اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

حباب‌ها و نواقص قانون حمایت از معلولان رفع شده است/ قانون لازم‌الاجراست و ضمانت اجرایی نمی‌خواهد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: حباب‌ها و نواقص قانون حمایت از معلولان در قانون جدید رفع شده است.

حباب‌ها و نواقص قانون حمایت از معلولان رفع شده است/ قانون لازم‌الاجراست و ضمانت اجرایی نمی‌خواهد

خبرگزاری فارس- گروه زنجان، چند سال قبل‌تر در سال 1386 تصویب قانون حمایت از معلولان در مجلس بارقه‌هایی از امید را در دل این قشر از جامعه روشن کرد.

افرادی که به دلیل معلولیت از بسیاری از امکانات جامعه محروم هستند تا شعار «معلولیت، محرومیت نیست» در شهرهای ما تنها در حد یک شعار باقی بماند و تلاش‌های این قشر جامعه برای احقاق حق خود و داشتن برابری اجتماعی در جامعه پشت‌های درهای بسته مدیران اجرایی باقی مانده است.

پس از تصویب قانون حمایت از معلولان نبود ضمانت اجرایی و سردرگمی مواد قانونی برای مکلف کردن دستگاه‌های مختلف موجب شد تا این قانون نتواند خواست و نیاز این قشر از جامعه را تامین کند به نحوی که این قانون به مرور زمان فراموش شود.

در سال‌های اخیر اما بار دیگر پیشنهاد بازنگری در قانون حمایت از معلولان به مجلس بازگشت تا شاید نمایندگان مردم فکری به حال این قانون و الزام‌آور کردن آن کنند.

موضوع بازنگری در قانون حمایت از معلولان مورد حمایت معلولان قرار گرفت و احزاب و تشکل‌های این قشر از جامعه با امضای نامه‌ها و طومارهای مختلف خواستار تصویب و بازنگری جدی این قانون در مجلس شدند.

معافیت‌های تحصیلی، پیش‌بینی سهم اشتغال برای معلولان و ... از جمله مصوباتی بود که در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و مجلس آن را تایید کرد، اما اینکه این مواد قانونی و همچنین اصلاح قانون حمایت از معلولان به چه میزان ضمانت اجرایی دارد، موضوعی است که در سال‌های آتی و با اجرای آن مشخص خواهد شد.

احمد بیگدلی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به سوالات خبرنگار فارس در این زمینه پاسخ می‌دهد.

فارس: در ماه‌های اخیر شاهد روزهای پرکار کمیسیون اجتماعی مجلس به ویژه در زمینه معلولان بودیم خروجی این جلسات چه بوده است؟

بیگدلی: قانون حمایت از معلولان در ماه‌های اخیر در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بررسی شد و پس از آن با طرح در مجلس توانست رأی نمایندگان را دریافت کند.

فارس: قانون حمایت از معلولان در سال‌های گذشته نیز تصویب شده بود اما در بحث اجرایی چندان موفق نبود این موضوع ناشی از چیست؟

بیگدلی: وقتی طرح و لایحه‌ای به مجلس پیشنهاد می‌شود، تنها در حد طرح و لایحه‌ است اما پس از تصویب توسط نمایندگان قانون می‌شود و اگر موردی داشته باشد پیش از تبدیل شدن به قانون اصلاح شده و پس از تصویب، یک ماده قانونی بوده و به نظر من قانون ضمانت اجرایی نمی‌خواهد، چرا که قانون خود ضمانت محسوب می‌شود.

البته اجرای یک ماده قانونی به مدیران اجرایی نیز بازمی‌گردد که چقدر نسبت به ایفای نقش خود آگاهی داشته و از سوی دیگر چقدر امکانات و زیرساخت‌های اجرایی یک ماده قانونی آماده باشد.

فارس: با این حساب چرا قانون حمایت از معلولان نتوانست در کشور اجرایی شود؟

بیگدلی: قانون حمایت از معلولان قبل‌ از این هم بود ولی حباب‌ها و ایراداتی داشت که سعی شده در لایحه جدید این مشکلات رفع شود که اگر مسائل حل شود قانون قوی‌تری برای اجرا خواهد بود.

فارس: به نظر شما توجه به موضوع معلولان و حمایت از این قشر از جامعه با توجه به شرایط و نیازهای خاص چه اهمیتی دارد؟

وجود خلاءهای قانونی و عدم اجرای درست آن در همه حوزه‌ها امری طبیعی است، اما معلولان قشری از جامعه هستند که نیاز به حمایت دارند.

بحث شخصیت انسانی و حقوق شهروندی این افراد از یک سوی مطرح است از سوی دیگر دین و مذهب ما برای رسیدگی به افراد ضعیف و کم توان توصیه اکیدی داشته است و برای اجرای قوانین مربوط به این قشر از جامعه نیازی به ضمانت اجرایی نیست و همه برای اجرای این قانون باید همت داشته باشند، چرا که حمایت از معلولان به دین و ملیت خاصی اختصاص ندارد و این افراد باید از نظر قانونی و اخلاق مورد حمایت قرار گیرند.

فارس: برای وضع قانون مناسب با شرایط معلولان و توان دستگاه‌های اجرایی چه باید کرد؟

برای اینکه قانون حمایت از معلولان بتواند قابلیت اجرایی داشته باشد باید شناخت کامل از این جامعه هدف داشت، تا بتوان قانون اصولی و کارشناسی شده برای جامعه معلولان مصوب کرد و تنها به تصویب صرف یک قانون سطحی اکتفا نکرد و قوانینی اجرایی شود که سالیان سال مسائل این افراد را در برگیرد.

شایان ذکر است، قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب 6 دی‌ماه سال 1396 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بوده ولی پس از تأیید شورای نگهبان برای اجرایی شدن به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهد شد.

گفت‌وگو: سمیه محرمی

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول