اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

معاون استاندار گلستان:

12 دی نقطه عطف تاریخ ایثار و شهادت در گنبدکاووس است

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس با اشاره به حماسه تاریخی جوانان گنبدی در 12 دی 57، گفت: 12 دی نقطه عطف تاریخ ایثار و شهادت در گنبدکاووس است.

12 دی نقطه عطف تاریخ ایثار و شهادت در گنبدکاووس است

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، عبدالقدیر کریمی صبح امروز در جلسه هماهنگی برگزاری مراسمات بزرگداشت 12 دی ماه که در سالن جلسات فرمانداری ویژه شهرستان گنبدکاووس برگزار شد با اشاره به اهمیت بزرگداشت این روز تاریخی و مهم در این شهرستان، اظهار کرد: همه مردم و مدیران باید برای برگزاری باشکوه و پرشور مراسمات این روز تلاش کرده و از هیچ تلاشی برای اعتلای این مراسمات فروگذار نکنند.

وی با بیان اینکه این روز بزرگ و برجسته باید به عنوان یک روز مهم در تاریخ ثبت شود، افزود: در این روز بزرگ جمعی از بهترین جوانان شهر گنبدکاووس برای کمک و یاری به مردم مظلوم گالیکش عازم این شهر می‌شوند که در نهایت به دست عوامل و نیروهای رژیم منحوس شاهنشاهی به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس از احداث المان شهدای حماسه 12 دی سال 1357 این شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: در سطح شهرستان گنبدکاووس، فعالیت‌های زیادی در جهت ارزش‌گذاری شهدا صورت گرفته، اما المان شهدای 12 دی می‌تواند، این روز و قیام را برای گنبدکاووس شاخص کند و پیشنهاد می‌شود برای ساخت این المان از هنرمندان برجسته کمک شود.

کریمی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی باید از این فرصت بزرگ برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استفاده کنند، ادامه داد: این روز می‌تواند به نقطه عطفی برای تحول تاریخی شهرستان گنبدکاووس در حوزه ایثار و شهادت تبدیل شود.

شهیدان والامقام علیرضا قزلسفلو، بشیر مهدی‌زاده، عباس فرقانی، نریمان نظری، سیاوش ناصری، محمود پیری و صفرعلی گلستانی در روز 12 دی 1357 هنگامی که خبر حمله مزدوران رژیم شاهنشاهی به مردم شریف گالیکش را شنیدند بلافاصله به کمک مردم این شهر شتافتند که این امر سبب عقب نشینی مزدوران شاه شد.

جوانان گنبدی که با اطمینان از پایان یافتن واقعه گالیکش، سوار بر خودروها در حال بازگشت به شهر خود بودند، نیروهای ژاندارمری گالیکش در ورودی این شهر آنان را متوقف و مورد ضرب و شتم قرار دادند و با صدور فرمان ناگهانی شلیک، تعدادی از آنان را شهید و تعدادی دیگر را نیز زخمی کردند.

انتهای پیام/30/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول