اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

جانباز حماسه 12 دی گنبدکاووس:

مسوولان در ثبت ملی حماسه 12 دی کوتاهی کردند/ گنبدکاووس مرکز انقلاب و فعالیت‌های انقلابی بود/ مکبر نمازجماعت آیت‌الله مدنی در گنبدکاووس بودم

جانباز حماسه 12 دی شهرستان گنبدکاووس با انتقاد از عدم ثبت ملی حماسه 12 دی شهرستان گنبدکاووس، گفت: مسوولان در ثبت ملی حماسه 12 دی گنبدکاووس کوتاهی کردند.

مسوولان در ثبت ملی حماسه 12 دی کوتاهی کردند/ گنبدکاووس مرکز انقلاب و فعالیت‌های انقلابی بود/ مکبر نمازجماعت آیت‌الله مدنی در گنبدکاووس بودم

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، علی‌اصغر عباسی صبح امروز در میزگرد تخصصی «12 دی، روز شهرستان گنبدکاووس» که با حضور جمعی از نخبگان، فرهیختگان و مدیران شهرستان گنبدکاووس برگزار شد با اشاره به اینکه متاسفانه مسوولان شهرستان گنبدکاووس در ثبت روز 12 دی و حماسه بزرگ آن کوتاهی کردند، اظهار کرد: بر خلاف مسوولان و نخبگان شهرستان گنبدکاووس مسوولان شهرستان گالیکش توانسته‌اند این روز را تنها به دلیل آنکه محل شهادت جوانان گنبدی در آن شهر بوده به نام خود ثبت کنند.

وی با بیان اینکه در کنار این ثبت تاریخی و ملی ما انتظار داشتیم در طی این حدود 40 سال گذشتن از این حادثه یک مستند خوب در این حوزه ساخته می‌شد، افزود: متاسفانه حتی رسانه‌های جمعی نیز با فشار و سختی بسیاری که ما جانبازان این حادثه و خانواده‌های شهدا بر آنها وارد می‌کنیم مطالب و تصاویری را از این حادثه پخش می‌کنند.

جانباز حماسه 12 دی شهرستان گنبدکاووس با تاکید بر اینکه از همه دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و شورای شهر، بنیاد شهید و فرمانداری گلایه دارم، خاطرنشان کرد: در طی این سال‌ها تنها چندین‌بار ناحیه مقاومت بسیج سپاه و برخی اوقات بنیاد شهید که با گلایه‌های خانواده‌های شهدای 12 دی تحریک شده بود سمت ما آمدند و اقداماتی را انجام دادند.

عباسی با اشاره به اینکه متاسفانه شهرستان‌های دیگر حماسه 12 دی را به نام خود ثبت کرده و بودجه آن را می‌گیرند، ادامه داد: من خودم صدا و سیما را به گالیکش بردم و صحنه‌های حادثه خونین آن روز را برایشان تشریح کردم اما حتی یک‌بار از ما جانبازان این حادثه در مراسمات گالیکش دعوت نشد.

وی با بیان اینکه در زمان مبارزات انقلابی محله ترک‌آباد گنبدکاووس به انقلابی‌گری و تجمع نیروهای انقلاب معروف بود، تصریح کرد: محله ما و مسجد محل دژ مستحکمی در برابر ساواک و ژاندارمری بود که حتی جرات نزدیک شدن به آن را نداشتند.

جانباز حماسه 12 دی شهرستان گنبدکاووس ساخت دینامیت و نارنجک را یکی از اقدامات جوانان محله ترک‌آباد گنبدکاووس در زمان مبارزات علیه رژیم منحوس شاهنشاهی دانست و گفت: ساواک و نیروهای رژیم با توطئه‌ای از قبل تعیین شده خبر حمله به مردم مظلوم گالیکش را به گوش ما رساندند زیرا می‌دانستند که ما برای کمک به این عزیزان به گالیکش می‌رویم و می‌توانند در مسیر رفت یا برگشت نقشه شوم خود را اجرایی کنند.

عباسی با تاکید بر اینکه در آن روزها سربازانی که از ارتش و نیروهای نظامی فرار می‌کردند تا به صف مردم بپیوند اسلحه‌های خود را به ما تحویل می‌دادند، اضافه کرد: ما اسلحه‌ها را در مسجد و یا خانه‌های تیمی پنهان می‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه ما در زمانی که دوره دبیرستان را در مدرسه شریعتی گنبدکاووس می‌گذراندیم پس از تعطیلی مدرسه به جمع تظاهر کنندگان و شعاردهندگان اضافه می‌شدیم، افزود: بیشتر شعارهای نوشته شده بر روی دیوار شهر را من به همراه شهید شیاوش ناصری و شهید عباس فرقانی می‌نوشتیم و ماه‌ها و سالها ماموران رژیم سفاک پهلوی به دنبال ما می‌گشتند و موفق به پیدا کردن نویسندگان شعارها نمی‌شدند.

جانباز حماسه 12 دی شهرستان گنبدکاووس با بیان اینکه متاسفانه به علت برخی رخدادهای در ابتدای انقلاب در گنبدکاووس که موجب ایجاد جنگ در این منطقه شد برخی اینجا را مرکز ضد انقلاب در آن زمان تصور می‌کردند، خاطرنشان کرد: گنبدکاووس اتفاقا مرکز انقلاب اسلامی بوده و هست و تاریخ این شهرستان سرشار از رشادت و دلیری مردمانی دارد که جان خود را برای انقلاب فدا می‌کردند.

عباسی با تاکید بر اینکه گنبدکاووس محل حضور و مبارزات شهید آیت‌الله مدنی بود که اتفاقا بنده خودم تکبیرگوی ایشان در نماز جماعت مسجد محل بودم، ادامه داد: یادم هست که در آن زمان بعد از اتمام نماز افرادی ایشان را تا منزل تعقیب می‌کردند و در جلسات سخنرانی نیز افراد ناشناس از سخنان ایشان گزارشاتی را تهیه می‌کردند که بعدها مشخص شد اعضای ساواک بودند.

گفتنی است این میزگرد تخصصی به همت بنیاد فرهنگی طهورا و همکاری مدیریت فرهنگی اجتماعی سپاه، فرمانداری ویژه، خبرگزاری فارس، سایت‌های قابوسنامه و جرجان خبر و دفتر شهرستانی سازمان فضای مجازی سراج و بسیج رسانه شهرستان گنبدکاووس برگزار شد.

انتهای پیام/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول