اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

بهرام عظیمی:

صنعت انیمیشن ایران تجاری نیست/ ای کاش رئیس باشگاه فوتبال وارد انیمیشن نشود

بهرام عظیمی با حضور در برنامه «سینما دو» در گفتگو با حامد عنقا به ماجرای کارگردانی یک انیمیشن توسط مجید مجیدی اشاره کرد و از شرایط این صنعت در کشور سخن گفت.

صنعت انیمیشن ایران تجاری نیست/ ای کاش رئیس باشگاه فوتبال وارد انیمیشن نشود

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، برنامه «سینما دو» با اجرا و سردبیری حامد عنقا که این هفته به شکل ویژه به موضوع انیمیشن اختصاص داشت، با پخش آیتمی به پرویز پرستویی بازیگر محبوب سینما و تلویزیون تقدیم شد.
عنقا در ادامه خطاب به بهرام عظیمی که مهمان این قسمت بود، اظهار کرد: شما فیلم «تهران 1500» را به خاطر منویات درونی که داشتید، ساختید و امروز هم این اتفاقات می افتد. هرچقدر که دولت کمک کند، تا زمانی که این چرخه اقتصادی روی پای خودش نایستد، سره از ناسره تشخیص داده نمی شود. چه کاری باید انجام دهیم که به این چرخه اقتصادی برسیم؟
عظیمی پاسخ داد: من سرمایه را به خطر نینداختم و می دانستم کارم صد در صد فروش می کند. روزی که با آقای رادان و مهران مدیری صحبت کردم، گفتم اگر فقط طرفداران این دو نفر بیایند، فیلم بالای 2 میلیارد تومان می‌فروشد.
11 سال است دارند یک دقیقه انیمیشن می سازند!
وی با بیان اینکه حالا دورانی نیست که بخواهم از مدیریت انتقاد کنم که چرا به من پول نمی دهند، ادامه داد: در چهار پنج ماه اخیر من سه پیشنهاد سینمایی داشتم که برای یکی از آن ها تا به حال ششصد هزار یورو هزینه کرده؛ حدود 11 سال است که این انیمیشن ساخته می شود و از روز اول قرار نبود تمام شود! خودشان آن هزینه را اعلام کرده اند. گمان می کنم کل آن فیلم یک دقیقه است و اگر قرار باشد بعد از 11 سال اکران شود، تنها 1 دقیقه است. یک سری استوری برد و داستان هم دارد.
گفتم اگر مجید مجیدی انیمیشن کار کند، شدیدا اعتراض می‌کنم
این کارگردان انیمیشن یادآور شد: اول یک کارگردان دیگر قرار شد آن فیلم را کار کند و بعد صحبت از مجید مجیدی شد و او به کلی فیلمنامه را تغییر داد. من هم گفتم خدا شاهد است اگر آقای مجید مجیدی بخواهد از سینما بیاید و انیمیشن کار کند، من خودم تمام بچه های انیمیشن را جمع کرده و اعتراض بسیار شدیدی نسبت به این موضوع خواهیم داشت. چون این موضوع هیچ ربطی به یک کارگردان که سالها است دارد کار می سازد؛ سرمایه گذار خصوصی داشته، خودش پول گذاشته یا دولت هزینه کرده و... ندارد.
وی تصریح کرد: ما به ویژه افرادی که قبل از من بوده اند، پدرمان در عرصه انیمیشن درآمده است آن وقت یکدفعه یک نفر از سینمای زنده بیاید و برای ما انیمیشن بسازد؟
مقایسه مجید مجیدی و رابرت زمکیس
عظیمی در پاسخ به عنقا که اگر این حضور باعث کمک به صنعت انیمیشن و رونق آن شود چه اشکالی دارد و آن طرف دنیا هم این اتفاق مثلا با حضور کارگردانی مثل رابرت زمکیس می افتد، اذعان کرد: هیچ کمکی نمی شود. اگر قرار بود کمک کنند تا به حال کرده بودند. شما مجید مجیدی را با رابرت زمکیس مقایسه می کنید؟ ایشان یک کارگردان بسیار درجه یک اما آن آدم کمیک استریپ و طراحی را می شناسد و اصلا آن طرف دنیا در سبکهای مختلفی کار می کنند، اما در ایران که ما در به در دنبال کار انیمیشن هستیم، کارگردانی که تا به حال به او اینقدر بودجه داده اند و فیلمهای بسیار بسیار درجه یکی ساخته و افتخار سینمای ایران است برای چه باید بیاید انیمیشن کار کند؟ اصلا نمی تواند.
وی در پاسخ به اینکه آیا چنین رویکردی عجیب نیست و همین دیدگاه ها نیست که باعث شده صنعت انیمیشن ما رشد نکند، تصریح کرد: اصلا عجیب نیست و خیلی هم منطقی است. اگر آقای مجیدی می توانست کار می کرد و کار را به پایان می رساند، اما او نتوانست. در صحبت هایم گفتم به آدم هایی امثال من بودجه دادند و خرابکاری های خاص خود را کردیم، اما یکسری هستند که چوب ما را می خورند.
10 رفیق گردن کلفت در عرصه انیمیشن داشتم که از ایران رفتند
این کارگردان یادآور شد: من 10 رفیق در عرصه انیمیشن خیلی بزرگ دارم مثل حمید بهرامی، باروتیان، فاعذ علی دوستی که آدمهای گردن کلفتی در عرصه انیمیشن ایران بودند اما اکنون هیچکدام در ایران نیستند، چون حمایت نشدند. این ها جزو کسانی بودند که می توانستند یکی از 10 فیلم بزرگ انیمیشن ایران را بسازند، اما کسانی ساختند که فیلم های آن ها 10، 15 یا 50 میلیون فروش کرده است. چطور در جشنواره فیلم فجر از 30 تا فیلم باید 15 تای آنها را دور بریزیم، در انیمیشن هم تعدادی هستند که یکباره بعد از آهنگسازی، طراحی شخصیت یا داشتن آرشیو انیمیشن، سراغ کارگردانی آمدند. چرا؟ چون کارگردان بیشتر در چشم است!
عظیمی اظهار کرد: در مملکت ما هرکس بیشتر دیده شود، بیشتر دوست دارند شبیه آن شوند و کارگردانی کردن را به دلیل اینکه می رود و جایزه می گیرد، دوست دارند. ما جایی کار می کنیم که عوامل دیده نمی شوند و اگر در جایی کار می کردند که می دانستند که دیده و تشویق می شوند، همان جا می ماندند. همه دوست دارند جلو بیایند و کارگردان شوند.
ای کاش رئیس باشگاه فوتبال وارد انیمیشن نشود!
عنقا در ادامه گفت: شاید به جای اعطای مستقیم پول، اگر چنین زیرساخت هایی ایجاد شود، در بلند مدت بتوانیم به گروه ها دل ببندیم. مدتی قبل مجموعه ای به نام رایمون ایجاد شد که حرف و حدیث درباره آن زیاد بود؛ یعنی به جای اعطای مستقیم پول به فیلمساز آیا بهتر نیست در زیرساخت ها و ایجاد استودیوها سرمایه گذاری کنیم تا گروه های مختلف بتوانند از آن استفاده کنند؟
عظیمی با تأیید این مطلب گفت: به این شرط که مدیر مورد نظر بداند تا 6 ماه دیگر سرکار است و رئیس باشگاه فوتبال نباشد و وارد انیمشن شود. آدم ها در کار ما سر جای خودشان نیستند و متخصصان انیمیشن خیلی کم می دانند که آیا تا 6 ماه دیگر هستند یا خیر. به همین دلیل است که باید بودجه ای از جایی دریافت کرده و گلخانه ای کار کنیم. این حرف شما خیلی درست و اصولی است، اما نمی شود به آن عمل کرد و مدیریت ما درست نیست.
صنعت انیمیشن ما تجاری نیست
در ادامه، احمدرضا نوری مدیر مجموعه رایمون روی خط آمد و گفت: ما اولین مرکز فناوری های سخت و نرم انیمیشن هستیم. اتفاقا مدلی که ما کار کردیم، به شیوه مدنظر شما نزدیک است. به دلیل اینکه دوستان نگران تغییر هستند، بعد از راه اندازی، با سرمایه گذاری بخش خصوصی سهام خود را از مجموعه ها خارج می کنند و این یک روال طبیعی است. مشکل انیمیشن ما دوگانگی؛ یعنی تأثیرگذاری فرهنگی نسبت به اقتصادی است. دوستانی که سفارش می دهند و اتفاقا ما انیمیشنی ها را به آن سمت می برند، وقتی سراغ یک مدیر دولتی می روند، فورا از یک پروژه صحبت می کنند؛ یعنی می گویند به ما یک پروژه بدهید.
وی تصریح کرد: مشکل ما پروژه نیست بلکه پروسه است؛ یعنی اصلا ما تجاری نیستیم و باید تجارت ما اصلاح شود. کمک کنید تا سیستم درآمدزایی انیمیشن را اصلاح کنیم. مادامی که در سیستم انیمیشن خود دنبال پروژه برویم، دولت را تبدیل به متصدی کردیم. دولت هم در قالب مأموریتی که دارد روی همه چیز نظر می دهد و زمانی که مأموریت دولت از متولی به متصدی تبدیل شود، مسیر پروژه انیمیشن شما را تغییر می دهد. زمانی که وارد این فضا شویم، این فکر که تولیدی با هدف بازار انجام دهیم، اشتباه است.
وقتی جیبم خالی است دنبال پروژه می‌روم نه پروسه
عظیمی در ادامه در رابطه با این صحبت ها عنوان کرد: وقتی جیبم خالی باشد و به هر نحوی باید روزی خود را به دست آورم، نمی توانم دنبال پروسه و یک موضوع بلندمدت بروم، من می روم پروژه ام را می گیرم و یک نفر دیگر باید دنبال پروسه برود و چرا باید گردن من به عنوان کارگردان و تیم کاری ام بیفتد؟. حرف ایشان کاملا درست است، اما وظیفه من نیست.
انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول