اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

مطالعات مرکز تحقیقات مجلس متمرکز بر واقعیت‌های جامعه است

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: تجربه مهم و کم‌نظیر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس این است که مطالعات خود را به جای شکل‌دادن به صورت انتزاعی در فضای مجازی به واقعیت‌های موجود بر روی زمین به انجام می‌رساند.

مطالعات مرکز تحقیقات مجلس متمرکز بر واقعیت‌های جامعه است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد مبلغی در سخنانی به مناسبت هفته پژوهش خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس می‌کوشد تجربه کلان فقهی را به سمت قانون بکشاند.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز از یک‌طرف باید پاسخگوی مطالبات و طرح‌ها و لوایح ارسالی از سوی مجلس شورای اسلامی باشد و از سوی دیگر، باید بکوشد شیوه و ادبیات فقه ناظر به قانون - که مسبوق به سابقه نیست- را تولید کند.

مبلغی با اشاره به سومین کنفرانس بین‌المللی فقه، قانون و واقعیت‌های اجتماعی در روزهای نهم و دهم اسفندماه سال جاری در قم گفت: با توجه به اینکه بخشی از واقعیت‌های اجتماعی، آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها فرهنگی است، فرصت باقی مانده تا زمان کنفرانس را برای طرح فقه فرهنگی مغتنم می‌شمریم.

وی گفت: بعد از انقلاب اسلامی در حوزه فقه پژوهشی و اجتهادی دو تحول مهم و جدی رخ داد که یکی طرح موضوع شناسی در اجتهاد نسبت به مسائل جدید و دیگری طرح فقه تخصصی یعنی شاخه زدن‌های فقهی و ایجاد رشته‌های فقهی بود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه هر دو تحول اکنون در مراحل اولیه و نخستین قرار دارد، گفت: با وجود آن که ادبیات زیادی به مسئله فقه تخصصی معطوف شده و حتی برخی مؤسسات آموزشی و پژوهشی نیز به سمت فقه‌های مضاف رفته‌اند، ولی این مسئله هنوز آن گونه که باید، پا نگرفته است و نتایجی ملموسی را به بازار زندگی ارسال نکرده است.

وی ادامه داد: علت این نهادینه نشد آن است که رشته‌ها و شاخه زدن‌های فقهی را بر اساس معیاری علمی، دقیق و از پیش تعریف شده به انجام نرسانده‌ایم و تعریف دقیقی را از موضوع شناسی ارائه نکرده‌ایم.

مبلغی گفت: این دو تحول یعنی موضوع شناسی در اجتهاد و فقه تخصصی در مورد تقنین هم قابل طرح و اعمال است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه تا به حال موضوع شناسی عالمانه و دقیقی نسبت به قانون به مثابه یک موضوع انجام نگرفته است، گفت: در این موضوع شناسی باید رابطه پیچیده قانون با جامعه و فرهنگ روشن شود وگرنه فقیه نمی‌تواند فقه خود را به قانون، تزریق کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: بسیاری از ما چون موضوع‌شناسی دقیق، علمی و عالمانه‌ای نسبت به تقنین به عنوان یک موضوع انجام نداده‌ایم، گاه نگاهی ساده، پیش افتاده و عادی به قانون می‌اندازیم.

وی گفت: اگر فقه بخواهد بر بال قانون بنشیند تا به لایه‌لایه و جزء جزء جامعه رسوخ کند باید با قانون و طبیعت و مؤلفه‌های آن کنار بیاید نه آن که از آن عبور کند یا آن را خوب نشناسد.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول