اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

باوجود تخلفات گسترده، سازمان محیط زیست در فریدونکنار تنها ۱۵ محیط بان دارد

مدیرکل دفتر نظارت بر شکار و صید سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه در منطقه پرتخلف فریدونکنار تنها ۱۵ محیط‌بان فعالند ،گفت: بسیاری از دام‌های هوایی و کرست امسال با کمک مردم و نیروی انتظامی جمع‌آوری شد.

باوجود تخلفات گسترده، سازمان محیط زیست در فریدونکنار تنها ۱۵ محیط بان دارد

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، سید علی ضیا مجری برنامه «فرمول یک» که یکشنبه‌شب میزبان علی تیموری، مدیرکل دفتر نظارت بر شکار و صید سازمان حفاظت از محیط زیست بود، جویای ماجرای دیده شدن یوزپلنگ در تهران پرسید و او پاسخ داد: با پیگیری‌های نیروی انتظامی کسی که این یوزپلنگ را بدون آگاهی یا با نیت خاص خریده، مشخص‌شده و یوزپلنگ تحویل سازمان محیط‌زیست داده‌شده است.

تیموری افزود: کمتر از 50 قلاده یوزپلنگ در کشور داریم و قلاده‌ای که توسط قاچاقچیان قاچاق شده ماده است. اگر قاچاقچیان گونه ماده را قاچاق کنند، خسارات زیادی را به طبیعت وارد می‌کند و منجر به انقراض آن می‌شود.

به گفته این مقام مسئول در بین گربه‌سانان این حیوان بیشتر در معرض خطر است. این‌گونه هر طعمه‌ای را نمی‌تواند شکار کند و به دلیل خشکی چشمه‌ها و نقش انسان‌ها در تخریب زیستگاه‌های او، خطر انقراض در کمین او است.


وی بابیان اینکه تجارت حیات‌وحش جزو رده‌های اول تا سوم سودآوری در دنیا است، ادامه داد: در سال 2009 حدود صد میلیارد یورو به‌صورت قانونی به اروپا تجارت حیوان شده است. میزان قاچاق حیوانات نیز 10 میلیارد یورو است. در کنوانسیون جهانی تجارت حیات‌وحش با عضویت 185 کشور، 16 هزار گونه در معرض انقراض ثبت شدند. این کنوانسیون نظم و انضباطی را در تجارت حیوانات ایجاد کرده اما همچنان قاچاق وجود دارد.


مدیرکل دفتر نظارت بر شکار و صید سازمان حفاظت از محیط زیست در پاسخ به سؤال مجری برنامه فرمول یک گفت: سمندر لرستانی با پیگیری سازمان محیط‌ زیست جزو گونه‌های در معرض خطر اعلام شد و کسی نمی‌تواند آن را از کشور خارج کند.

تیموری همچنین در پاسخ به اینکه برای حفاظت از جان محیط‌بانان چه تدبیری اندیشه شده، توضیح داد: درباره قانون حمایت از محیط‌بانان سازمان محیط‌ زیست لایحه حمایت از جنگل و محیط‌بانان را ارائه کردیم که امیدواریم تصویب شود.

در ادامه ضیا به این نکته اشاره کرد که برخی می‌گویند سالانه 4 و نیم میلیون پرنده وارد کشور می‌شود اما تنها 3 میلیون پرنده امکان خروج پیدا می‌کنند، از تیموری در این خصوص توضیح خواست و مدیرکل دفتر نظارت برشکار و صید سازمان حفاظت از محیط زیست بیان کرد: کنوانسیون حمایت از پرندگان مهاجر، درصدی اجازه می‌دهد تا مردم و جوامع محلی که شکار سنت قدیمی آن است، اجازه شکار داشته باشند و در روزهای خاص بتوانند شکار کنند.

وی تصریح کرد: اما در بعضی شهرستان‌ها مثل فریدون‌کنار افراد سودجویی هستند که با روش‌های غیرقانونی مثل شب دام‌ها یا تورهای هوایی پرندگان واردشده به تالاب و مناطق را به دام بیاندازند. شیوه‌هایی که صیاد هیچ تلاشی در آن‌ها نمی‌کند و غیرقانونی است. سازمان محیط‌ زیست هم در فریدون‌کنار 10، 15 محیط‌بان دارد، تعداد این افراد کم است و به‌صورت نوبتی کار می‌کنند.

تیموری بابیان اینکه محیط زیست متعلق به همه مردم ایران است و همه در حفاظت از آن دخیل هستند، ادامه داد: بسیاری از دام‌های هوایی و کرست امسال با کمک مردم و نیروی انتظامی جمع‌آوری شد و شاهد کاهش شکار غیرقانونی در این منطقه بوده‌ایم.

مدیرکل دفتر نظارت بر شکار و صید در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: بسیاری از کشورهای عربی علاقه‌مند به شکار هستند و از بازهای شکاری برای شکار هوبره استفاده می‌کنند. گونه‌های نادر باز و شاهین در معرض انقراض کشور ما به این کشورها قاچاق می‌شود که جریمه چنین کاری سه سال زندان است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه فضای کشور ازنظر علاقه به محیط زیست تغییر کرده و قضات نیز نسبت به این موضوع حساس شده‌اند، گفت: مگر انگیزه سازمان حفاظت از محیط زیست غیر از حفظ و نگهداری محیط‌زیست است؟ بحث واگذاری وظایف به مردم در قالب قرق‌های اختصاصی به‌صورت 5 ساله نیز چند وقتی است آغازشده است. ما به مردم امید و اعتماد داریم. قطعاً دل مردم، به‌ویژه بومی‌ها اگر بیشتر از مأموران محیط زیست برای آن نسوزد، کمتر نمی‌سوزد.

تیموری با اشاره به اینکه در استان‌های جنوبی خرس سیاه داریم اما تعداد آن‌ها خیلی کم است، خطاب به مردم بیان کرد: بسیاری از مردم در تهران در محل سکونت خود بعضی از گونه‌های حیات‌وحش که منشأ طبیعی دارد نگهداری می‌کنند. مردم باید مطلع باشند که فروشنده باید مجوز سازمان محیط زیست را داشته باشد در غیر این صورت کار او قاچاق است.

مدیرکل دفتر نظارت بر شکار و صید سازمان حفاظت از محیط زیست در پاسخ به ضیا درباره پلنگ ایرانی نیز گفت: یکی از گونه‌های بسیار ارزشمند کشور ما که در سطح آسیا نمونه آن پیدا نمی‌شود پلنگ ایرانی است که به لحاظ زیستگاه تعدد دارد به‌نحوی‌که در 30 استان کشور دیده‌شده است اما رو به تحلیل است. برنامه‌ای برای اجرا درباره پلنگ نوشته‌شده که یکی از موضوعات مهم آن تلفات پلنگ است، بیش از 160 قلاده طی یک سال تلف شدند که عموماً ناشی از شکارچیان متخلف و دامداران بوده است.

وی در پایان اعلام کرد: ما به دامداران امید می‌دهیم که اگر پلنگ ایرانی به دام شان ضربه بزند، بیمه پول آن‌ها را می‌دهد و بعضی شرکت‌های بیمه، داوطلبانه و بدون اینکه سازمان محیط‌ زیست حق بیمه‌ای پرداخت کند، پیش‌قدم شده‌اند.

 انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول