چکیده
هدف از این مقاله بررسی عوامل موثر بر نوآوری پذیری صنعت اپراتوری تلفن همراه در خارج و داخل کشور می باشد که با رویکرد تحقیقات ترکیبی و با استفاده از مطالعه موردی، انجام شده است. با توجه به اینکه صنعت مخابرات یکی از صنایع کلیدی کشور از منظر اقتصادی و فناوری است و می تواند موتور محرک بسیاری از فناوری های پیشرفته دیگر در کشور باشد این بررسی می تواند یافته های مناسبی برای صنعت مخابرات کشور به صورت عام و شرکت های اپراتوری کشور به صورت خاص داشته باشد. در نتیجه در این تحقیق به بررسی عوامل موثر بر نوآوری پذیری اپراتورهای کشور در گذار نسلی از نسل 2 به سمت موبایل باند پهن پرداخته شده است. در ابتدا با مرور ادبیات تحقیق اهمیت نوآوری در صنعت بیان شده و سپس عوامل موثر بر نوآوری پذیری در قالب چاچوب مفهومی نشان داده شده است که شامل عوامل درونی؛ 1) ساختار زنجیره ارزش 2) مدل کسب و کار 3) همگرایی و هم سویی سازمانی و 4) همگرایی فنی (تجهیزات قدیم و جدید) و عوامل بیرونی؛ 1) پذیرش فناوری توسط بازار و 2) نهادهای تنظیم مقررات می باشد. و در نهایت از طریق مصاحبه با خبرگان صنعت صحت مدل و عوامل آن سنجیده شده است.
کلیدواژگان: نوآوری، نوآوری پذیری، صنعت اپراتوری تلفن همراه، موبایل باند پهن
نویسندگان:
بیتا کمالی، حجت اله حاج حسینی، مهدی الیاسی
فصلنامه رشد فناوری- سال یازدهم، شماره 43، تابستان 1394.