اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پنس: این بار، آمریکا در برابر اعتراضات ایران ساکت نمی‌نشیند

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن حمایت از فتنه ۸۸ در ایران گفت «این بار آمریکا در برابر اعتراضات ساکت نخواهد نشست».

پنس: این بار، آمریکا در برابر اعتراضات ایران ساکت نمی‌نشیند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در یادداشتی برای روزنامه «واشنگتن‌پست» ضمن حمایت از فتنه 88 در ایران گفته است که «این بار آمریکا ساکت نخواهد نشست».

وی در این یادداشت نوشته است: «حدود هشت سال و نیم پیش، آمریکایی‌ها شاهد به پاخاستن مردم ایران برای احقاق حق آزادی‌شان بودند. در «انقلاب سبز»، میلیون‌ها زن و مردم جوان شجاع خیابان‌های ترهان، تبریز، قزوین و کرج و آنچه به نظر می‌رسید تمام شهرها و روستاهای ایران باشد، به خیابان‌ها آمده بودند. آنها، انتخابات دروغین و جعلی را محکوم کردند و روزها می‌گذشت و این افراد از آیت‌الله های انتخاب نشده درخواست می‌کردند تا به دهه‌ها سرکوبگری خود پایان داده و چنگال آهنین خود را از گلوی ایران و مردم این کشور بردارند.»

این یادداشت می‌افزاید: «آن معترضان شجاع از رهبر جهان آزاد درخواست حمایت کردند. اما همانطور که من به عنوان عضو کنگره (در آن زمان) شاهد آن بودم، رئیس‌جمهور آمریکا سکوت اختیار کرد. در جریان اعتراضات و تلاش‌های بی‌رحمانه رژیم ایران برای سرکوب آنها، رئیس‌جمهور باراک اوباما مکررا موفق نشد تا همبستگی آمریکا با معترضان ایران را اعلام کند. به عنوان یک عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، من این انفعال را نوعی سلب مسئولیت رهبری آمریکا تلقی کردم».

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه این یادداشت نوشته است: «آمریکا مدت‌های طولانی در کنار کسانی که آرزوی آزادی و آینده‌ای روشن‌تر داشتند، ایستاده اما رئیس‌جمهور وقت آمریکا ایستادن در کنار مردم سربلندی که به دنبال فرار از زیر بار سنگین دیکتاتوری بودند را رد کرد. در عین حال، آمریکا نتوانست با دولت اصلی حامی تروریسم مقابله کند- اشتباهی که امنیت و ایمنی مردم آمریکا و متحدان ما را به خطر انداخته است».

پنس ادامه داد: «تصمیم دولت گذشته آمریکا برای انفعال در این جریان، در نهایت سران ظالم ایران را تشویق کرد تا مخالفان را سرکوب کنند. انقلاب سبز به طرز بی‌رحمانه‌ای خاموش شد و سکوت مرگبار در خیابان‌های ایران با سکوت گوش‌خراش کاخ سفید همخوانی عجیبی داشت. تا به امروزف بسیاری از ایرانی‌ها آمریکا را به خاطر رها کردن آنها در زمانی که نیازمندش بودند، مقصر می‌دانند. امروز، مردم ایران یک بار دیگر به پاخاسته‌اند تا آزادی و فرصت را درخواست کنند و آمریکا به رهبری رئیس‌جمهور ترامپ در کنار آنها ایستاده است. این بار ما ساکت نخواهیم بود.»

وی افزود: «ماهها قبل از آغاز اعتراضات در ایران، رئیس‌جمهور آمریکا پیش بینی کرده بود که روزهای در قدرت بودن رژیم ایران به شمارش خواهد افتاد. وی در سخنرانی ماه سپتامبر در سازمان ملل گفت که مردم ایران تغییر می‌خواهند و مردم ایران همان چیزی هستند که رهبران این کشور از آن می‌ترسند. درست همانند رئیس‌جمهوری دیگر که پیش‌بینی‌های مشابهی درباره جماهیر شوروی داشت. رئیس‌جمهور در آن زمان به تمسخر گرفته شد».

این یادداشت ادامه می‌دهد: «این کلمات درست‌تر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد. در حالی که رئیس‌جمهور قبلی آمریکا در سال 2009 ساکت نشست، ترامپ به سرعت، حمایت قاطع آمریکا را به مردم ایران اعلام کرد. وی همچنین به ارائه کمک در روزهای آتی نیز متعهد است. علاوه براین، رئیس‌جمهور آمریکا توافق هسته‌ای دولت قبلی با ایران را نیز تأیید نکرده است؛ توافقی که خزانه رژیم ایران را با دهها میلیون دلار پر کرد؛ پول‌هایی که رژیم ایران برای سرکوب مردمش و حمایت از تروریسم در سراسر جهان استفاده می‌کند. ما قبلا نیز تحریم‌های جدیدی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران وضع کرده‌ایم و رئیس‌جمهور در حال بررسی اقدامات بیشتر برای مجازات رژیم ایران به خاطر رفتار خصمانه‌اش و حمله به شروندان ایرانی است».

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در بخش پایانی این یادداشت نوشته است: «آمریکا به وضوح و به دور از ابهام سخن گفته است. متأسفانه بسیاری از شرکای اروپایی ما، در کنار سازمان ملل، موفق نشدند نظرات صریح خود را درباره بحران رو به رشد در ایران ابراز کنند. حالا زمان آن سات که آنها به پا خیزند. سرکوب انقلاب سبز در سال 2009، هزینه سنگین سکوت را نشان داد. رئیس‌جمهور آمریکا و من از رهبران کشورهای آزادی‌دوست در سراسر جهان می‌خواهیم که دیکتاتورهای انتخاب نشده ایران را محکوم کرده و از حق مسلم مردم ایران برای ترسیم آینده‌شان و تعیین سرنوشت خود دفاع کنند».

پنس در پایان این یادداشت مدعی شد: «رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که رژیم‌های ظالم برای همیشه دوام نخواهند آورد و دولت ما به حمایت از معترضان در تلاش برای درخواست آزادی و پایان دادن به اقدامات بی‌ثبات کننده و خطرناک سران ایران در داخل و خارج از این کشور ادامه خواهد داد. ما در کنار مردم سربلند ایران خواهیم ایستاد چرا که این اقدام درست است و رژیم تهران صلح و امنیت در جهان را تهدیدی می‌کند. این ماهیت اصلی رهبری آمریکا است و همانطور که مردم ایران نیز حال می‌دانند، آمریکا در عرصه بین‌المللی و تلاش برای برقراری آزادی، یک بار دیگر هدایت جهان را عهده‌دار شده است».

انتهای پیام/.


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول