اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان:

به زودی از هر 3 نفر ایرانی یک نفر سالمند است/ رشد سریع‌ سالمندی در اصفهان

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان اصفهان گفت: 9.8 درصد جمعیت ایران سالمند است و در آینده نه چندان دور، 30 درصد جمعیت یعنی از هر 3 نفر، یک نفر سالمند است.

به زودی از هر 3 نفر ایرانی یک نفر سالمند است/ رشد سریع‌ سالمندی در اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شقایق حق‌جو جوانمرد صبح امروز در همایش پژوهش تقاضامحور و تجاری‌سازی فناوری، زیربنای تولید و اشتغال اظهار کرد: مهم‌ترین پدیده روان شناختی جهان، سالمندی است و یک روند رو به رشد سالمندی در جهان در حال وقوع است که بخشی از آن مربوط به توانمندی بیشتر در سلامت است.

وی با بیان اینکه سالمندی، سن بالای 60 است، تغییر الگوی جمعیت در حال رخ دادن است و افزایش سالمندان یک موضوع جهانی است، بیان کرد: 9.8 درصد جمعیت ایران سالمند است و در آینده نه چندان دور، 30 درصد جمعیت یعنی از هر سه نفر، یک نفر سالمند است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان اصفهان، با بیان اینکه بیشترین کشورهای فناورانه و پیشرفته دنیا بر سالمندان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، عنوان کرد: کشورهای پیشرفته حتی از بازاری که می‌توان از سالمندان ایجاد کرد را نیز حساب کرده‌اند.

وی با اشاره به پیشرفت فناوری، مطرح کرد: فرصت خوبی است تا برای آموزش نیروی متخصص به منظور مراقبت از سالمندان تا ارتقای فناوری‌های نوین برای این موضوع استفاده کرد و باید گفت سالمندان به همدلی و نه نگهداری احتیاج دارند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان اصفهان با بیان اینکه درصد رشد سالمندان در استان اصفهان از میانگین کشوری بالاتر است، تصریح کرد: 43 درصد سالمندان درآمد مستقل ندارند و تعداد زنان سالمند بیش از مردان سالمند است و بخشی از سالمندان از حمایت مالی لازم برای درمان برخوردار نیستند و سالمندانی هستند که پول کافی برای مصرف دارو ندارند.

وی با بیان اینکه اختلالات شناختی، تغذیه‌ای، پوکی استخوان و فشار خون از جمله بیماری‌های شایع در سالمندان است، تأکید کرد: سیاست‌های کلی رهبر انقلاب بر تکریم سالمندان تأکید دارد و در کنار همه اسناد بالادستی، تأکید دین بر رعایت احترام سالمندان است.

حق‌جو با بیان اینکه راه‌اندازی یک مرکز نوآوری مخصوص سالمندان، ضروری است، خاطرنشان کرد: دنیا نیز با بحران نیروی متخصص نگهداری از سالمندان رو به روست و اولین وظیفه دانشگاه تربیت افرادی با این تخصص‌هاست.

وی ادامه داد: از انواع حسگرهایی که به سالمندان وصل می‌شود باعث می‌شود تا از آسیب‌هایی مانند شکستگی جلوگیری شود و یا نرم‌افزارهایی طراحی شده است تا محیط خانه سالمند، هوشمند شود چرا که لازم است سالمند در محیط خانه خود باشد و در آن احساس راحتی کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان اصفهان در پایان با بیان اینکه نیروی‌های بومی باید مطابق با فرهنگ و نیازهای سالمندان ایرانی، ابزارهای مراقبتی سالمندان را بومی کنند، یادآوری کرد: به دلیل عدم هماهنگی پزشکان، به علت تداخل دارویی و تجویز داروهای مختلف، زمینه آسیب و در نهایت فوت سالمندان را باعث می‌شود.

انتهای پیام/چ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول