اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

پژوهشگر برگزیده سال 96 آذربایجان‌شرقی :

لازمه توسعه پایدار، وجود شهرهاي هوشمند است/ آسایش و رفاه شهروندان با شهرهای هوشمند هدفمند می‌شود

پژوهشگر برگزیده هجدهمین جشنواره سال 96 آذربایجان‌شرقی گفت: وجود شهرهاي هوشمند در هر کشوري مي‌تواند، زمينه حضور تدريجي، منطقي، علمي و اقتصادي اين پديده ارزشمند را فراهم کند که در حال حاضر معيار سنجش توان علمي کشورها براي توليد، توزيع و استفاده از دانش است.

لازمه توسعه پایدار، وجود شهرهاي هوشمند است/ آسایش و رفاه شهروندان با شهرهای هوشمند هدفمند می‌شود

ابوالفضل قنبری،پژوهشگر برگزیده گروه عمده علمی علوم انسانی دانشگاه تبریز امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در تبریز در این باره با تاکید بر اینکه از اوایل دهه  90جریان عملی برای رسیدن به هوشمندی در شهرهای جهان شدت یافته است، اظهار داشت: در همین راستا تمام سیستم‌های اجرایی مثل حرکت اتوبوس‌ها، فعالیت دانشگاه‌ها،خرید و فروش، ارتباطات اداری و بانکداری شروع به تبادل اطلاعات به صورت هوشمند کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه بر همین اساس نیز دیگر فناوری اطلاعات، به عنوان عمده‌ترین محور تحول و توسعه در جهان مطرح شده و دستاوردهای ناشی از آن نیز به گونه‌ای با زندگی مردم عجین شده که رویگردانی و بی‌توجهی به آن، اختلالی عظیم را در جامعه به وجود می‌آورد، تصریح کرد: در پرتو گسترش دانش و فن الکترونیک، اندیشه ماشینی و ارتباطات مدرن بسیاری از الگوها و کیفیت زندگی شهری با شتاب پیش‌بینی نشده‌ای شروع به تغییر کرده است.

توسعه فناوری الگو و کیفیت زندگی شهری را متحول کرده است

قنبری،در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری شهر هوشمند نیز اضافه کرد: هرچند به موازات پیشرفت فن ارتباطات ساخت، الگو و کیفیت زندگی شهری نیز متحول شده است، اما تحولات دگرگون‌کننده از اوایل دهه 80 قرن بیستم، رخ داده است، به طوریکه در این دهه شاهد رشد فزآینده در استفاده از کامپیوتر هستیم.

به گفته وی در همین ارتباط نیز پس از شکل‌گیری شبکه‌های محلی و تحول تکنولوژی مخابرات و ارتباطات بحث ارتباطات جمعی و سیستم‌های ارتباطی که می‌توانست از راه دور عمل و پردازش شود، مطرح شد.

این استاد با بیان اینکه شبکه‌های گسترده را که اختصاراً به آنها  WAN اطلاق می‌شود، به وجود آورد، یادآور شد: بزرگراه‌های اطلاعاتی جهانی با مرتبط ساختن و اتصال شبکه‌های WANو  LANکه در نقاط مختلظ جهان وجود دارند، امکان کاربردهای متنوعی از سیستم‌های کامپیوتری را ایجاد کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به پست الکترونیکی و تجارت الکترونیکی اشاره کرد.

وی با اشاره به مفهوم شهر هوشمند افزود: این شهر بر ساختار، سامانه و هویت آبادی‌هایی دلالت دارد که فناوری ارتباطات از دور به آن حیات می‌بخشد، اظهار داشت: در این مجتمع‌های زیستی ارتباطات و فعالیت‌های متداول حقیقی و واقعی عمدتاً مجازی می‌شوند. در نتیجه فرم‌ها و فضاها نیز قالب‌های هندسی ادراکی و مفهومی جدید پیدا می‌کنند.

به گفته عضو هیات علمی دانشکده برنامه‌ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز کار از دور، خرید از دور، بانکداری الکترونیکی، آموزش و درمان از دور نمونه عملی و مصداق فعالیت‌هایی هستند که ضمن فراهم آوردن زمینه‌های آزادی بیشتر وقت مردم و فضاهای شهری سامانه‌های موجود واحد کلی شهر و عرصه‌های عمومی را دگرگون می‌سازند.

قنبری گفت: شتاب خارق‌العاده شبکه اطلاعاتی به ما اجازه می‌دهد که در عرض چند ثانیه در هر نقطه‌ای که بخواهیم، حضور پیدا کنیم، در حالی که در واقع در هیچ‌کدام از آن نقاط حضور فیزیکی نداریم.

وی افزود: شخص در عصر انقلاب دیجیتال می‌تواند از طریق  شبکه برای نگاه کردن مسابقه روز، به یک استادیوم ورزشی متصل شود و یا به راحتی به موزه «لوور» برود و یا تولیدات تجاری انواع بازارچه‌های مجازی را برای خانواده خود و دوستانش بخرد.

این استاد همچنین در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه شهر اطلاعاتی یا هوشمند عصر اطلاعات و انقلاب دیجیتال حجم عظیمی از تکنولوژی با سیم و بدون سیم  است که زمینه گسترده‌ای برای سرویس‌های الکترونیکی است، افزود: به تأثیر از این سرویس‌های الکترونیکی فعالیت‌هایی نظیر روابط اجتماعی، امنیت، بهداشت، آموزش، شیوه‌های اشتغال جدید مثل کار از دور، خرید و فروش، بانکداری، حکومت شهری، مدیریت شهری، شهرسازی، سیستم‌های حمل و نقل هوشمند به وقوع می‌پیوندند.

به گفته وی در این شهر تیم‌های کاری و گروه‌های ارتباطی که با سطح کنش بالایی عمل می‌کنند به ندرت ملاقات حضوری و ملموس دارند. در اینجا هم روابط مجازی است و هم شهر مجازی، بنابراین نیاز به فضای شهری مجازی، فضای سایبری است.

قنبری تصریح کرد: اگر قرار باشد متعاملان اجتماعی – اقتصادی در یک فضای مشخصی از شهرهای فشرده و متراکم امروز جمع شوند، نتیجه مطلوب نخواهد بود. به علاوه شهرها توان توسعه ندارند بنابراین متعاملان در عمل، برای رسیدن به فضای تجمع به صورت فیزیکی جابه‌جا می‌شوند و هر شهر نیز فضای کالبدی خود را به طور مجازی در تمام جغرافیای کره زمین پراکنده می‌کند.

در شهر هوشمند شهروندان خود را در قبال شهر و جامعه‌ای محل زندگی مسؤول می‌دانند

پژوهشگر برگزیده هجدهمین جشنواره سال 96 آذربایجان‌شرقی همچنین با تاکید بر اینکه در نهایت باید گفت که انقلاب اطلاعات در حال تغییر دادن شهرهای مرکزی، الگوی مسافرت و نیازهای فضایی است، یادآور شد: از آنجا که در شهر هوشمند اکثر کارهای روزمره مردم به صورت الکترونیکی و با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات انجام می‌شوند بنابراین مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت که از آن جمله می‌توان به مدیریت و نظارت واحد شهری،کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه آتی شهر، افزایش مشارکت مردم در اداره شهر، افزایش نظم در فعالیت‌های شهر، تسریع در بر برطرف شدن مشکلات ایجاد شده و ... اشاره کرد.

قنبری با اشاره به نحوه مشارکت مردم در اداره شهر در این‌گونه شهرها افزود: در شهر هوشمند، امکانات متنوعی جهت اطلاع از نظرات و پیشنهادات شهروندان در مورد امور شهری وجود دارد. ایجاد حس مشارکت، در نتیجه حس اظهارنظر در مورد شهر و ارتباط  مستقیم با شهردار باعث می‌شود که شهروندان خود را در قبال شهر و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند مسؤول بدانند و در نتیجه تمام سعی خود را در جهت برقراری یک جامعه بهتر به کار بندند.

وی همچنین در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: در فرآیند تحق  شهر هوشمند و بهره‌مندی از منافع آن، چالش‌های اساسی وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرند و برای رفع آنها برنامه‌های لازم نیز صورت گیرد که برخی از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به سرمایه‌گذاری، محدودیت‌های نرم‌افزاری، دسترسی سریع به اینترنت و شکاف دیجیتالی، امنیت و حریم شخصی، چالش‌های فرهنگی و اجتماعی و ... اشاره کرد.

آسایش و رفاه شهروندان با شهرهای هوشمند هدفمند می‌شود

این پژوهشگر برگزیده هجدهمین جشنواره سال 96 آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: یکی از نگرانی‌های اساسی که در مورد اینترنت و فضای سایبری وجود دارد، امنیت و حفظ حریم شخصی افراد است.

وی گفت: اطلاعات گوناگونی اعم از اطلاعات شخصی و شغلی در پایگاه‌های داده شهری نگهداری می‌شوند. نفوذ به این سیستم‌ها امکان سوءاستفاده و ایجاد خطر برای شهروندان را فراهم می‌سازد بنابراین، حفظ امنیت و حریم شخصی افراد یکی از دغدغه‌های اساسی مسؤولان شهر هوشمند محسوب می‌شود و باید راهکارهای مناسب جهت حل آن انتخاب و اجرا شود.

به گفته این پژوهشگر با توجه به آمارهای موجود برای نحوه دسترسی مردم به اینترنت در جهان، در حال حاضر بسیاری از مردم دنیا هنوز به اینترنت دسترسی ندارند و به این ترتیب ایجاد شهر هوشمند و تحق  اهداف آن به منظور رفاه عمومی مردم و ارائه خدمات دولتی و شهری به صورت آنلاین در جهان سوم (به ویژه کشورهای آسیایی) مفید فایده نخواهد بود.

قنبری گفت: بنابراین شکاف دیجیتال و اطمینان از دسترسی عمومی یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین اقدامات در جهت تحقق دولت الکترونیک است و از این رو بررسی شکاف دیجیتالی نیازمند در نظر گرفتن بسیاری از فاکتورهای اجتماعی و اقتصادی است که یکی از آن عوامل ضریب نفوذ اینترنت است.

انتهای پیام/ 60023/ 40/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول