اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

فارس گزارش می‌دهد

شیر مادر نخستین منبع پروبیوتیک

شیر مادر نخستین منبع پروبیوتیک که موجب از بین رفتن باکتری‌های بیماری‌زا شده و تاثیر سلامت بخش دارد.

شیر مادر نخستین منبع پروبیوتیک

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج،  شیر مادر بهترین و مقوی‌ترین غذا برای کودک است زیرا از شیره جان مادر تراوش می‌کند و نوزاد تازه به دنیا آمده را چنان قوت می‌دهد که از ابتلاء به بسیاری بیماری‌ها در بزرگسالی را می‌کاهد.

در دین اسلام شیردهی به نوزادان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در چندین جای قرآن کریم به آن اشاره شده است، در آیه 14 سوره مبارکه لقمان دوران شیردهی به کودک، دو سال تمام ذکر شده است.

قرآن کریم می‌فرماید: و وصینا الانسان بوالدیه حملته امه وهنا علی وهن وفصاله فی عامین ان اشکر لی ولوالدیک الی المصیر.

در حدیثی دیگر از پیامبر بزرگوار اسلام (ص) آمده است «برای کودک شیری بهتر از شیر مادر نیست».

پژوهشگران معتقدند: شیردهی هم برای مادر هم برای نوزاد مفید است و اثرات مثبت آن حتی در دوران کودکی نیز دیده می‌شود.

کارشناسان فنلاندی در پژوهش‌های خود دریافتند که شیر مادر نخستین منبع پروبیوتیک که موجب از بین رفتن باکتری‌های بیماری زا شده و تاثیر سلامت بخش دارد.

افزایش ضریب هوشی و میزان مقاومت در برابر سرماخوردگی، داشتن دندان‌هایی بهتر و کاهش خطر آسیب‌هایی مانند سندروم مرگ ناگهانی، مصون شدن در برابر سرطان خون، بیماری قند نوزادی، چاقی در بزرگسالی، آسم اگزما و ناهنجاری‌های روحی از تاثیرات تغذیه مثبت با شیر مادر است.

سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند در 6 ماه نخست نوزاد تنها از شیر مادر تغذیه کند و اگر آمادگی داشت کم کم مواد جامد به خوراک او افزوده شود همچنین توصیه کرده است تا سن 2 سالگی نیز به نوزاد به عنوان یک خوراک تکمیلی شیر داده شود، اما ادامه شیردهی بیش از 2 سال به خواست نوزاد و مادر بستگی دارد.

کارشناس سلامت خانواده مرکز بهداشت سنندج در این باره می‌گوید: تغذیه با شیر مادر از ابتلاء بسیاری بیماری‌ها مانند گوارشی، تنفسی، آلرژی مشکلات کلیوی کودکان می‌کاهد.

شکوفه ناصری افزود: تغذیه با شیر مادر از بروز چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و چربی خون در بزرگسالی پیشگیری می‌کند.

وی اظهارکرد: در همین راستا شیر مادر در ساعات اولیه پس از زایمان بهترین ماده برای محافظت نوزارد در برابر بیماری های عفونی است.

وی با اشاره به اینکه تغذیه نوزاد با شیر مادر از احتمال ابتلا ء به بسیاری عفونت‌ها گوارش و تنفسی تا حد زیادی می‌کاهد افزود: تغذیه با شیر مادر بروز انواع آلرژی در نوزادان را کاهش می‌دهد.

وی اظهارکرد: تغذیه با شیر مادر نقش مهمی در رشد و تکامل کودک و تقویت سیستم ایمنی نوزاد دارد.

ناصری افزود: به دلیل وجود آب کافی در شیر مادر تشنگی نوزاد رفع می‌شود و نیازی نیست به نوزاد آب داده شود و به دلیل هضم آسان و مقوی برای شیرخوار بسیار مناسب همچنین میزان سدیم و پروتئین شیرمادر به حدی است که به کلیه‌های نوزاد که هنوز کامل نشده صدمه نمی‌زند.

وی شیر مادر را عاری از هرگونه آلودگی و میکروب دانست و افزود: به دلیل داشتن درجه حرارت مناسب این منبع غذایی به سهولت در دسترس کودک قرار دارد.

وی جذب کلسیم شیر مادر بسیار مناسب مطلوب ارزیابی کرد و گفت: کمبود کلسیم در کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند کمتر دیده می‌شود.

وی ادامه داد: افزون بر اینکه تغذیه با شیر مادر غذای مورد نیاز کودک را تامین می‌کند روابط عاطفی و روانی مادر و کودک را تقویت می‌کند.

امروز ثابت شده که تحریکات حسی، مانند تماس پوست با پوست، چشم در چشم و زمزمه‌های مادرانه احساس دوست داشتن و ارزش نهادن را در کودک ایجاد می‌کند.

شیر دادن مادر به کودک منجر به تقویت ارتباطات انسانی سالم، امنیت روانی و اجتماعی و مهارت‌های اجتماعی کودک می‌شود همچنین خشنونت، کجروی و طلاق در بزرگسالی کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول