اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مقام ارشد قزاق مطرح کرد

انتقال ۱۵ میلیون تن کالا تا سال ۲۰۲۲ از طریق خط‌آهن «قزاقستان-ترکمنستان-ایران»

مقام عالی رتبه اقتصادی و سرمایه‌گذاری دولت قزاقستان گفت: حجم حمل و نقل کالا از طریق کریدور ریلی «قزاقستان-ترکمنستان-ایران» تا سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید.

انتقال ۱۵ میلیون تن کالا تا سال ۲۰۲۲ از طریق خط‌آهن «قزاقستان-ترکمنستان-ایران»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌آباد، قائم مقام وزارت سرمایه‌گذاری و توسعه جمهوری قزاقستان گفت: ظرف 3 سال گذشته تاکنون 3.3 میلیون تن کالا از طریق خط آهن قزاقستان- ترکمنستان- ایران حمل شده‌ است.

«رومان سکلیار» تصریح کرد: حجم حمل و نقل کالا از طریق کریدور ریلی «قزاقستان-ترکمنستان-ایران» تا سال 2022 میلادی به 15 میلیون تن خواهد رسید.

وی با اشاره به دورنمای روشن خط آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران، گفت: ما پیش بینی می‌کنیم که میزان حمل و نقل از طریق این خط آهن بین‌المللی به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و ظرف 5 سال آینده میزان حمل و نقل از این طریق سالانه بالغ بر 15 میلیون تن خواهد رسید.

لازم به ذکر است که خط راه آهن استراتژیک 928 کیلومتری متصل کننده 3 کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران به یکدیگر در اوائل دسامبر سال 2014 میلادی با حضور روسای جمهور 3 کشور افتتاح شد.

85  کیلومتر از این خط راه آهن در خاک ایران، 700 کیلومتر در ترکمنستان و 140 کیلومتر در قزاقستان واقع شده‌ است.

این خط ‌آهن کشور قزاقستان را به ترکمنستان متصل کرده و پس از عبور از گرگان به سمت جنوب ایران یعنی خلیج فارس و آب‎های آزاد حرکت می‌کند.

قرار بود با راه‌‏اندازی فاز اول این خط‌آهن سالانه 3 الی 5 میلیون تن کالا و در فازهای بعدی نیز سالانه 10 الی 12 میلیون تن محموله جابجا شود که این میزان با گذشته 3 سال از راه‌اندازی این خط آهن بین‌المللی آن طور باید و شاید فعال نیست.

کارشناسان بخش حمل‌و‌نقل بین‌المللی معتقدند که با راه‌اندازی این خط‌ آهن، بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حمل ‌‌و نقل بین‌المللی کشورهای همسود تا خلیج فارس و اروپا کاسته می‌شود.

موافقت‌نامه اولیه احداث این خط‌ آهن، در اردیبهشت 1386 در شهر «ترکمنباشی» بین رؤسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان به امضا رسید.

بهره برداری از این راه آهن می تواند به گسترش و توسعه بازرگانی آسیای میانه و ارتباط این منطقه با بازارهای جهانی کمک کند.

بانک توسعه اسلامی در ساختِ خط‌ آهن «اترک» –«برکت» در خاک ترکمنستان یکی از قسمت‌های خط‌ آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان مبلغ 371 میلیون دلار وام به عشق‌آباد اختصاص داده‌ است.

انتهای پیام/.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول