اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

دبیر کل جامعه حسابداران رسمی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد

افزایش انتظارهای اجتماعی از حسابداران رسمی/ دستاوردهای حسابداری در صنعت مالی

یک مقام مسئول گفت: اقدام‌هایی در بازار سرمایه در جهت شفافیت بیشتر و دادوستد سهام صورت پذیرفت و الزامات قانونی گسترده‌تر و جدیدی برای حسابداران رسمی تعریف شد.

افزایش انتظارهای اجتماعی از حسابداران رسمی/ دستاوردهای حسابداری در صنعت مالی

دبیر کل جامعه حسابداران رسمی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس با اشاره به برگزاری یازدهمین سالگشت روز حسابدار در 11 آذر ماه امسال ضمن بررسی آخرین وضعیت حرفه حسابداری در کشور گفت: از هنگامی که ماده واحده‌ قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذ‌ی‌صلاح به‌ عنوان حسابدار رسمی در سال 1372 تصویب و بعد از آن جامعه حسابداران رسمی ایران شروع به کار کرد، شاهد تدوین و تصویب مجموعه قوانین و مقرراتی مانند آیین‌نامه‌ راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی و تقویت حسابرسی، قانون ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد، قانون مبارزه با پول‌شویی و آیین‌نامه‌های مرتبط با آن و مجموعه دستورالعمل‌های تدوین و تصویب شده در مورد استفاده از سازوکارهای کنترل داخلی و حسابرسی داخلی بوده‌ایم. 

سید محمد علوی با بیان اینکه تمامی مقررات فوق بر اهمیت جایگاه حرفه‌ حسابرسی و اعتباربخشی مالی نزد قانون‌گذاران و مسئولان کشور دلالت دارد ، عنوان کرد: با افزایش الزامات قانونی حسابداران رسمی میزان انتظارهای اجتماعی از آنان به‌شدت افزایش یافته است.

به باور وی حسابرسان برای این که قادر باشند انتظارات اجتماعی را برآورده کنند، از یکطرف باید به یک خودباوری جمعی برسند و از سوی دیگر در تعامل مستمر با نهادهای نظارتی باشند و در عین حال از حمایت این نهادها بهره‌مند باشند.

علوی با بیان اینکه میزان تعاملات با نهادهای ناظر بر بازار سرمایه، بازار پول و دیگر نهادهای نظارتی در سه قوه کشور طی سال‌های اخیر، بسیار افزایش پیدا کرده ،افزود: این اقدامات را در چند حوزه می‌توان دسته‌بندی کرد. در زمینه قانون‌گذاری و محیط مقرراتی در سال گذشته مجموعه آیین‌نامه‌های جدیدی در رابطه با مسائل مرتبط با سلامت مالی مانند مقابله با پول‌شویی، تروریسم و غیره تصویب شد.

در این سال شاهد بودیم که با توجه به الزام به گذار به استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی مجموعه استانداردها به فارسی ترجمه شد. در زمینه نظارت مالی بر بانک‌ها اقدامات مهمی از سوی بانک مرکزی صورت گرفت و ضمن ترجمه و ابلاغ مقررات بال، در مورد گزارشگری مالی بانک‌ها نیز اصلاحات و تحولاتی صورت گرفت که نتیجه‌ آن را در صورت‌های مالی جدید بانک‌ها می‌بینیم.

به گفته وی در بازار سرمایه نیز اقداماتی در جهت شفافیت بیشتر بازارها و دادوستد سهام صورت پذیرفت و به این ترتیب الزامات قانونی گسترده‌تر و جدیدی برای حسابداران رسمی تعریف شد.

دبیر کل جامعه حسابداران رسمی با تاکید بر اینکه محورهای مهم فعالیت این جامعه ایجاد و ارتقای بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم، تعامل موثر با نهادهای نظارتی و نیز نهاد استانداردگذار است، گفت: بدون آگاهی از نظرات و خواسته‌های این نهادهای ناظر بر سلامت مالی، حسابداران رسمی قادر به انجام مطلوب وظایف خویش نخواهند بود. از اینرو همواره تعامل مستمر با نهادهای نظارتی مانند وزارت امور اقتصادی و دارایی،دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور، نهادهای ناظر بر بازارهای پول و سرمایه، نهاد استاندارد گذار و دیگر نهادهای مرتبط با قوه‌ی قضاییه و قوه‌ی مقننه در دستور کار است.

علوی به پیشینه نام‌گذاری روز حسابدار‌ اشاره کرد و افزود: فدراسیون بین‌المللی حسابداران (آیفک) در سی‌امین سال تأسیس‌ خود همه ساله دوم تا هشتم دسامبر 2007مصادف با یازدهم تا هفدهم آذر 1386 را به‌عنوان هفته جهانی حسابداری اعلام کرده و از اعضای خود در همه کشورهای جهان خواسته تا آن هفته را به همین نام اعلام کنند.

وی ادامه داد :در آن دروه زمانی تشکل‌های حرفه‌ای حسابداری در ایران ازجمله جامعه‌ حسابداران رسمی ایران‌ نهادهای حسابداری ایران را برای تعیین روزی با عنوان روز حسابدار فرا خواند. بر اساس آن فراخوان و نشست‌هایی که سپس بین پیش‌کسوتان و مدیران جامعه حسابداران رسمی و دیگر تشکل‌ها برگزار شد، روز 15 آذر هر سال به عنوان روز حسابدار در ایران نام‌گذاری شده است.

این مقام مسئول با بیان انتظارات جامعه از حسابداران رسمی تصریح کرد:طبیعی است قبل از هرچیز اعتباربخشی درست به صورت‌های مالی مهم‌ترین انتظارات اجتماعی از حسابرسان حرفه‌ای است .البته برای آن که بتوانیم وظایف موردانتظار نهادهای نظارتی را انجام دهیم، نیاز به افزایش وحدت و همدلی در کنار احترام به دیدگاه‌های مختلف است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول