اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

رئیس سازمان هواپیمایی در پاسخ به فارس خبر داد

ATR آسمان سیستم ELT داشت اما سیگنالی به ماهواره‌ها نداد/ دسترسی به محل سانحه هنوز امکانپذیرنیست

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هواپیمای ATR سانحه‌دیده در شیراز زمین‌گیر بود اما پس از تأمین قطعات و همچنین موتور از کانادا وارد ناوگان هوایی کشور شد، گفت: این هواپیما ELT داشت اما سیگنالی به ماهواره‌ها ارسال نکرد.

ATR آسمان سیستم ELT داشت اما سیگنالی به ماهواره‌ها نداد/ دسترسی به محل سانحه هنوز امکانپذیرنیست

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،علی عابدزاده امروز در نشست خبری بررسی ابعاد سانحه هواپیمای ATR آسمان در مسیر تهران - یاسوج، گفت: با توجه به سیستم‌های حاکم در صنعت به محض آنکه اتفاقی برای هواپیما رخ دهد، شبکه‌های ارتباطی اطلاعات را به شرکت‌های هواپیمایی فرودگاه اطلاع‌رسانی می‌کنند. 

وی افزود: سازمان هواپیمایی ساعت 9:45 روز حادثه مطلع شد که هواپیمای ATR از رادار خارج شده است، همان زمان چند دقیقه‌ای بود که اطلاعی از هواپیما نداشتیم.

رئیس سازمان هواپیمایی افزود: به سرعت ستادی در سازمان طبق قوانین صنعت شکل گرفت و حادثه به وزیر هم اطلاع‌رسانی شد،همان روز تیمی مرکب از واحدهای مختلف به منطقه اعزام شدند.

عابدزاده با بیان اینکه به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی تعیین نقطه سانحه دشوار بود، گفت: در دنیا نیز اگر چنین حوادثی رخ دهد و در شرایط نامناسب جوی در ارتفاعات باشد شرایط سخت خواهد بود.

وی با اشاره به شناسایی سایت سانحه اظهار داشت: از همان ابتدا از سازمان فضایی کشور کمک گرفتیم و اطلاعات ماهواره‌ای را به دست آوردیم اما چون منطقه ابری بود نتوانست کمکی به ما بکند.

رئیس سازمان هواپیمایی با اشاره به اینکه دسترسی به سایت سانحه و پیکرها تا این لحظه به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر امکانپذیر نیست، گفت: فعلاً قسمتی از بدنه هواپیما رؤیت شده است اما کوهنوردان و تکاوران به منطقه سانحه نرسیدند.

عابدزاده با بیان اینکه هنوز از پراکندگی قطعات هواپیما و سایت سانحه اطلاع چندانی نداریم، گفت: منطقه سایت سانحه صعب‌العبور و دارای شیارهای مختلف است.

وی گفت: منطقه سانحه هنوز امکان دسترسی ندارد، گستردگی سایت سانحه مشخص نیست و دسترسی هم برای افراد عادی امکانپذیر نیست.

رئیس سازمان هواپیمایی در انتقاد به اطلاع‌رسانی‌های دیرهنگام سازمان گفت: سازمان هواپیمایی به عنوان حاکمیت صنعت در انتهای کار باید اطلاعات دقیق بدهد، زیرا هر حرفی بزنیم به عنوان اظهارنظر نهایی و دقیق مطرح می‌شود بنابراین باید همه موارد پس از بررسی جعبه‌های سیاه و پایان کار کمیته بررسی سانحه انجام شود و تا جعبه سیاه خوانده نشود امکان نظر دادن نیست.

عابدزاده با بیان اینکه تیمی از سازمان هواپیمایی کشوری فرانسه و کشور سازنده هواپیما در حال ورود به ایران هستند، گفت: فعلاً راجع به سانحه هیچ نظری نمی‌دهیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر زمین‌گیری هواپیمای ATR سانحه‌دیده در شیراز گفت: این هواپیما چند سال در شیراز زمین‌گیر بود و پس از برجام توانستند تأمین موتور و قطعه از بیرون داشته باشند، موتور هواپیما ساخت کشور کانادا بود.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر فعالیت ELT هواپیما گفت: دنیا به ELT توجه ویژه دارد و دنیا خود را مسئول می‌داند که ELT را ساپورت کند و لازمه هر پرواز داشتن ELT به روز است.

رئیس سازمان هواپیمایی گفت: باید شرایط خاصی تعریف شود تا ELT فرکانس موردنظر را ارسال کند و ماهواره دریافت کند.

عابدزاده با بیان اینکه در دنیا ELT ها تا 50 درصد در سوانح پاسخگو نبودند، گفت: دنیا به دنبال طراحی ELT هایی است که صد درصد کارایی دارند. 

وی افزود: در این سانحه ماهواره‌ها فرکانسی از ELT هواپیما دریافت نکردند در حالی که هواپیما ELT داشته است. 

رئیس سازمان هواپیمایی تأکید کرد: شرکت‌های هواپیمایی بدون داشتن ELT اجازه پرواز ندارند و همه هواپیماهای ناوگان بابت دریافت مجوز صلاحیت پرواز باید ELT داشته باشند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول