اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

قاسمی در نشست هفتگی با خبرنگاران

هدف بیانیه گوینده و برنامه ثریا نبود/درباره مسائل موشکی و دفاعی با هیچ کشوری مذاکره نداشته و نخواهیم داشت/ ادعای بی جا و دروغ بحرین

سخنگوی وزارت خارجه ایران عنوان کرد که هدف بیانیه اخیر روابط عمومی وزارت خارجه گوینده و برنامه ثریا نبود و افزود: مشکلی با نقد بیانیه نداریم.

هدف بیانیه گوینده و برنامه ثریا نبود/درباره مسائل موشکی و دفاعی با هیچ کشوری مذاکره نداشته و نخواهیم داشت/ ادعای بی جا و دروغ بحرین

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به پرسش‌های آنها درباره آخرین تحولات عرصه سیاست خارجی پاسخ گفت. 

وی در ابتدا حادثه نفت‌کش سانچی را تسلیت گفت.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص اظهارات اخیر لاوروف که عنوان کرده مدتهاست مسکو پیشنهادهایی برای میانجیگری بین ایران و عربستان داشته، گفت: من در این زمینه چیزی ندیدم، ولی ما علاقه‌مندیم با همه کشورهای همسایه و پیرامونی روابط را براساس احترام متقابل داشته باشیم. 
وی تصریح کرد: عربستان همچون سابق بر طبل خصومت می‌کوبد و نشان می‌دهد که هنوز آمادگی یک رفتار منطقی و خردمندانه را در رابطه با کشورهای همسایه و منطقه پیدا نکرده و نمی تواند تصمیم به جا و درستی را اتخاذ کند. 
قاسمی افزود: عربستان نشان می‌دهد نمی‌تواند و علاقه مند نیست و در اوهام قبلی خودش هنوز دست و پا می‌زند.

وی ادعای وزیر خارجه فرانسه  مبنی بر اینکه با ایران درباره مباحث موشکی گفتگو شده را رد کرد و گفت: ما مذاکرات موشکی و دفاعی با هیچ کشوری نداشته و نخواهیم داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره بیانیه اخیر روابط عمومی وزارت خارجه درباره برنامه ثریا و مطالب مطرح شده در این برنامه و اینکه چرا تند بود و آیا ظریف در جریان بیانیه بود؟ اظهار داشت: این بیانیه پاسخگویی به یک برنامه و انتقاد نبود آنچه در برنامه مطرح شده بود با منافع و مصالح ملی در مقطع کنونی منافات داشت و وزارت خارجه تصمیم گرفت روشن سازی کند و هدف بیانیه گوینده و خود برنامه نبود، بحث محتوایی بود که در برنامه مطرح شد. 

وی در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد که وقتی سخن نادرستی بیان شود باید شفاف سازی صورت گیرد و این در چارچوب نقد و بررسی می گنجد، اینگونه نیست یک طرف سخن بگوید و طرف دیگر سکوت کند.  

وی افزود: بیانیه می تواند نقد شود و مشکلی با نقد بیانیه نداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره تند بودن بیانیه وزارت خارجه و بیانیه صدا و سیما، خاطرنشان کرد: افکار عمومی وجود دارد و آنها قضاوت خواهند کرد، نگاه نظام را درباره سیاست خارجی می دانیم و این رفتار وزارت خارجه می‌تواند منتقدانی داشته باشد. وزارت خارجه به اندازه کافی از سعه صدر و صبوری برخوردار بوده و هست. 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی گفت که بعید می‌دانم آقای عراقچی این بیانیه را نوشته باشد.

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره تیتر وطن امروز درباره ساختار جدید وزارت خارجه با بیان اینکه من کاری به هیچ روزنامه‌ای ندارم ولی راجع به ساختار توضیحاتی را ارائه میکنم، اضافه کرد: ساختار یکی از مهمترین تغییرات ساختاری وزارت خارجه است و تغییرات جامع و کیفی دیده شده و هدف آن تطبیق وزارت خارجه با شرایط جهان و کشور و یکی از اهداف  عمده آن چابک سازی و کاستن از لایه‌های مدیریتی است.

وی افزود: امیدواریم این ساختار با زحماتی که برای تکمیل آن صورت گرفت در چابک سازی و کارشناس کردن وزارت خارجه نقش خود را در عرصه جهانی ایفا کند و هر چه بیشتر و بهتر از مصالح و منافع ملی دفاع کند.

 سخنگوی وزارت خارجه درباره مقاله ظریف در فایننشال تایمز گفت: ما همه منطقه را یک کشور مشخص نمی بینیم و امنیت و ثبات را در منطقه حاصل تلاش دسته جمعی تمام کشورهای منطقه می‌دانیم که به ثبات و امنیت در منطقه بینجامد.

وی درباره مقاله اشپیگل که مدعی شده دولت آلمان در حال رایزنی با اروپایی‌هاست برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران ادامه داد: این بحث رسانه‌ای است و چنین سیگنال و علامتی از دولت آلمان نداریم و روابطمان با این کشور رو به رشد و خوب است. در مقطع کنونی نباید این مباحث را جدی گرفت.

قاسمی خاطرنشان کرد: حتما دولت آلمان از هوشمندی و دقت لازم در برخورد با این نوشته ها و موضوعات برخوردار است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی سفر نیچروان بارزانی را سفری خوب و سازنده خواند و گفت: سفر ایشان به تهران و دیدار با روحانی و شمخانی نشانگر نوع و سطح روابط ماست و امیدواریم این روابط کما فی السابق ادامه یابد.   

وی درباره ادعای وزارت کشور بحرین مبنی بر خنثی کردن ١٩ طرح تروریستی طراحی شده توسط ایران را غیرواقعی و بی جا خواند و آن را تکذیب کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که سفر وزیر خارجه فرانسه در دستور کار است و انجام میشود، یادآور شد که هنوز دستورکاری برای این سفر تنظیم نشده است.

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره ادعاها و اتهامات مکرر عادل الجبیر علیه ایران از جمله در خصوص یمن گفت: آقای الجبیر فقط برای این صحبت‌ها زنده است و اگر این صحبتها را از او بگیرند فکر نمی کنم هویتی از ایشان باقی بماند، تصور شخصی من این است که جهان با این کاراکتر و شخصیت و بیان تا حدی آشناست و علیرغم تکرار مکررات و بیانات سخیف و نامربوط عربستان در مشکلات و بحران‌هایش غوطه ور است و نمی‌تواند با این گفتمان و بیانات خود را تطهیر کند.

مشروح این خبر متعاقبا منتشر می شود.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول