به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشقآباد، راه آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان افق روشنی در زمینه بهرهبرداری از ظرفیتهای ترانزیتی و موقیعت جغرافیایی ترکمنستان در منطقه و دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به خلیج فارس و آبهای آزاد ایجاد میکند.
بر اساس این گزارش مسیر جدید، بهترین فرصت برای دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به خلیج فارس و از طریق آن به اقیانوس هند میباشد.
راه آهن قزاقستان- ترکمنستان- ایران که در دسامبر سال 2014 میلادی اجرایی شده و مسیر سفر تا «مشهد» را به طور قابل ملاحظهای کاهش و میزان حمل و نقل و ترانزیت کالا را چندین برابر افزایش داد.
علاوه بر این در نظر است که با راه آهن مورد بحث، در حمل بار از اروپا به آسیای مرکزی، جنوبی و خاورمیانه، یک دالان حمل و نقل و ترانزیتی با هزینه کم و سریع تشکیل شود.
شبکه راه آهن جدید به توسعه تجارت بین کشورهای منطقه نیز یاری خواهد رساند.
به وسیله راه آهن مذکور که احداث آن با امضای قراردادی بین ایران، قزاقستان و ترکمنستان در سال ۲۰۰۷ آغاز شد، سالانه ۳ الی ۵ میلیون تن بار ترانزیت خواهد شد. انتظار میرود این رقم در دورههای بعد به ۱۰ - ۱۲ میلیون تن در سال افزایش یابد.
این راه آهن در اوائل دسامبر سال 2014 میلادی با حضور رؤسای جمهور 3 کشور افتتاح شد. 85 کیلومتر از این خط راه آهن در خاک ایران، 700 کیلومتر در ترکمنستان و 140 کیلومتر در قزاقستان واقع شده است.
این خط آهن کشور قزاقستان را به ترکمنستان متصل کرده و پس از عبور از «گرگان» به سمت جنوب ایران یعنی خلیج فارس و آبهای آزاد حرکت میکند.
موافقتنامه اولیه احداث این خط آهن در اردیبهشت 1386 در شهر «ترکمنباشی» بین رؤسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان به امضا رسید.
انتهای پیام/ح