و در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) فعالیت داشت گفت که اظهارات پوتین نمایانگر اعتماد به نفس جدید در «دورانی است که رئیس‌جمهور آمریکا حاضر به رسیدگی به تهاجمات روسیه نیست».

وی گفت: «شما شاهد برخاستن روسیه هستید و این ممکن است به یک جنگ جدید سرد منجر شود».

با اینحال پوتین ادامه داد: «نقطه نظر من این است که افرادی که گفته‌اند که جنگ سرد جدید آغاز شده است، تحلیلگر نیستند. آنها تبلیغ منفی می‌کنند».

پوتین ادامه داد که تسلیحات جدیدی که پوتین رونمایی کرد در واقع پاسخ مسکو به عقب‌نشینی 2002 آمریکا از پیمان 1972 موشک ضدبالستیک بود که دفاع موشکی سراسری را منع کرده بود.

«جرج بوش» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا وقتی که عقب‌نشینی آمریکا از این پیمان را اعلام کرد، گفت که این پیمان قدیمی شده است و متعهد شد که دفاع موشکی آمریکا را برای محافظت در مقابل تهدیدات موشکی رو به رشد، مستقر کند.

پوتین گفت: «اگر قرار به رقابت تسلیحاتی باشد، همان موقع رقابت تسلیحاتی آغاز می شد».

پوتین در مصاحبه خود تصریح کرد که پیشنهاد همکاری در زمینه توسعه مشترک دفاع موشکی با آمریکا را مطرح کرده بود اما این پیشنهاد نادیده گرفته شد و بنابراین باید بر اساس منافع روسیه تلاش کند.

وی توضیح داد:«قدرت‌های بزرگ به جای تهدید کردن یکدیگر باید تمام تلاش خود را در راستای محافظت در مقابل تروریست‌ها به کار گیرند».

سالهاست که مسئله استقرار موشک بالستیک بین قاره‌ای هسته‌ای «سرمت» در جریان است و در سال 2014 اعلام شد و جزئیات آن در سال 2016 آشکار شد.

موشک فوق قرار است جایگزین «آر 36 ووی وودا» که ناتو لقب شیطان را به آن داده است، شود. رسانه‌های روسیه در سال 2016 گزارش کردند که «آر اس 28 سرمت» قادر به حمل کلاهکی است که می‌تواند منطقه وسیعی «به اندازه تگزاس یا فرانسه» را از بین ببرد.

گزارش از: شیدا فرهادیانپور

انتهای پیام/


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول