اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

مروری کوتاه بر ساخت فکری و سیاسی افغانستان با کتاب «جریان‌شناسی اسلامی افغانستان»

موسسه مطالعات اندیشه‌سازان نور کتاب «مقدمه‌ای بر جریان‌شناسی اسلامی افغانستان» را منتشر کرد.

مروری کوتاه بر ساخت فکری و سیاسی افغانستان با کتاب «جریان‌شناسی اسلامی افغانستان»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کتاب «مقدمه‌ای بر جریان‌شناسی اسلامی افغانستان» نوشته «اسماعیل باقری» از سوی موسسه مطالعات اندیشه‌سازان نور به چاپ رسید.

براساس این گزارش، افغانستان یکی از کشورهایی محسوب می‌شود که از جریان‌های سیاسی و فکری اسلامی متنوعی برخوردار است. این جریان‌‌ها که هر یک به نحوی بر وضعیت اجتماعی و سیاسی این کشور تأثیرگذار بوده‌اند، از لایه‌های هویتی مختلفی برخوردار می‌باشند. از این رو کتاب حاضر، ضمن بررسی ابعاد و زوایای مختلف این جریان‌ها، به واکاوی نقش انقلاب اسلامی بر آنها نیز پرداخته است.

این کتاب که مروری کوتاه بر جریان‌شناسی اسلامی افغانستان و دورنمای آن است، تا حدود زیادی خواننده را با ساخت اجتماعی، فکری و سیاسی جامعه افغانستان آشنا می‌کند. از جمله مهم‌ترین فصل‌های این کتاب عبارتند از: شناخت جریان‌های فکری ـ سیاسی افغانستان معاصر، بررسی جریان‌های مذهبی ـ جهادی در افغانستان.

در زیر گزیده‌ای از متن این کتاب آمده است:

ملت افغانستان با صداقت در راه اسلام و برپایی نظام اسلامی جهاد کرد، اما مداخلات کشورهای غربی و عربی و پاکستان و انگلیس با ایجاد گروه طالبان از یک سو و اختلافات قومی-سیاسی از سوی دیگر موجب برداشت‌های مختلف شد. لذا هریک از احزاب سنی به یکی از گرایش‌‌ها و مکاتب فکری نظیر اخوانیسم، دیوبندیسم، وهابیسم و صوفیسم سوق پیدا کردند و شیعیان نیز به دلیل اختلافات درونی به هشت گروه حزبی تقسیم شدند.

انتهای پیام/


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول