اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

وزیر خارجه ازبکستان:

پذیرش بی‌طرفی ترکمنستان از سوی مجامع جهانی نقطه عطف تاریخی است

وزیر خارجه ازبکستان گفت: پذیرش سیاست بی‌طرفی ترکمنستان از سوی مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1995 میلادی در واقع نقطه عطفی برای دنیا به خصوص کشورهای تازه استقلال یافته بود.

پذیرش بی‌طرفی ترکمنستان از سوی مجامع جهانی نقطه عطف تاریخی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌آباد، «عبد‌العزیز کامل‌اف» وزیر خارجه ازبکستان که در رأس هیأتی عالی رتبه به ترکمنستان سفر کرده‌ در همایش‌المللی به مناسبت گرامیداشت «روز بین‌المللی بیطرفی» که در سالن کنفرانس دانشکده روابط بین‌المللی وزارت امور خارجه در عشق‌آباد آغاز به کار کرد، گفت: تصویب بی‌طرفی این کشور از سوی مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1995 میلادی در واقع نقطه عطفی برای دنیا به خصوص کشورهای تازه استقلال یافته از شوروی سابق بود.

وی ادامه داد: دولت ازبکستان از سیاست بیطرفی ترکمنستان که یک تصمیم دوراندیشانه و متفرکانه عمیق است و از همه ابتکارات بین‌المللی صلح‌آمیز عشق‌آباد پشتیبانی می‌کند.

کامل‌اف با اشاره به اینکه اصل بیطرفی ترکمنستان از اهمیت بالایی در زمینه توسعه پایدار تمام منطقه برخوردار است، صریح کرد:  ابتکار بین‌المللی عشق‌آباد در زمینه تأمین امنیت بین‌المللی خطوط لوله حامل‌های انرژی به بازارهای جهانی و نیز توسعه کریدور‌های حمل و نقل و ترانزیت بین‌المللی کالا ستودنی است.

وی در بخش دیگر سخنرانی خود به بررسی روابط و همکاری‌های بین ازبکستان و ترکمنستان نیز پرداخت و گفت: «تاشکند» و عشق‌آباد در بسیاری از مسائل جهان به خصوص در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، توسعه پایدار و تأمین امنیت و همکاری‌های بین‌المللی همه جانبه، مسائل افغانستان و مسائل آب در منطقه از دیدگاه و مواضع یکسان یا مشابهی برخوردار هستند.

وزیر خارجه ازبکستان گفت: در سال جاری میلادی در روابط بین تاشکند و عشق‌آباد جهش قابل ملاحظه‌ای دیده شد و سفر هیأت حکومتی ازبکی و نیز سفر رئیس جمهور ازبکستان به ترکمنستان صورت گرفت.

پیش از آغاز همایش مذکور نمایشگاه بین‌المللی با موضوع اصل بیطرفی ترکمنستان و دیپلماسی جهانی در ورودی ساختمان دانشکده روابط بین‌المللی وابسته به وزارت امور خارجه در عشق‌آباد آغاز به کار کرد.

ترکمنستان تنها کشور جهان است که اصل بی‌طرفی آن مورد تأیید رسمی سازمان ملل متحد قرار گرفته که این موضوع در واقع نشان دهنده صلح آمیز بودن سیاست خارجی این کشور در عرصه بین‌المللی است.

با توجه به تحولات خاورمیانه، ترکمنستان برای برقراری صلح و ثبات به خصوص در منطقه تلاش‌های بسیاری کرده‌ است.

اصل بی طرفی از ابتدای استقلال جمهوری ترکمنستان پایه و اساس سیاست خارجی این کشور را تشکیل داده است.

اولین بار ترکمنستان در جولای سال 1992 اعلام کرد که مصمم است سیاست خارجی خود را بر پایه بی طرفی تشکیل دهد که این درخواست مورد ارزیابی مجامع بین المللی قرار گرفت و در نهایت اصل «بی طرفی دائمی» این کشور در 12 دسامبر سال 1995 نیز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد طرح شد و با رأی مثبت 185 کشور عضو این مجمع در قالب مصوبه‌ای مورد تأیید جامعه جهانی قرار گرفت.

به این ترتیب جمهوری ترکمنستان در روابط خارجی خود همواره مبتنی بر اصول بی‌طرفی، صلح، دوستی و منافع متقابل عمل می‌کند.

مجمع عمومی سازمان ملل در هفتاد و‌ یکمین اجلاس خود با صدور قطعنامه‌ای به ابتکار دولت ترکمنستان 12 دسامبر را به عنوان «روز بین‌المللی بی‌طرفی» اعلام کرد و  روز بین‌المللی بی‌طرفی مصادف با سالروز کسب بی‌طرفی ترکمنستان است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول