اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

یادداشت مهمان/

آقای کلانتری! گنداب هورالعظیم را دریابید

یک فعال محیط زیست در آستانه سفر رئیس جدید سازمان محیط زیست به این استان از وی خواست برخلاف رئیس پیشین سازمان محیط زیست واقعیت‌های موجود زیست‌محیطی این استان را ببیند و بازگو کند.

آقای کلانتری! گنداب هورالعظیم را دریابید

ناصر عبیات فعال محیط زیست خوزستانی با ارسال یادداشتی به خبرگزاری فارس در آستانه سفر عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست از وی خواست در زمان سفر به این استان به معضل ریزگردها و تبدیل‌شدن تالاب هورالعظیم به کانون ریزگردهای جنوب غربی کشور رسیدگی کند.

در این یادداشت عنوان‌شده است:

«برخلاف تبلیغات سیاسی معصومه ابتکار رییس سابق سازمان محیط زیست که همیشه شعار احیای تالاب هورالعظیم را می‌داد، درواقع تکه کوچکی از کل مساحت طبیعی و حقیقی خشک تالاب را با مقادیری پساب کشاورزی و فاضلاب شهری پرشده‌اند و همچنان شعار آبگیری به‌وسیله آب شیرین کرخه را می‌داد.

هم‌اکنون آب هورالعظیم در آن‌سوی سد عظیم کرخه انباشته‌شده و هورالعظیم تنها با داشتن مقداری پساب کشاورزی و فاضلاب بدترین اوضاع را دارا  است.

واقعاً نباید گفت هورالعظیم بلکه باید از آن به نام گنداب عظیم نام برد.

هورالعظیم نابودشده و تبدیل به محل تشکیل کانون‌های ریزگرد و گردوخاک شده است.

در قسمت شمالی این تالاب، کانون بسیار وسیع ریزگرد تشکیل‌شده که در بین دو کشور ایران و عراق مشترک است. قسمت جنوبی و شرق هم کانون‌های ریزگرد بی‌شماری به وجود آمده‌اند که زمانی تالاب بوده‌اند.

در حال حاضر و سال‌هاست که شرکت‌های مستقر در این گنداب پسماند فعالیت‌های نفتی خود را در این گنداب خالی می‌کنند، همین‌طور گاهی لوله‌های انتقال نفت برای هفته‌ها دچار نشتی و سرازیری این ماده سمی خطرناک در بستر این به‌اصطلاح تالاب می‌شود.

جناب دکتر کلانتر ما از شما انتظار داریم که حداقل واقعیت‌ها را پذیرا باشید و مردم از زبان شما بشنوند و همانند خانم ابتکار نباشید که نه واقعیت‌ها را می‌گفت و نه کوچک‌ترین اقدام و راه‌حلی برای حل مشکل ریز گردها و هورالعظیم اتخاذ کرد.

این نکته را فراموش نکنیم که در حال حاضر در گنداب هورالعظیم و در کنار این تخلفات بزرگ مرکز نظارت و به‌اصطلاح جلوگیری از بروز تخلفات از جانب اداره کل محیط‌ زیست مستقرشده اما گویا فقط نام نظارت و جلوگیری از تخلفات را یدک می‌کشد و از عهده هیچ کار بازدارنده تخلفات شرکت نفت بر‌نمی‌آید.

 جالب است بدانید که کلیه امکانات این مرکز نظارت از شرکت نفتی که در هر ثانیه تخلف‌های بزرگی در این تالاب مرتکب می‌شود، تأمین می‌کند، غذا و خوراک، مکان و ... همه از شرکت نفت تأمین می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول