اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«مدیا ترکمن» چاپ ترکمنستان:

«چابهار» ایران امید و افق تجاری برای کشورهای منطقه است

بندر «چابهار» طیف وسیعی از فرصت‌ها را برای ارتباطات حمل و نقلی فراهم و کوتاه‌ترین فاصله را با افغانستان، هند، پاکستان، خاورمیانه، آسیای مرکزی، کشورهای مستقل مشترک المنافع و اروپا ایجاد می‌کند.

«چابهار» ایران امید و افق تجاری برای کشورهای منطقه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌آباد، خبرگزاری «مدیا ترکمن» مقاله‌ای را در ارتباط  با اهمیت نقش بندر «چابهار» ایران در توسعه تجارت منطقه و دسترسی کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان از طریق این بند به آب‌های آزاد منتشر کرد.

در این مطلب آمده است: هم  اکنون مدرنیزه کردن بندر چابهار در دست اجرا است و کشور هند نیز در تأمین اعتبار این عملیات مشارکت فعالی دارد.

«دهلی نو» 200 میلیون دلار برای توسعه این بندر اختصاص داده و قرار است این طرح در تا پایان سال آینده میلادی به اتمام برسد.

ظرفیت بندر چابهار تا سال 2024 میلادی قرار است به 86 میلیون تن کالا و محموله برسد.

چندی پیش «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران طی گفت‌وگوی تلفنی با «اشرف غنی» همتای افغان خود گفت: راه‌اندازی بندر چابهار، همکاری تجاری میان کشورهای منطقه را تقویت خواهد کرد.

چابهار، واقع در جنوب شرقی ایران در ساحل خلیج عمان، دومین بندر بزرگ ایران پس از «بندرعباس» است و یکی از ویژگی‌های آن که آن را از دیگر بنادر ایران در ساحل خلیج فارس متمایز می‌کند، دسترسی به دریاهای آزاد بین‌المللی است.

بندر چابهار طیف وسیعی از فرصت‌ها را برای ارتباطات حمل و نقلی ارائه می‌دهد و کوتاهترین فاصله را به افغانستان، هند، پاکستان، خاورمیانه، آسیای مرکزی، کشورهای مستقل مشترک المنافع و اروپا فراهم می‌کند.

 علاوه بر این، بندر چابهار مهمترین مرکز تدارکاتی حمل و نقل شمال-جنوب به ویژه در جهت شرقی آن - خط راه آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران است.

چابهار بندری در جنوب شرق ایران است که از سال 1982 میلادی استفاده از آن مد نظر قرار گرفت و از سال 2002 میلادی هندی‌ها که پیشتر خواستار حضور در این بندر بودند بیشتر به آن توجه نشان دادند.

به دنبال سفر سال گذشته «نارندرا مودی» نخست وزیر هند به ایران و پس از دیدار وی با روحانی و به دنبال امضای توافقنامه 2 کشور و افغانستان برای توسعه این بندر، توافق اصلی میان طرفین شکل گرفت.

توافقنامه راهبردی تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی بین ایران، هند و افغانستان معروف به «موافقتنامه چابهار» در سال گذشته در حضور سران 3 کشور در «تهران» امضاء شد.

از سوی دیگر دولت ترکمنستان نیز تمایل دارد که از مزایایی بند چابهار ایران جهت توسعه و گسترش روابط و همکاری‌های تجاری با کشورهای منطقه و جهانی استفاده کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول