اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد

پرداخت ۳۸۰۰ میلیارد تومان سود سهام عدالت در دهه فجر/ از فردا سود سهام عدالت ۲۰ گروه واریز می‌شود

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: ۳۸۰۰ میلیارد تومان سود سهام عدالت در دهه فجر به گروه‌های مختلف پرداخت می‌شود.

پرداخت ۳۸۰۰ میلیارد تومان سود سهام عدالت در دهه فجر/ از فردا سود سهام عدالت ۲۰ گروه واریز می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس، میر علی اشرف عبداله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی امروز در محل این سازمان به خبرنگاران گفت: ٣٨٠٠ میلیارد تومان سود سهام عدالت در دهه فجر برای گروه‌های مختلف مشمول پرداخت می‌شود.

وی گفت: این سود به عنوان تسویه حساب سود سال مالی ٩٥ قلمداد می‌شود.

پوری حسینی گفت: از فردا ٢٠ گروه مشمول سهام عدالت دریافت می‌کنند و سود ١٦ گروه تسویه می‌شود و ٤ گروه باقیمانده به مرور تسویه انجام می‌شود. همه مشمولا بدانند که این سود به معنای تسویه سود سال مالی ٩٥ است.

به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، در نوبت قبلی معادل ١٠٠٠ میلیارد تومان سود سهام عدالت توزیع شد و از پنج شنبه 12 بهمن 96 توزیع ٦٠٠ میلیارد تومانی سود نقدی حاصل از شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت توزیع می‌شود.

وی تاکید کرد: تلاش می‌شود با توجه به تورم نسبی هر ساله در شب عید،برای گروههای مشمول با توزیع سود سهام عدالت، قدرت خرید آنها کمی تقویت شود.

* سه گروهی که فردا سود کامل سهام عدالت را می‌گیرند

فردا تمام مشمولان سهام عدالت به جز چهار گروه سود سهام عدالت مربوط به سال مالی 95 را میگیرند. افراد تحت پوشش کمیته امداد، ایثارگران، زنان سرپرست خانوار از جمله مشمولان سهام عدالت هستند که فردا سود کامل میگیرند

* 4 گروهی که فردا سود سهام نمی‌گیرند

وی ادامه داد : کارمندان شاغل در دستگاه های اجرایی و بازنشستگان کشوری لشکری و تامین اجتماعی، کارگران فصلی ساختمان، روستاییان و عشایر که از مدد جویان کمیته امداد و بهزیستی نیستند، افرادی که قبلا تحت حمایت سازمان خصوصی سازی بودند ولی الان وضع مالی شان بهتر شده و دیگر مددجو نیستند چهار گروهی هستند که فردا سود سهام عدالت نمی‌گیرند.

وی گفت: بخشی از فرایند آزاد سازی سهام عدالت، واگذاری ورقه سهام به مالکان آنها است که هنوز از استحکام قانونی برخوردار نشده و انتظار می‌رود پس از تصویب لایحه اصلاحی ساماندهی سهام عدالت در مجلس این موضوع حل شود.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه از ابتدای دهه فجر، یعنی از روز 5 شنبه 12 بهمن ماه مرحله تکمیلی پرداخت سود سهام عدالت مشمولان به صورت گروهی آغاز خواهد شد، عنوان کرد: از اسفندماه سال گذشته صورت‌حساب مشمولان در سامانه سهام عدالت برای اطلاع آنها از میزان سهام در اختیار آنها قابل دسترسی است. بر این اساس تا پایان شهریور ماه امسال مشمولان فرصت داشتند، در صورت تمایل نسبت به تسویه مانده بدهی اقساط سهام عدالت خود اقدام کنند که البته این مهلت تا پایان مهرماه تمدید شد.

پوری حسینی با بیان اینکه سود سال مالی 95 شرکتهای حاضر در سبد سهام عدالت که حدود 3800 میلیارد تومان است، گفت: این سود به تناسب میان 49 میلیون مشمول سهام عدالت توزیع خواهد شد، سود سهام عدالت مشمولان نهادهای حمایتی شامل مددجویان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی و آن دسته از مشمولانی که اقدام به تسویه مانده بدهی سهام عدالت خود کرده‌اند، 150 هزار تومان و بقیه مشمولان متناسب با ارزش سهام عدالت آنها است.

به گفته وی در مرحله نخست پرداخت سود سهام عدالت که از 19 دی ماه انجام شد، برای همه مشمولانی که شماره شبای بانکی خود را داده‌اند، یک سوم سود تقسیمی سال مالی 95 شرکتها واریز شده است.

پارتی بازی برای اهلیت در واگذاری‌های عمده ممنوع

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با توجه به رد درخواست کنسرسیوم خریدار بلوک مدیریتی ایران خودرو در روز جاری و با توجه به تأکیدی که به نقل از شما در مورد خروج دولت از مدیریت بنگاه‌های اصل 44 از جمله خودروسازان عنوان شد، معیار سنجش اهلیت و مرجع تدوین و تبیین مقررات آن چه کسی است، پاسخ داد: اینکه بورس اهلیت اشخاص را بر اساس معیارهای خود می‌سنجد و یا شخصی را در یک معامله قبول یا رد می‌کند، ارتباطی به سازمان خصوصی‌سازی ندارد، اما اگر سازمان خصوصی‌سازی دارایی یا سهامی را بخواهد عرضه کند، باید اهلیت مالی و غیرمالی متقاضیان مورد بررسی قرار گیرد که کار اشتباهی نیست، اما اگر در بررسی‌ها روش‌های سلیقه‌ای و یا اقدام‌های چک لیستی با هدف انتخاب گروه یا عده خاصی در معاملات صورت گیرد، اساساً کار صحیح و پسندیده‌ای نیست و باید مدیریت در بنگاه‌های خصوصی به بخش خصوصی واقعی واگذار شود. 

*ایراد شرعی معامله سهام عدالت و دلیل تداوم حضور نماینده دولت 

پوری‌حسینی در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار فارس در مورد اینکه از لحاظ شرعی و قانونی وقتی در ازای پرداخت پول باید مال یا دارایی مورد معامله بدون تأخیر به خریدار انتقال یابد، در حالی که هم اکنون در ازای دریافت وجه الباقی سهام عدالت از سوی مردم، هیچ زمان مشخصی برای انتقال یا واگذاری این دارایی به مالک آن وجود ندارد، گفت: در حال حاضر سازمان خصوصی‌سازی برای تعیین تکلیف 49 میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت و خروج آنها از ابهام گام‌های بلندی برداشته و بر این اساس در نخستین اقدام سود نقدی سهام شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت را در اختیار مشمولان قرار داده است.

وی گفت: منتهی بخشی از کار که واگذاری ورقه سهام به مالکان آنها است، هنوز از استحکام قانونی برخوردار نشده و انتظار می‌رود پس از تصویب لایحه اصلاحی ساماندهی سهام عدالت در مجلس شورای اسلامی و موافقت با پیشنهاد صندوق‌های قابل معامله سهام عدالت (ETF) امکان آزادسازی سهام عدالت فراهم شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این پرسش فارس که چرا با وجود تأکید شما بر واگذاری مدیریت‌ها از سوی دولت به بخش خصوصی اما هنوز نمایندگان دولت در سرمایه‌گذاری‌های استانی و تعاونی‌های سهام عدالت همچنان برای مالکان این دارایی تصمیم می‌گیرند، پاسخ داد: تا زمانی که موضوع لایحه ساماندهی سهام عدالت در مجلس تعیین تکلیف نشود و موضوع آزادسازی سهام عدالت روشن نشود ، بحث مدیریت در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تعاونی‌های سهام عدالت حل و فصل نخواهد شد. 

*انحصار سهام آلومینیومی‌ها ربطی به خصوصی سازی ندارد

پوری‌حسینی در واکنش به موضوع احتمال وقوع انحصار در صنعت آلومینیوم ایران با توجه به تیک‌آور سهام شرکت‌های آلومینیومی از سوی مالک مجتمع المهدی و همچنین برخی شائبه‌ها حاکی از ناتوانی وی در تسویه اقساط با بانک تجارت بر سر واگذاری سرمایه‌گذاری ملی ایران عنوان کرد: مسئول بررسی انحصار در ایران شورای رقابت و مرکز ملی رقابت بوده و هر شخص یا ذینفعی که از سازمان خصوصی‌سازی سهم یا مالی را دریافت کرده باشد و باعث ایجاد انحصار در تولید شده باشد می‌تواند به شورای رقابت مراجعه کند، اما اینکه سازمان خصوصی‌سازی متهم به اشکال در واگذاری‌ها شده باشد، به موضوع انحصار ربطی ندارد. 

وی ادامه داد: اینکه مالک مجتمع آلومینیوم المهدی علاقه‌مند به خرید سهام کنترلی شرکت آلومینیوم ایران یا سایر شرکت‌ها داشته، به سازمان خصوصی‌سازی ارتباطی ندارد، سازمان خصوصی‌سازی مسئول بررسی تعهدات خریدار در مقابل دارایی واگذار شده و تمرکز بر فرایند خصوصی‌سازی است، اما اینکه شرکت فروآلیاژ گنو یا آقای علیمحمدی در تعهدات خود با بانک تجارت چه رویکردی داشته‌اند، به واگذاری‌های خصوصی‌سازی ارتباطی ندارد.

پوری حسینی همچنین در واکنش به خبرهای منتشر شده در مورد نامه احمد توکلی به قوه قضائیه و شکایت از رییس سازمان خصوصی سازی و مالک مجتمع آلومینیوم المهدی گفت: با توجه به این که قبلا نیز موضوع واگذاری سهام شرکت آلومینیوم المهدی در هیات داوری و سایر مراجع قانونی و قضایی مطرح شده  و در رای نهایی ،سازمان خصوصی سازی را از هر گونه تخلف مبرا دانسته است، بنابراین رفتار توکلی به نوعی مصداق بارز مقاومت، کارشکنی و تخلف در برابر خصوصی سازی است.

*سود سهام عدالت به چه کسانی می‌رسد؟

رئیس کل سازمان خصوصی سازی در مورد آن دسته از مشمولانی که از فردا 5 شنبه باقیمانده سود سهام عدالت خود را دریافت می‌کنند، افزود: مشمولان کمیته امداد و سازمان بهزیستی، ایثارگران، زنان سرپرست خانوار و دختران مجرد، خدام مساجد و حسینیه ها، بیماران خاص، مددجویان و کارکنان موسسات خیریه، فعالان قرآنی، قالی بافان، زندانیان آزاد شده و تحت حمایت، تاکسیرانان، خبرنگاران و غیره از جمله 16 گروهی هستند که جمیعت آنها حدود 22 درصد کل جمعیت مشمولان سهام عدالت را شامل می‌شود و از فردا سود سهام عدالت آنها حدود 600 میلیارد تومان تسویه کامل می‌شود.

78 درصد مشمولان فردا سود نخواهند گرفت

وی ادامه داد: در مجموع مشمولانی که فردا سود سهام عدالت خود را دریافت نخواهند کرد و پس از پایان دهه فجر و تا پایان سال به مرور سود سهام عدالت آنها واریز خواهد شد، عبارتند از کارمندان شاغل و بازنشستگان کشوری و لشکری، کارگران فصلی و ساختمانی، روستائیان و عشایری که مددجوی کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیستند و مددجویانی که قبلا تحت پوشش نهادهای حمایتی بوده اند و با بهبود شرایط زندگی از پوشش این نهادها خارج شده‌اند. این دسته از مشمولان فردا سود سهام عدالت دریافت نخواهند کرد که 78 درصد کل جمعیت مشمولان سهام عدالت را شامل می‌شوند.

پوری حسینی با بیان اینکه  به جز این 4 گروه که سود سهام عدالت آنها پس از دهه فجر و تا پایان سال به مرور واریز خواهد شد، گفت: بقیه مشمولان سود سهام عدالت خود را همزمان با آغاز دهه فجر، از فردا دریافت می‌کنند.

رییس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: سود سهام عدالت تنها به میان مشمولانی توزیع می‌شود که شماره شبای حساب بانکی خود را وارد سامانه سهام عدالت کرده‌اند، بنابراین از  حدود 11 میلیون مشمول باقی مانده‌ای که تا کنون شماره شبای خود را وارد این سامانه نکرده‌اند درخواست می‌شود هر چه سریع تر این کار را انجام دهند.

به گفته وی مشمولانی که از فردا سود سهام عدالت خود را می‌گیرند، این اتفاق به منزله تسویه مانده سود سهام عدالت مربوط به سال مالی 95 شرکتهای سرمایه پذیر است که به آنها داده شده است و تا پایان سال دیگر بار سودی نخواهند گرفت.

پوری حسینی افزود: بر این اساس در صورت آزادسازی سهام عدالت مشمولان این اختیار را خواهند داشت نسبت به نگهداری یا فروش سهام خود اقدام کنند که در حال حاضر منتظر تصویب و قوانین لازم در این زمینه هستیم.

وی همچنین در مورد افزایش عرضه‌های سازمان خصوصی سازی تا پایان سال افزود: به صورت معمول عرضه های این سازمان در ماههای پایانی سال افزایش پیدا می‌کند، چرا که پس از پایان فصل مجامع شرکتها و ارائه صورتهای مالی و گزارشات آنها برای قیمت‌گذاری و عرضه سهام به طور معمول این اتفاق در ماههای پایانی سال عملی می‌شود.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: بر اساس زحمات و تلاش های صورت گرفته بی اعتمادی‌ها نسبت به مزایده های سازمان خصوصی سازی از بین رفته است و ما نیز در سازمان خصوصی‌سازی در تلاش هستیم، تا از بخش خصوصی حمایت‌ لازم و ویژه‌ای در این زمینه داشته باشیم.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول