اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

مدیر گروه برنامه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

پژوهشگاه به دنبال حضور در عرصه‌های بین‌المللی است/ بودجه‌مان در نسبت سایر نهادهای هم‌نوع اندک است

مدیرگروه برنامه‌ریزی و بودجه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در برنامه پنج ساله آینده پژوهشگاه قرار است 75 درصد در جهان اسلام و 25 درصد در عرصه بین‌الملل فعال شویم که در حوزه جهان اسلام در سه حیطه نشر، برگزاری همایش و گفت‌وگو فعالیت خواهیم داشت.

پژوهشگاه به دنبال حضور در عرصه‌های بین‌المللی است/ بودجه‌مان در نسبت سایر نهادهای هم‌نوع اندک است

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، محمد پزشکی مدیرگروه برنامه‌ریزی و بودجه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به سه هدف سازمان متبوعش گفت: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سه هدف عمده دارد که شامل تدریس علوم اسلامی، اسلامی‌سازی علوم انسانی و همچنین تعمیق ایمان دینی جامعه است.

پزشکی با بیان اینکه فعالیت پژوهشگاه بیشتر در حوزه ملی بوده است، گفت: در این اثنا از حوزه بین‌الملل هم غافل نبودیم، به گونه‌ای که در برنامه پنج ساله آینده پژوهشگاه قرار است 75 درصد در جهان اسلام و 25 درصد در عرصه بین‌الملل فعال شویم که در حوزه جهان اسلام در سه حیطه نشر، برگزاری همایش و گفت‌وگو فعالیت خواهیم داشت.

وی با اشاره به ترجمه 64 کتاب عربی از سوی پژوهشگاه افزود: تا کنون به صورت سالانه یا دوره‌ای همایش‌هایی را برگزار کردیم که «گفت‌وگوهای ایران و جهان عرب» در قم و نجف، برگزاری نشست «اسلام و دموکراسی» در ترکیه از جمله آن‌ها است.

مدیرگروه برنامه‌ریزی و بودجه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: در کشور سوئیس هم گفت‌گوهای آزاد دولت مرکزی با شیعیان این کشور با همکاری مؤسسه امام علی(ع) در این کشور برگزار می‌شود یا حضور در دانشگاه لوگانو این کشور با ایجاد کرسی اسلام‌شناسی و مجوز برگزاری چهار نشست آزاد در سال 2018 از دیگر برنامه‌های آتی این پژوهشگاه است.

وی همچنین از برگزاری جلسات فلسفه مضاف در مرکز مطالعات اسلامی روسیه با همکاری بنیاد مطالعات روسیه و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو خبر داد و درباره میزان فعالیت پژوهشگاه در تولید علوم انسانی اسلامی گفت: در حوزه داخلی به اندازه دیگر مؤسسات فعال بودیم، یعنی از نظر حوزه نشر، برگزاری همایش به لحاظ کمی و عددی همپای دیگر مؤسسات بوده‌ایم.

پزشکی بیان داشت: اما اینکه ضریب نفوذ ما چقدر بوده است،‌ بر می‌گردد به آماری که ISI ارائه می‌دهد، متأسفانه یکی از ضعف‌هایی که ما داریم این است که نتوانسته‌ایم فعالیت‌های خود را نشان دهیم، در عرصه بین‌المللی هم هنوز علوم انسانی اسلامی جا نیفتاده است، بنابراین باید دنبال این باشیم که یک احساس نیاز ایجاد کنیم، این کار نیازمند کار مقدماتی و برگزاری نشست‌های گوناگون است، البته در عرصه بین‌المللی هیچ نهاد داخلی همانند ما فعالیت نداشته است.

وی با بیان اینکه بودجه سازمان متبوعش در قبال مراکز دولتی همنوع بسیار اندک است، گفت: در مجموع دفاتر پژوهشگاه در قم، اصفهان و مشهد، 200 نفر کارمند، 99 نفر هیأت علمی و 40 نفر پژوهشگر و هیأت علمی مدعو فعالیت می‌کنند که بیش از 300 نفر می‌شوند.

به گزارش فارس، علاقه‌مندان می‌توانند آثار تولیدی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از اینجا و طرح‌های پژوهشی انجام شده را اینجا مشاهده کنند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول