اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

چین به مصوبه سنای آمریکا برای برقراری روابط نزدیک‌تر با تایوان اعتراض کرد

وزارت خارجه چین به تصویب لایحه مسافرت تایوان که در سنای آمریکا به تصویب رسیده اعتراض کرد و هشدار داد این مصوبه بر روابط پکن و واشنگتن تاثیر می‌گذارد.

چین به مصوبه سنای آمریکا برای برقراری  روابط نزدیک‌تر با تایوان اعتراض کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه چین روز پنج‌شنبه (امروز) از تصویب لایحه سنای امریکا برای روابط نزدیک‌تر با تایوان، اظهار ناخرسندی کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت خارجه چین از آمریکا خواست مسئله تایوان را به خوبی اداره کند تا تاثیری بر روابط چین و آمریکا نداشته باشد. 

سنای امریکا علی رغم انتقادات چین، لایحه‌ای را به منظور بهبود روابط نزدیک‌تر با تایوان تصویب کرده است. این لایحه اکنون تنها به تایید «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیاز دارد و پیش از این بدون هیچ مخالفتی در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده است.

حدود دو ماه پیش که این مصوبه در حد طرح ارائه شد، وزارت خارجه چین به کنگره و طرحش برای برقرای سفرهای سیاسی میان آمریکا و تایوان اعتراض کرده بود.

مصوبه موسوم به «قانون مسافرت تایوان» به همه مقامات دولت آمریکا در هر سطحی اجازه خواهد داد به تایوان سفر کرده و با همتایان تایوانی خود دیدار کنند. همچنین  این لایحه به مقامات عالی‌رتبه تایوان اجازه ورود به آمریکا برای دیدار با مقامات آمریکایی را می‌دهد. 

سال گذشته بعد از آنکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با رئیس جمهور تایوان گفت‌وگویی تلفنی داشت، وزارت خارجه چین نسبت به نقض سیاست ۳۷ ساله واشنگتن مبنی بر عدم تماس مستقیم رؤسای جمهوری آمریکا و تایوان اعتراض کرد و گفت پکن قویا با هرگونه تماس یا همکاری نظامی میان آمریکا و تایوان مخالف است.

سه ماه پیش از این هم چین به آمریکا و تایوان گفت، کشتی‌های جنگی آمریکا نباید در سواحل تایوان پهلو بگیرند. پکن تهدید کرده بود در صورت حضور کشتی نظامی آمریکایی در سواحل تایوان، به آنجا حمله می‌کند. همچنین یک دیپلمات چینی در سفارت این کشور در آمریکا گفته بود به اطلاع مقام‌های آمریکا رسانیده در صورتی‌که این کشور کشتی‌های جنگی خود را به تایوان اعزام نماید، چین به آنجا حمله خواهد کرد. 

پکن همواره هشدار داده است، سیاست «چین واحد» برای روابط با آمریکا، مساله‌ای حیاتی است. چین همچنین به ترامپ هشدار داده بود که هیچ احتمالی برای مذاکره درباره موقعیت سیاسی تایوان وجود ندارد.

آمریکا در سال ۱۹۷۹ پس از برقراری ارتباط با حکومت کنونی چین به پایتختی پکن، روابط رسمی خود با تایوان را که میزبان حاکمان قبلی چین است، قطع کرد، اما این ارتباط به صورت غیررسمی همچنان برقرار است. واشنگتن در این مدت برای حفظ روابط خود با چین، بر اساس سیاست «چین واحد» از تماس مستقیم با دولت تایوان یا اعزام هیئت‌های سیاسی به این کشور خودداری کرده است.

انتهای پیام/ق


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول