اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

گزارش فارس - بخش دوم

مطبوعات قطر و اردن «آشوب» ایران را چطور پوشش دادند؟؛ «نفوذ بهار آمریکایی به ایران؟»

مقایسه پوشش مطبوعات عربستان با قطر و اردن گویاست که بر خلاف گذشته، رسانه‌ برخی کشورهای عربی حاضر نیستند لزوما خط رسانه‌ای عربستان علیه دیگر کشورها را دنبال کنند؛ همزمان با ذوق‌زدگی مطبوعات سعودی از آشوب در ایران، روزنامه‌ای اردنی از «نفوذ بهار آمریکایی به ایران» سخن گفت.

مطبوعات قطر و اردن «آشوب» ایران را چطور پوشش دادند؟؛ «نفوذ بهار آمریکایی به ایران؟»

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس - گزارش اول از نوع پوشش مطبوعات عربی از اتفاقات اخیر در ایران نشان داد که رسانه‌های سعودی چطور این مسئله را بازتاب دادند. مقایسه آن با مطبوعات دو کشور قطر و اردن، بیانگر مسائل قابل توجهی است.

از زمان آغاز اعتراضات به اوضاع اقتصادی که سریعا به آشوب‌هایی با حمایت‌های خارجی در کشور تبدیل شد، رسانه‌های قطری بر خلاف رسانه‌های سعودی، به صورت کم‌رنگ‌تری به این آشوب‌ها پرداخته و بیشتر عناوین خبری و مطالب خود را به موضوعاتی همچون محاصره قطر از سوی چهار کشور عربی و تنش با عربستان سعودی اختصاص دادند.

طی یک هفته مربوط به آغاز اعتراض و آشوب در ایران، مطبوعات قطر از اختصاص صفحات نخست خود به آشوب‌ خودداری کرده و در صفحات داخلی خود با انتشار برخی اخبار کوتاه یا مقاله به موضوع پرداختند.

تفاوت سیاست پوشش خبری اتفاقات اخیر در رسانه‌های قطری با عربستانی به قدری بزرگ بود که شبکه الجزیره به عنوان نماد رسانه‌ای قطر، در چند روز اخیر، بشدت مورد نقد و حتی بی‌احترامی سعودی‌ها قرار گرفت.

در گزارش مطبوعات عربستان (+) اشاره شد که چهار روزنامه از دهها روزنامه سعودی، طی شش تا هفت روز مجموعا نزدیک به 400 خبر، تحلیل، کاریکاتور  منتشر کردند، یعنی بیش از 50 مطلب در هر روز و همچنین به ازای هر خبر، بیش از دو تحلیل یا یادداشت. اما شش روزنامه‌ قطری و اردنی در شش هفت روز مربوط به آشوب در ایران، مجموعا حدود 50 خبر و تحلیل منتشر کردند یعنی میانگین روزی هفت مطلب. 

مقایسه کنید روزی 50 مطلب در چهار روزنامه یک کشور (عربستان سعودی) و روزی هفت مطلب  در شش روزنامه دو کشور (قطر و اردن) را. تفاوت رویکرد را نیز در ادامه گزارش بخوانید؛ جایی که روزنامه‌های عربستان از آشوب در ایران شادمانه جشن گرفته‌اند (گزارش قبل در اینجا) و جایی دیگر مثل اردن که تحلیلگر آن از «نفوذ بهار آمریکایی در ایران» سخن می‌گوید. 

مطبوعات قطر

العرب:  

این روزنامه تا روز دوشنبه 11 دی هیچ مطلبی از حوادث ایران منتشر نکرد و در روز دوشنبه در صفحه بین‌الملل خود سه خبر از این حوادث با تیتر «تهران به اغتشاشگران هشدار داد» منتشر و با اشاره به کشته شدن دو نفر در آشوب‌ها و وارد آمدن خسارت به ساختمان‌های دولتی نوشت که «مسئولان ایران به تظاهرات‌کنندگان هشدار دادند که بهای (این آشوب) را پرداخت خواهند کرد».

این روزنامه همچنین به فیلتر تلگرام و اینستاگرام در ایران اشاره کرد و علاوه بر آن در تیتر دیگری به نقل از یک نویسنده و روزنامه‌‌نگار سعودی خطاب به سعودی‌ها نوشت : «ساکت بنشینید».

العرب در روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه (12، 13 و 14 دی) نیز سه خبر و سه تحلیل منتشر کرد و در مقاله روز چهارشنبه به قلم «ظافر محمد العجمی» در مقاله‌ای با تیتر «مراقب باشید ایران بحرانش را به خلیج‌ (فارس) منتقل نکند» مدعی شد که ایران هرگز در امر توسعه بُرد موشک‌های حوثی‌ها برای هدف قرار دادن ریاض، امارات، بحرین و کویت کوتاهی نخواهد کرد تا کشورهای حاشیه خلیج‌ (فارس) نیز وادار به پاسخ شوند و در آن صورت تهران به ملت خود وانمود خواهد کرد که تحت هجوم این کشورها قرار دارد.

الوطن 

روزنامه «الوطن» نیز طی یک هفته گذشته به انعکاس هفت خبر به طور متوسط روزی یک خبر از آشوب‌های تهران پرداخت و در خبر روز یکشنبه خود نوشت «علاوه بر تظاهرات هزاران نفری در حمایت از نظام ایران، حدود 50 تا 70 دانشجو نیز مقابل دانشگاه تهران تجمع کرده و شعارهای سیاسی سر دادند».

الوطن همچنین سخنان «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران را منتشر کرد که در آن به آشوبگران و قانون‌شکنان هشدار داده  و گفته بود که «امت ما با این اقلیتی که شعارهایی علیه قانون و اراده ملت سر می‌دهند و به مقدسات انقلاب اهانت می‌کنند، برخورد خواهد کرد».

این روزنامه روز پنج‌شنبه نیز با تیتر «تظاهرات حمایت از نظام در سراسر ایران» به انتشار خبری درباره مشارکت هزاران ایرانی در راهپیمایی حمایت از نظام ایران و محکومیت آشوب‌های چند روز گذشته پرداخت.

الشرق

روزنامه الشرق قطر نیز تا روز دوشنبه 11 دی هیچ خبری درباره آشوب‌های ایران منتشر نکرد و روز دوشنبه در خبری نوشت که «تظاهرات ایران وارد پنجمین روز شد و روحانی با هشدار درباره خشونت‌ها خواستار ایجاد فضای بیشتر برای انتقاد شد».

این روزنامه روز سه‌شنبه نیز یک خبر درباره کشته شدن 14 نفر در آشوب‌های ایران و محکومیت مداخله آمریکا از سوی تهران منتشر کرد.

مطبوعات اردن

آشوب‌های ایران در روزنامه‌های اردن نیز طی یک هفته گذشته انعکاس چندانی نداشت و این روزنامه‌ها سعی کردند بی‌طرفی در موضوع آشوب‌های ایران را حفظ کرده و احیانا به انتقاد از مداخله آمریکا در امور ایران بپردازند که نمونه‌های این مطالب در برخی روزنامه‌های پر تیراژ اردن آمده است.

الرأی

انعکاس خبر آشوب‌های ایران در روزنامه الرأی طی یک هفته در مجموع 8 خبر و 5 تحلیل است.

این روزنامه روز یکشنبه (10 دی) در مقاله‌ای به قلم «محمد خروب» تحت عنوان «اعتراضات ایران... بین تهران، واشنگتن و برخی اعراب» نوشت: «اعتراضات در ایران در رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای عربی و آمریکایی بازتاب‌های زیاد داشته و این رسانه‌ها سعی می‌کنند از اعتراضاتی که دارای بُعد اجتماعی و اقتصادی است بهره‌برداری سیاسی و خصمانه بکنند و از آن علیه نظام ایران استفاده کنند گویی که ایران دشمن درجه یک امت عربی است که شکست آن ضروری است».

نویسنده در ادامه اشاره می‌کند که مشکلات اقتصادی در ایران صحت دارد اما اوضاع اقتصادی خاورمیانه نیز دشوار است.

این روزنامه روز چهارشنبه نیز به قلم «محمد کعوش» با تیتر «بهار آمریکایی به ایران نفوذ کرده است» اتفاقات ایران را به آمریکا مرتبط دانست و نوشت « با وجود سرما در خاورمیانه اما فضاهای سیاسی و امنیتی داغ و ملتهب است و بادهای «بهار آمریکایی» در ایران وزیدن گرفته و به قلب پایتخت رسیده؛ بادهایی که با نام اصلاحات، آزادی، دموکراسی و اعتراضات به وضعیت اقتصادی و اجتماعی شروع شد، همان شعارهایی که تحت عنوان «بهار عربی» در بسیاری از پایتخت‌های کشورهای عربی آغاز و با حمایت‌های خارجی به جنگ داخلی تبدیل شد».

الغد

روزنامه الغد اردن نیز در یک هفته گذشته فقط 10 خبر و یک تحلیل با موضوع ایران و آشوب‌های آن منتشر کرد و روز چهارشنبه با اشاره به استمرار تظاهرات در ایران برای ششمین روز متوالی به نقل از «عدنان طبطبائی» تحلیلگر امور ایران و رئیس شورای اداری مرکز تحقیقات «کاربو» در آلمان نوشت که «هر قدر که خشونت‌ها افزایش یابد، اعتراضات با سرعت به پایان خود نزدیک‌تر خواهد شد».

الدستور

روزنامه الدستور اردن نیز طی شش هفت روز، در مجموع حدود 10 خبر و یک تحلیل از اغتشاشات منتشر کرد.

روز یکشنبه در خبری درباره تظاهرات ایران برای چهارمین روز متوالی نوشت که مسئولان ایران تهدید کرده‌اند آشوبگران بهای (آشوب) را پرداخت خواهند کرد.

پایان بخش دوم

انتهای پیام/ص


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس


 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول