اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

روزنامه لبنانی بررسی كرد

آرامش شكننده در جنوب يمن؛ مقدمه برای ادامه جنگ در شمال

ائتلاف عربی در خصوص حوادث خونبار عدن میانجیگر خودش شد تا با کاستن از تنش بین گروه‌های مسلح وابسته به آن، نقشه مهم‌تری در یمن پیاده کند.

آرامش شكننده در جنوب يمن؛ مقدمه برای ادامه جنگ در شمال

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه لبنانی «الاخبار» در یادداشتی با عنوان «میانجیگری ائتلاف برای خودش؛ حل و فصل اختلاف‌ها در عدن، تمهیدی برای نبرد در شمال»؛ آورده است: ائتلاف سعودی خود را به عنوان یک میانجی بین دو جناح متضاد خود در عدن مطرح کرده اما حل واقعی بین طرفین ارائه نداده است.

«این طرح بر اساس تحکیم موقعیت سیاسی و نظامی امارات عربی متحده در عدن و برکناری بن دغر [نخست‌وزیر دولت مستعفی یمن مقیم ریاض] است تا بنای مرحله جدیدی در جنوب یمن را بگذارد که اهداف ائتلاف در شمال یمن را محقق کند».

الاخبار نوشت: ائتلاف سعودی برای ورود به منظور توقف تنش‌ها درجنوب یمن که با بدترین درگیری بین متحدانش همراه بود بیش از این درنگ نکرد تا پس از سه روز درگیری‌های خشونت آمیز و خونبار آرامش به عدن بازگردد.

«این درگیری‌ها بین دو گروه شبه نظامی وابسته به ائتلاف سعودی بود؛ گروه نخست وفادر به دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی بودند و گروه دیگر متعلق به شورای انتقالی جنوب که تحت حمایت امارات متحده عربی است.

«درگیری‌ها به حدی شدت پیدا کرد که سازمان ملل متحد و کشورهایی ذیربط با بحران یمن را به صدور بیانیه‌هایی در ابراز نگرانی از حوادث عدن و ضرورت توقف فوری درگیری‌ها سوق داد».

«همزمان با دعوت‌ جامعه بین المللی حرکت واقعی ائتلاف با صدور بیانیه جدیدی شکل گرفت آن هم به ضمیمه بیانیه‌ای که پیش از آن برای دعوت به آرامش جنوب صادر کرده بود، ائتلاف سعودی در بیانیه جدید خود هشدار داد، اگر طرف‌های درگیر دعوت‌ها برای بازگشت به آرامش را پاسخ ندهند شاید تدابیری را در عدن اتخاذ کند».

این روزنامه لبنانی تاکید کرد: درخواست عربستان از دولت احمد بن دغر در عدن، دیر صورت گرفت یعنی زمانی که شورای انتقالی کاخ ریاست جمهوری در «معاشیق» را که در آن بن دغر و هفت وزیرش در داخل آن تحت حمایت نیروهای سعودی بودند، محاصره کردند در حالی که نیروهای شورای انتقالی بیشتر مناطق شهر عدن را هم به کنترل خود درآورده بودند.

الاخبار آورده است: موضع ریاض در کنار آمدن با تحرکات نظامی شورای انتقالی به رهبری «عیدروس الزبیدی»، به گفته ناظران چراغ سبز تحرکات اخیر بود و البته هشداری درباره ورود به مرحله جدیدی است که ائتلاف می‌خواهد بنای آن را بگذارد، به گونه‌ای که با تشکیل نقشه سیاسی و نظامی در عدن بر اساس توافق بین شورای انتقالی و عبد ربه منصور هادی همراه باشد.

ائتلاف سعودی به منظور تصویب این میانجیگری خود، کمیته آتش‌بسی متعلق به جبهه ساحل غربی به رهبری «ابوزرعه المحرمی» وابسته به عربستان تشکیل داد؛ این کمیته روز چهارشنبه ماموریت خود را آغاز کرد به گونه‌ای که برای کاهش درگیری‌های خونباری که از یکشنبه گذشته آغاز شده بود اقدام کرد و دو پایگاه نظامی را که نیروهای شورای انتقالی تحت تسلط خود گرفته بودند تحویل آنها داد.

همچنین بانک‌ها و اماکن تجاری نیز از روز چهارشنبه کار خود را در عدن از سر گرفتند و حرکت عبور و مرور وسایل نقلیه هم به خیابان‌ها بازگشت آن هم پس از چند روز که شهروندان عدن از بیم درگیری‌هایی که با کشته شدن 35 نظامی و غیرنظامی همراه شده بود از خانه‌های خود خارج نشده بودند.

وساطت بدون راه حل

بحران عدن فروکش کرد آن هم بر اساس طرح میانجیگری ائتلاف سعودی که سایت العربی در جنوب یمن آن را فاش کرد و بر اساس آن شورای انتقالی با منصور هادی به تفاهم رسید بر اساس این تفاهم بن دغر از قدرت کناره گیری کرده و دولت جدیدی تشکیل می‌شود به گونه ای که شورای انتقالی به منصور هادی قدری وقت می‌دهد تا کار انتصاب کابینه جدید را با همراهی ائتلاف پیش ببرد در همین حال شورای انتقالی به دولت بن دغر هم اجازه می‌دهد که از چهارشنبه گذشته تا زمان اعلان کابینه جدید به کار خود ادامه بدهد.

در همین حال دولت بن دغر طی مشورت با کمیته سه جانبه‌ای به کار خود ادامه می‌دهد که سال گذشته به ریاست یمن و با حضور امارات و عربستان برای حل آنچه که به «نبرد مطوار» معروف بود تشکیل شد، نبرد مطوار مربوط به درگیری‌های بین دولت منصور هادی با شورای انتقالی می‌شود که در نتیجه مخالفت شورای انتقالی در فوریه گذشته با فرود هواپیمای حامل منصور هادی در فرودگاه عدن صورت گرفت و در این اتفاق بالگردهای آپاچی امارات هم حضور داشتند.

به گفته منابع، یکی دیگر از بندهای میانجیگری ائتلاف سعودی این است که دولت جدید دولت شایسته سالاری باشد چیزی که «عیدروس الزبیدی»، رئیس شورای انتقالی جنوب یمن روز سه شنبه در گفت وگو با کانال فرانس 24 خواهان آن شده بود و گفته بود دولت جدید باید صرفا سرگرم مسائل مربوط به خدمات رسانی و تامین معاش مردم باشد نه اینکه ترفندهای سیاسی یا رفتارها و اظهاراتی نشان بدهد که مردم جنوب را تحریک کند.

در جریان درگیری‌های شدید و سقوط تیپ چهارم زرهی گارد ریاست جمهوری به دست شورای انتقالی، سرتیپ مهران القباطی، فرمانده این تیپ گردان‌های خود را در نقاط شمالی استان صعده در مرز عربستان سعودی به رویارویی با نیروهای انتقالی در عدن فراخواند موضوعی که فرماندهی شورای انتقالی را که تاکید کرده بود مابقی تیپ‌های زرهی را به دولت منصور هادی تحویل می‌دهد برانگیخت تا نامی از قباطی نبرد.

در سایه همین اتفاق، توافق سوم شکل گرفت مبنی بر اینکه فرماندهانی از نیروهای کمربند امنیتی برای پادگان‌های گارد ریاست جمهوری منصوب شده و مهران القباطی که وابسته به عربستان است  و فرماندهان پیشین این پادگان ها برکنار شود و فرماندهان جدید کمربند امنیتی (نیروهای وابسته به امارات) این پادگان‌ها را تحویل بگیرند و نیروهای مقاومت جنوب هم که القباطی آنها را از جبهه شمالی البقع به عدن فرخوانده بود به مواضع خود بازگردند.

بند چهارم وساطت ائتلاف سعودی شامل انتقال تیپ‌های زرهی به خارج از عدن است چرا که شهر نیازی به پادگان‌های نظامی ندارد و ائتلاف سعودی هم این کار را زیر نظر بگیرد چیزی که نشان می‌دهد ائتلاف سعودی درصدد تشکیل هسته‌های ارتش ملی جنوب است که ماموریت امنیتی و نظامی مشخصی در خارج عدن را برعهده خواهند داشت.

انتهای پیام/ص


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس


 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول