اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نشست احزاب کُرد در کرکوک در غیاب حزب «بارزانی»

احزاب سیاسی کُرد به استثنای حزب دموکراتیک کردستان در کرکوک، به منظور بررسی امکان تشکیل فهرستی واحد برای شرکت در انتخابات و چندین پرونده دیگر، نشست برگزار کردند.

نشست احزاب کُرد در کرکوک در غیاب حزب «بارزانی»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، احزاب سیاسی کردی، امروز (یکشنبه) در غیاب حزب دموکراتیک کردستان به ریاست «مسعود بارزانی» در دفتر سیاسی حزب اتحادیه میهنی کردستان در استان کرکوک،  نشستی برگزار کردند.

این دومین نشست این احزاب پس از عملیات دولت عراق در کرکوک، برای برقراری ثبات و امنیت در این استان، است.

به نوشته «بغداد الیوم»؛ در این نشست مسئله انتخاب نامزد برای استانداری کرکوک، فعالیت استانداری، پرونده انتخابات و امکان تشکیل فهرستی مشترک برای شرکت در آن بررسی شد.

«مسعود بارزانی» رئیس سابق منطقه کردستان، در اقدامی یکجانبه و در سایه مخالفت بغداد و حتی مخالفت دوستان اربیل در منطقه و خارج از آن، در 25 سپتامبر گذشته (2017) همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق را برگزار کرد. پیامدهای برگزاری این همه‌پرسی برای منطقه کردستان بسیار سنگین بود تا جایی که بسیاری از کارشناسان سیاسی، برگزاری این همه‌پرسی را خودکشی سیاسی بارزانی می‌دانند. 

برگزاری این همه‌پرسی، به تشدید اختلافات میان اربیل و بغداد، منجر شد و بغداد بر اساس قانون اساسی، اداره کنترل گذرگاه‌ها را از اربیل پس گرفت و تسلط خود بر مناطق مورد منازعه مثل کرکوک که سرشار از ذخایر نفتی است، تحکیم کرد.

بارزانی که در محاسباتش اشتباه کرده بود، از یک سو با واکنش بغداد مواجه شد که او را تحت فشار می‌گذاشت تا نتایج همه‌پرسی را ابطال کند و از سوی دیگر، با اعتراضات مردمی در منطقه کردستان که به شرایط معیشتی خود و فساد در این منطقه، معترض بودند، مواجه شد. احزاب سیاسی کُردی مخالف برگزاری همه‌پرسی نظیر جماعت اسلامی و گوران نیز در کنار مردم قرار گرفتند و از دولت خارج شدند و حزب اتحاد اسلامی نیز ابقای خود در دولت را مشروط کردند.

انتهای پیام/ص


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول