اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

ادعای سازمان ملل در خصوص ارسال اقلام شیمیایی کره شمالی به سوریه

یکی از دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل مدعی شده است که کره شمالی اقلام را به سوریه ارسال می‌کند که قابلیت تبدیل شدن به سلاح‌های شیمیایی را دارد.

ادعای سازمان ملل در خصوص ارسال اقلام شیمیایی کره شمالی به سوریه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یکی از دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی ان ان» مدعی شد که کره شمالی اقلامی را برای سوریه ارسال می‌کند که می‌تواند برای تولید تسلیحات شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد.

این دیپلمات شورای امنیت در حالی چنین ادعایی را مطرح کرده است که دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه بارها تأکید کرده است که تمامی زرادخانه‌های سلاح‌های شیمیایی را از بین برده است و به هیچ‌ عنوان به دنبال استفاده از این سلاح‌ها علیه غیرنظامیان نیست.

این دیپلمات سازمان ملل مدعی شد که کره شمالی، کاشی‌های مقاوم در برابر اسید، شیر و سرپوش و حرارت‌سنج به سوریه ارسال کرده است.

وی به نقل از یک گزارش پنل کارشناسان سازمان ملل درباره کره شمالی چنین ادعاهایی را مطرح کرده است.

این گزارش همچنین مدعی شده است که کارشناسان برنامه موشکی کره شمالی بعد از ارسال این تدارکات در سال 2016 و 2017 از سوریه بازدید کرده‌اند.

وی ادامه داد که در حین این سفرها، تکنسین‌های کره شمالی در تأسیسات نظامی سوریه اقامت داشتند و یکی از اعضای سازمان ملل به پنل کارشناسان این سازمان گزارش کرده است که دانشمندان کره شمالی احتمالاً همچنان در «برزة»، «حماة» و «عدرا» فعال هستند.

این ادعاها دو روز بعد از آن مطح شده است که «کلاه سفیدها» مدعی شدند دولت سوریه، شهرک «الشیفونیه» در «غوطه شرقی» را با گاز سارین مورد هدف قرار داده است که این امر به کشته شدن یک کودک و احساس خفگی در میان غیرنظامیان منجر شده است.

کلاه‌سفیدها در حالی چنین ادعاهایی را مطرح کرده‌اند که چندی پیش منابع محلی به مقامات روسی گفته بودند که تروریست‌های جبهه‌النصره با همکاری نیروهای موسوم به کلاه‌سفیدها قصد دارند تا مخازن گاز کلر وارد شهرکی در سوریه کنند و اقدامات تحریک آمیزی را صورت دهند.

دولت اسد بارها تمامی ادعاهای مربوط به استفاده از سلاح‌های شیمیایی را رد کرده است و همچنین دولت سوریه به طور خاص اتهاماتی مبنی بر سفر کارشناسان موشکی کره شمالی به سوریه را رد کرده است و گفته است که آنها مربیان ورزشی هستند.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا حاضر نشد درباره این گزارش سازمان ملل اظهارنظر کند و دلیل آن را ماهیت محرمانه این گزارش اعلام کرد.

اوایل ماه جاری میلادی یک دیپلمات به شبکه سی ان ان مدعی شد که کره شمالی حدود 200 میلیون دلار از صادرات ذغال‌سنگ و دیگر اقلام ممنوعه در سال 2017 به دست آورده است که این در تناقض با تحریم‌های سازمان ملل بوده است.

اخیراً کشورهای غربی تمامی انرژی خود را بر متهم کردن دولت اسد به استفاده از سلاح‌های شیمیایی صرف کرده‌اند.

پیش از این نیز، بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه با شبکه «بی بی سی»، تصریح کرد که اگر شواهدی مبنی بر استفاده سوریه از تسلیحات شیمیایی موجود باشد، انگلیس احتمالاً از حمله شیمیایی علیه دولت سوریه حمایت می کند.

قبل از آن نیز، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه ادعاهایی شبیه به جانسون مطرح کرد و اوایل ماه جاری میلادی گفت که فرانسه در صورتیکه حقایقی مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح‌های کشتار جمعی علیه غیرنظامیان بیابد، به دولت دمشق حمله خواهد کرد.

به گفته منابع محلی، تروریست‌های جبهه‌النصره 12 فوریه (23 بهمن‌ماه) سه خودرو حاوی بیش از 20 سیلندر گاز کلر وارد این منطقه کرده‌اند که تجهیزات حفاظت فردی نیز به همراه این سیلندرها بوده است.

مرکز روسی وابسته به وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، این شواهد از این امر حکایت دارد که تروریست‌های جبهه‌النصره به همراه کلاه‌سفیدها در حال توطئه برای انجام اقدام تحریک آمیز دیگری با استفاده از تسلیحات شیمیایی در استان ادلب هستند و قصد دارند مقامات دمشق را به استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه ساکنان محلی متهم کنند.

انتهای پیام/


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول