اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

انرژی و همکاری‌های تجاری محور مذاکرات ترکمنستان و امارات

معاون وزیر خارجه ترکمنستان که در رأس یک هیأت عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به «ابوظبی» سفر کرده با مقامات اماراتی دیدار کرد.

انرژی و همکاری‌های تجاری محور مذاکرات ترکمنستان و امارات

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌آباد، «بردی‌نیاز میاتی‌اف» معاون وزیر خارجه ترکمنستان در سفر به «ابوظبی» با «شیخ‌عبدالله بن ‌زاید» وزیر خارجه امارات دیدار کرد.

براساس این گزارش، روند فعلی و دورنمای روابط و همکاری‌های دوجانبه بین «عشق آباد» و ابوظبی، راه‌های ارتقاء سرمایه گذاری و همکاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری به ویژه همکاری‌ها در حوزه انرژی، انرژی‌های تجدید پذیر، زیرساخت‌ها و نیز برخی مسائل منطقه‌ای و بین المللی مورد علاقه 2 طرف از مهمترین محورهای این مذاکرات اعلام شده است.

از سوی دیگر سفر معاون وزیر خارجه  ترکمنستان به ابوظبی در حالی است که «شیخ‌عبدالله بن ‌زاید» وزیر خارجه امارات متحده عربی ماه گذشته در رأس هیأت عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به منظور حضور در دومین اجلاس کمیته مشترک همکاری‌های اقتصادی بین 2 کشور که بعد از یک توقف 5 ساله برگزار شد، به ترکمنستان  سفر و با رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

عشق‏‌آباد و ابوظبی در اکتبر سال 1995 میلادی روابط دیپلماتیک خود را برقرار کرده و تا به حال 28 سند همکاری امضا کردند.

امارات که در سال‌های اخیر با حضور اقتصادی و تجاری خود در بازار ترکمنستان توانسته جایگاه نسبتا مناسبی برای خود پیدا کند، اکنون و با فعال سازی شرکت‌هایی از قبیل «دراگون اویل» «پتروفاک» در بازار این کشور سعی در سرمایه‌گذاری‌های نفتی در عشق آباد نیز دارد.

شرکت نفتی «دراگون اویل» امارات در سال‌های اخیر، جهت توسعه و بهره‌برداری از میادین نفت و گاز بخش ترکمنی دریای خزر، بالغ بر 5 میلیارد دلار  سرمایه‌گذاری کرده‌ است.

شرکت نفتی مذکور امارات در حال حاضر دارای 118 حلقه چاه در بخش ترکمنی دریای خزر است و میانگین تولید خالص در منطقه «چلکن» و «جیغالبیک» این کشور روزانه 96 هزار و ٧٠٠ بشکه می‌باشد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول